Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät 8.10.2009 Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
konsernin johtamisjärjestelmä
Advertisements

Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
HAAGA-HELIAn laadunvarmistusjärjestelmä
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
PALVELUT PAKETTIIN – ASIAKKAAN HYVÄ
© bisnes-it.com InvestointiyhtiöIntegraatti Peruslinjaus Tietoteknisten ratkaisujen ja tietotekniikan organisoinnin täytyy noudattaa samaa rakennetta ja.
Helsingin terveydenhuollon oma ja ulkoinen palvelutuotanto Nykytila ja tulevaisuus.
Liikuntapalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteetMittaritAikatauluVastuu- henkilö 1. KKI Saada vähän liikuntaa harrastavat aktivoitua liikunnan pariin.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Sopimusohjaus ja tilaajalautakuntien tehtävät
JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUE Maakuntaliiton alueellinen Paras – seminaari Alajärvi
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
OHJELMAT TURKU SOPIMUS KV RVS RVSRVS KH taso Nuorisolautakuntataso Operatiivinen taso Strateginen palvelusopimus SPS Strateginen palvelutuotantosopimus.
Voiko terveydenhuolto tuottaa terveyttä ja tulosta?
Turun kulttuuritoimen sopimusohjaus
Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen yhteistyöhanke / Marko Palmgren 1 Järjestöjen rooli strategioissa Lapin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen.
1 Psykiatrian lautakunta Kellokoskella HUS hallitus päätti § 133, että Hyks:n ja HUS:n liikelaitosten organisaatiota muutetaan
Tampereen kaupungin toimintamalli uudistuu … Ostopalvelusopimukset uudessa toimintamallissa Eeva Päivärinta
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
Palveluiden muutosten vaikutukset
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Asiakaspalvelu 2014 Toimintamallin ja toimintaympäristön pilotointi v.1.0 Pilotoinnin seuranta
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Palveluseteliseminaari Kajaani Suomen Yrittäjät Elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Palvelutarjotin – välineitä aktiiviasiakkuuteen * Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Terhi Kukkonen Terhi Kukkonen Aktiiviasiakashanke.
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
Esiselvitys.
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Avoimen hallinnon toimintaohjelma Avoimuuden edistämisen käytäntöjä Imatran kaupungilla
Kunta Jäsenyys Perusjäsenet (kotikunta) ja muut jäsenet (esim. kiinteä omaisuus, yritys) Perusjäsenillä oikeuksia mm. äänioikeus oikeus käyttää kunnan.
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Kuntoutuksen Living Lab suomalaisen yhteiskunnan vahvistajana
Sote-järjestöt ovat jykevä laiva IHMISET jäsentä vapaaehtoista vertaistukijaa ammattilaista työllistettyä YHDISTYKSET.
TAHE keskitetty toimintamalli
Asiakkaan valinnanvapaus
Kuntayhtymän valtuusto Kuntayhtymän hallitus
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Työryhmät 1 ja 2 työpajassa
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Hyvin integroitu on puoliksi tehty! Uusimaa 2019-hankevalmistelusta
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
TYÖIKÄISTEN MONIALAINEN PALVELUMALLI
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Maakunnan hallintosääntö
Sote-uudistuksen toimeenpano
JÄRJESTÄJÄN TEHTÄVÄT Maakunnan järjestäjän digipalvelut
Avoimen tuotteenhallinta
Kaupunkistrategian laadinta
Palvelu pettää – kuka vastaa?
Esityksen transkriptio:

Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja

Terveyden ja toimintakyvyn palvelut Terveydenhuolto (pth – esh – päivystys) n. 100 M€ Vammaispalvelut n. 14,5 M€ Sosiaalisen tuen palvelut n. 12 M€ Mielenterveyspalvelut n. 3,1 M€ Terveyden ja toimintakyvyn palvelut toimivat elämänkaarimallin sisällä yleispalveluina kaikille ikäryhmille

Toimintaympäristön muutostekijät Hämeenlinnassa Kuntaliitos – palveluiden harmonisointi – yhtenäiset palvelukriteerit Tilaaja – tuottaja –malli – siirtyminen sopimusohjaukseen Osittainen elämänkaariajattelu – palveluiden organisointi ja johtaminen Monituottajamallin jatkaminen Talouden taantuma – supistava suunnittelu

Konsernipalvelut Lauta- Kunnat tilaaja- tiimit Oma palvelutuotanto (sis.liikelaitokset) Konserni yhtiöt, säätiöt kuntayhtymät Ulkoiset palvelun tuottajat Yritykset, yhdistykset, järjestöt Asiakkaat Hämeenlinnan kaupungin tilaaja-tuottaja-toimintatapa Sopimusohjaus Valtuusto Hallitus Talousarvio-ohjaus

Lautakunnat Tilaaja - ohjaa järjestelmää - määrittää tarjottavat palvelut (määrä ja laatu) - valitsee palvelun tuottajat - rahoittaa järjestelmän ja allokoi resurssit - valvoo järjestelmää Lautakunnat Tilaaja - ohjaa järjestelmää - määrittää tarjottavat palvelut (määrä ja laatu) - valitsee palvelun tuottajat - rahoittaa järjestelmän ja allokoi resurssit - valvoo järjestelmää Tuottaja - kehittää osaamista ja laatua - toteuttaa toimintansa annetuilla resursseilla - huolehtii henkilöstöstä - huolehtii asiakassuhteesta - sisäinen tai ulkoinen tuottaja Tuottaja - kehittää osaamista ja laatua - toteuttaa toimintansa annetuilla resursseilla - huolehtii henkilöstöstä - huolehtii asiakassuhteesta - sisäinen tai ulkoinen tuottaja Asiakas/Käyttäjä -käyttää palvelua - maksaa mahdollista palvelumaksua - maksaa veroa - antaa palautetta, ohjaa laatupalautteen kautta järjestelmää Asiakas/Käyttäjä -käyttää palvelua - maksaa mahdollista palvelumaksua - maksaa veroa - antaa palautetta, ohjaa laatupalautteen kautta järjestelmää Kunnallis- demokratia Asiakas- suhde Sopimus Valtuusto Hallitus Valtuusto Hallitus

Tuotantomalli vs. ohjausmalli Hämeenlinnan muutos koskee sisäistä ohjausmallia – tapaa muuntaa raha palveluiksi Palveluiden tuotannossa – erityisesti vammaispalveluiden kohdalla - palveluita ovat perinteisesti tuottaneet erilaiset toimijat Hankintamenettely ja –laki raamittaa tilaavan kunnan toimintaa

Vammaispalvelut Voiko vammaispalveluiden tulevaisuus olla yhtä menestyksekäs kuin lähimenneisyys?

Tulevaisuus Lisääntyykö tuottavuus? Riittävätkö rahat? Keneltä leikataan palveluita? Muutetaanko vammaisten palveluiden ja ikäihmisten palveluiden rajanvetoa? Jäsentyykö yksilön ja yhteiskunnan vastuunjako uudelleen? Jatkuuko palveluiden yksityistyminen? Millainen on järjestöjen rooli palvelujen tuottajina?

Lautakuntien = tilaajan tehtävät Vastuu siitä, että kuntalainen saa palvelut lakien mukaisesti, laadukkaasti ja kustannustehokkaasti Strateginen suunnittelu, päämäärät ja tavoitteet Palvelutarpeen ennakointi Palveluverkko- ja investointisuunnittelu Viranomaisvastuu Palvelukokonaisuuksien ja tuotteiden määrittely yhdessä tuottajien kanssa Palvelusopimusten valmistelu Palveluiden laadun määrittäminen Kilpailutukset Tuottajien valinta, kustannusvertailut Tuottajan toiminnan valvonta, lopullinen vastuu palveluiden käyttäjille, vaikuttavuuden arviointi Tilat ja tukipalvelut (oma tuotanto) Kokonaisnäkemyksen ylläpito

Tuottajien tehtävät Palvelun tuottaminen palvelusopimuksen mukaan Palvelukokonaisuuksien ja tuotteiden määrittely yhdessä tilaajan kanssa Vastuu määriteltyjen palvelutuotteiden toteuttamisesta sopimusten puitteissa Mahdollinen alihankinta Asiakaspalautteen kerääminen, asiakastiedon hyödyntäminen palveluiden kehittämisessä Laadusta huolehtiminen, jatkuva seuranta Operatiivinen suunnittelu, tulosyksikkötavoitteet Kustannusten jatkuva seuranta ja eri tulosyksiköiden sisäinen vertailu Henkilöstön rekrytointi, osaamisesta ja työelämän laadusta huolehtiminen Tilojen ja laitteiden tehokas käyttö, muutostarpeet ajoissa tilaajille Viranomaistoiminta (oma palvelutuotanto)