Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

24.9.20161 Palveluseteliseminaari 17.10.2012 Kajaani Suomen Yrittäjät Elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "24.9.20161 Palveluseteliseminaari 17.10.2012 Kajaani Suomen Yrittäjät Elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen."— Esityksen transkriptio:

1 24.9.20161 Palveluseteliseminaari 17.10.2012 Kajaani Suomen Yrittäjät Elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen

2 24.9.20162 115 000 jäsenyritystä 404 paikallisyhdistystä 21 aluejärjestöä 52 toimialajärjestöä yli 4000 luottamushenkilöä yli 1000 jäsentä kuntien valtuustoissa

3 24.9.20163 Lähde: Tilastokeskus. Henkilömäärät muunnettu kokopäiväisiksi työpaikoiksi, pl. maa- ja metsätalous

4 24.9.20164 Muutostekijöitä -2020 mennessä eläköityy 166 000 kunta-alan työntekijää -Samaan aikaan työikäisten kansalaisten määrä vähenee 140 000 henkilöllä -Asiakkaat ovat jatkuvasti enemmän kiinnostuneita palveluiden laadusta ja saatavuudesta, ei niinkään siitä kuka palvelut tuottaa

5 24.9.20165 Kuntien käyttökustannukset 2010 Asiakaspalvelujen ostot yksityisiltä 2,2 miljardia euroa eli 10,5 % Palvelusetelien käyttö 26,7 miljoonaa euroa 16630 10573 1385 Sosiaali- ja terveystoimi 20,5 miljardia euroa

6 24.9.20166 Kuntien tulevaisuus Jokaisen kunnan tulee lähivuosina panostaa elinvoimansa säilyttämiseksi entistä enemmän kahteen tavoitteiseen:  TULOJEN KASVATTAMISEEN = tehokkaaseen elinkeinopolitiikkaan  MENOKURIIN = palvelutuotannon monipuolistamiseen Ilman yrityksiä näihin tavoitteisiin on vaikea päästä.

7 24.9.20167 Uusi elinkeinopolitiikka – suuntaviivat toimintaan Elinkeinopoliittinen ohjelma Palvelustrategia ja hankintastrategia Yritysvaikutusten arviointi

8 24.9.20168 Laatua ja monimuotoisuutta palveluihin Kunnan tulee määritellä 1)mitä palveluita kunta tuottaa itse, mitä yhdessä muiden kanssa ja mitä se ostaa yksityisiltä toimijoilta 2)mikä on kunnallisten liikelaitosten ja yhtiöiden rooli 3)miten palveluista kehitetään yhteistyössä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

9 24.9.20169 Haasteita kuntapalveluiden kehittämiselle  kuntien oman tuotannon todellisten kustannusten määritteleminen  palveluiden tuotteistaminen, markkinan luominen ja hallittu avaaminen ”Sosiaali- ja terveysalalla palvelumarkkinat ovat nuoret ja ne käyttäytyvät nuoren markkinan tavoin.” Johtaja Martti Virtanen - Kilpailuvirasto

10 24.9.201610 Palvelustrategiat hallituksen tavoitteena Hallitusohjelma: ”Kuntien tulee laatia palvelustrategia, johon sisältyvät kunnan järjestämisvastuulla olevat palvelut sekä palvelut, jotka kunta on ottanut järjestettäväkseen. Palvelustrategian tulee toteuttaa, konkretisoida ja tarkentaa palvelujen kehittämistä koskevia linjauksia.”

11 24.9.201611 Palvelustrategioilla toimivat markkinat Suomen Yrittäjien tavoite:  Jokaisessa kunnassa ja kuntayhtymässä tulevan vaalikauden lopussa palvelustrategia joka määrittää mitä tehdään, kuka tekee ja miten ostetaan. Palvelustrategian tarkoitus:  Kunta ottaa selkeän vastuun palvelumarkkinoiden terveestä ja tasapuolisesta kehityksestä.

12 24.9.201612 Mitä palvelustrategiassa tulee määritellä Palvelustrategiassa kunnan tai kuntayhtymän tulee määritellä linjat seuraaviin asioihin: 1.Mitä palveluita kunta tuottaa itse, mitä yhteistyössä muiden kuntien kanssa ja mitä kunta ostaa yksityisiltä toimijoilta 2.Kunnallisten liikelaitosten ja kuntien in-house -yhtiöiden rooli kunnan palvelutuotannossa 3.Kunnan tahtotila siitä, miten palveluita kehitetään yhteistyössä yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa.

13 24.9.201613 Lopputulos: Win-win-win Yritykset  palvelustrategialla voidaan synnyttää uutta yritystoimintaa kasvavilla toimialoilla  kestävä linja kannustaa investoimaan Kunnat  hyvä palvelustrategia kannustaa yrityksiä investoimaan, panostamaan henkilöstöön ja kehittämään toimintaansa  kunnille mahdollisuus luoda toimivat markkinat ja turvata palvelut  helpottaa kustannuspaineita

14 24.9.201614 Lopputulos: Win-win-win Kuntalaiset  palveluiden monipuolisuus kasvaa  vaihtoehtoja ja valinnanvapautta  parhaimmillaan kuntalaiset säästävät palvelumaksuissa ja veroissa.

15 24.9.201615 Hyvä hankintapolitiikka edesauttaa markkinan toimivuutta Suomen Yrittäjien näkemyksiä kuntahankinnoista:  Pienten ja keskisuurten yritysten tasapuoliset osallistumismahdollisuudet kilpailutuksiin on varmistettava  Hankintapolitiikkaa on ohjattava osana elinkeinopolitiikkaa  Peruskuntien hankintaosaamisen tasoa on parannettava  Peruskuntien markkinatuntemusta on parannettava  Pienhankintojen avoin ja läpinäkyvä ohjeistus välttämätöntä erityisesti kynnysarvojen noustessa  Pienten yritysten pääsy markkinoille on avainkysymys uuden palveluyrittäjyyden synnyttämisessä

16 24.9.201616 Hyvä esimerkki oikeasta tahtotilasta: ”Hankinnoissa on, aina kun se on perusteltua ja mahdollista, varmistettava, että myös aloittavilla yrityksillä, pk-yrityksillä ja paikkakunnan yrityksillä on mahdollisuus osallistua kilpailutuksiin.” (Kuopion kaupungin hankintaohje)

17 24.9.201617 Toimiva monituottajamalli

18 24.9.201618 Yhteenveto  Kunnilla on paitsi vastuu ja velvollisuus, niin myös aidot mahdollisuudet kehittää palvelumarkkinoita nykyistä toimivampaan suuntaan  Esimerkiksi palvelustrategia on tähän erinomainen väline ja se mahdollistaa monipuolisen kuhunkin kuntaan parhaiten tarvetta vastaavan järjestelmän kehittämisen  Jos järjestelmätasolla halutaan jotain ryhmää suosia ja luoda vaihtoehtoja, niin tällöin tulee suosia asiakkaita!  Tavoitteena tulee olla laadukkaat ja monipuoliset palvelut kansalaisille


Lataa ppt "24.9.20161 Palveluseteliseminaari 17.10.2012 Kajaani Suomen Yrittäjät Elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google