Digitalisaatio-osaamisen kehittämisen kokonaisuus Työpaja 1.6.2016 Hackpad: https://hackpad.com/Digitalisaatio-osaamisen-kehittmisen-kokonaisuus-8mJLLnclM8ehttps://hackpad.com/Digitalisaatio-osaamisen-kehittmisen-kokonaisuus-8mJLLnclM8e.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Advertisements

Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
V INKA Road Show &Meripohjolan uudistuva metalli- ja konepajateollisuus Risto Pietilä Nivala, Raahe, Oulu, Kemi
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Digikuntakokeilun suunnittelu: mitä seuraavaksi?
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8, Helsinki.
HAVI Hallitusohjelman toimeenpano aluehallintovirastoissa Selvityshanke 9/2015-1/2016 Sidosryhmäyhteistyöhankkeessa
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Digi Office: tehtävät, toimintamalli ja resursointi
Digitalisaation vaatima osaaminen julkisessa hallinnossa
Digiosaamisen palastelua on-line
THL-raportoinnin määrittely – yhteenveto
Digitaalisen infran täydennyskoulutus
Julkisen hallinnon digiosaamisten kehittäminen
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Digitalisaation ohjausmalli
Johtopäätökset / Ajatusmalli: Digitalisaation vaatima osaaminen
Hyvä hallinto, strategiset tavoitteet ja uuden perustuslain henki
Digitalisaation vaatima osaaminen
DIGITALISAATIO 51.fi/thsihteerit
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kirjaston prosessit digitalisaation pyörteissä
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Työnteon monet tilat, osa II
JHKA-työryhmä Jenni Taskinen
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Luovan toimintamalli-, asiakaspalvelu- ja arkkitehtuurityö
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Tiedolla johtaminen - työryhmä
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Esityksen transkriptio:

Digitalisaatio-osaamisen kehittämisen kokonaisuus Työpaja Hackpad:

Aikataulu Klo Alustus aiheeseen ja työpajan tavoitteet Keskustelu digitalisaation vaatimista osaamisista julkisessa hallinnossa Tauko Osaamisen kehittämisen kokonaisuus Yhteenveto ja mitä seuraavaksi 2

Osaamisen kehittämisen tavoitteet ‒ Julkisen hallinnon henkilöstö kehittää osaamistaan ja tekee työtään tehokkaasti verkostomaisesti ja yli organisaatiorajojen ‒ Digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet hyödynnetään ‒ Toimiva osaamisen ja toiminnan kehittämisen markkina 3

Työpajan tavoitteet ‒ Selvitetään eri puolilla käynnissä olevat hankkeet ja toimenpiteet ‒ Jalostetaan eri puolilla tehtävästä työstä samaan suuntaan katsova kokonaisuus ‒ Sovitaan eri sidosryhmien (yhdistykset, järjestöt, yritykset jne.) osallistuminen ja liiketoimintamahdollisuudet 4

Taustalla oleva ajattelu

Mistä on kyse? ‒ Digitalisaatio on maailmaa muuttava ilmiö, joka on tunnistettu myös hallitusohjelman keskeiseksi teemaksi ‒ Toiminnan ja osaamisen kehittäminen sekä edellytysten luominen on osa julkisen hallinnon digitalisaation toimeenpanoa, jota koordinoi valtiovarainministeriö ‒ Digitalisaatio-osaamisen kehittäminen on 95 % toiminnan uudistamista, 5 % teknologiaa 6

ICT ICT Teollinen vallankumous – höyry- ja sähkövoima 3. Teollinen vallankumous – atk ja ict – sähköistäminen 4. Teollinen vallankumous – esineiden Internet (”IoT”) ja digitalisointi ihmistyö mikroprosessorit sensorit 5. Teollinen vallankumous – robotisointi robotit Tuottavuus Aika 2. Teollinen vallankumous – massatuotanto teollisuuskoneet Teknologinen kehitys mahdollistaa seuraavan 10 vuoden aikana suuremman muutoksen kuin ATK/ICT:n 30-vuotinen historia - Jos se osataan hyödyntää Kuva: Kimmo Rousku

8 Osaaminen Selvitykset, raportit ja strategiat HankkeetTeknologia Julkisen hallinnon työntekijä ja digitalisaatio VK:n digiselvi tys Toiminnan uudistaminen - vanhasta luopuminen Työelämä 2020 Hallitusoh- jelman hankkeet Tekniikka Muutos- johtami- nen TEM:n digitalisaa- tioraportit Automaatio Digitaaliset palvelut Jungnerin digiloikka Työ 2.0 Digiperiaatteet Asiakkuus strategia Verkostoitu- minen Julkisen hallinnon työntekijä Asiakas

Osaamisen kehittäminen 9 Organisaation strategiset tavoitteet Toimenpiteet/Digitalisoitumisen suunnittelu Tarvittavat kyvykkyydet/Osaamisen nykytila Osaamisen kehittäminen Toiminnan uudistaminen PerusosaaminenErityisosaaminen Muut vaadittavat kyvykkyydet ja meta-osaamiset Osaamisen arviointi

Asiakkaan rooli Asiakastarve keskiössä Ekosysteemit Toiminnan edellytykset Hallinto Asiakkaan hyvinvoinnin elementit Asiakas Digitalisaation iso kuva KansalainenYrityksen edustajaViranomainen Aineellinen elintaso (tulos, kulutus ja vauraus) TerveysKoulutus Henkilö- kohtainen toiminta ja työ Äänen saaminen kuuluville yhteiskunnassa, hallinnointi Sosiaaliset yhteydet ja suhteet Ympäristö Turvattomuus sekä taloudellisena että fyysisenä kokemuksena SoteMaaSEkosysteemi xEkosysteemi y Maakunnat ValtionhallintoKunnat Kansallinen Palvelu- arkkitehtuuri Tiedon hallintaOsaaminen Innovatiiviset hankinnat Johtaminen (lisäys työpajassa) Omahoito ja digitaaliset arvopalvelut (ODA), Vastuu: STM Hanke Julkisen hallinnon digitalisaatio Digitalisoidaan julkiset palvelut –kärkihanke -Digitalisoinnin periaatteet -Digihankkeet -Yhden luukun malli ja tiedonhallintalaki Digihankkeiden tuki -Digi Office (tehtävien määrittely käynnissä, tehtävät annetaan viim. ke 22.6.) Digikuntakokeilu Julkisen hallinnon digitalisaatio Digitalisoidaan julkiset palvelut –kärkihanke -Digitalisoinnin periaatteet -Digihankkeet -Yhden luukun malli ja tiedonhallintalaki Digihankkeiden tuki -Digi Office (tehtävien määrittely käynnissä, tehtävät annetaan viim. ke 22.6.) Digikuntakokeilu Alustatalous ekosysteemien luojana Ekosysteemien tuki -Tilaajanäkökulma (mm. innov.hank.) -Kaupallistaminen -Osaaminen -(Digi)tieto & infra Ekosysteemien tuki -Tilaajanäkökulma (mm. innov.hank.) -Kaupallistaminen -Osaaminen -(Digi)tieto & infra

Kysely: Digitalisaation vaatimat osaamiset valtiolla

‒ Tavoitteena kartoittaa valtion virkamiehiltä, tiimeiltä ja virastoilta digitalisaation vaatimia osaamisia sekä osaamisten tilaa tällä hetkellä ‒ Luonteeltaan asiantuntijapaneeli, ei tieteellinen tutkimus ‒ Vastausaika ‒ Vastaajia yhteensä 426, loppuun asti jaksoi 300 ‒ Vastaajia kaikilta hallinnonaloilta, mutta ei kaikista virastoista 12

Kyselyn rakenne Taustalla oleva ajatusmalli -> 1.Perusosaaminen - kaikki virkamiehet tarvitsevat 2.Erityisosaaminen - osa virkamiehistä tarvitsee 3.Muut vaadittavat kyvykkyydet ja "meta- osaamiset” Lisäksi 4.Johtamisen kokonaisuus ja muutoksen johtaminen 5.Digitalisoitumisen suunnittelu 6.Osaamisen kehittäminen 7.Vastaajan taustatiedot 8.Loppukommentit 13

Perusosaaminen ‒ Jokaisen virkamiehen tulee käyttää aktiivisesti digitaalisia palveluita ja työvälineitä omassa työssään. ‒ Kohti paperittomuutta sähköisten työnteon tapojen avulla, esim. älypuhelin, videoneuvottelu, Lync, Skype for Business, Webropol, Doodle, asianhallintajärjestemä, sosiaalinen media (FB, Twitter, LinkedIn, Yammer), verkkokauppa, pilvipalvelut ‒ Jokaisella virkamiehellä tulee olla perusymmärrys digitalisaation vaikutuksista asiakkaisiin, toimintaan ja omiin työtehtäviin. ‒ Mm. asiakkaiden odotukset ja tarpeet (monimutkaistuvassa maailmassa ongelmien määrittelyn merkitys korostuu ja suoraviivaisen päättelyn tilalle tarvitaan luovaa ja viitekehityksestä poikkeavaa ajattelua), lainsäädäntöön liittyvä kehittämisen mahdollistaminen (purkaminen, uudet säännökset jne.), tietoturvallisuuden perustuntemus ‒ Jokaisen virkamiehen tulee aktiivisesti edistää verkostoitumista ja yhteistyötä. ‒ Verkostojen/kontaktien merkitys kasvaa entisestään. Se korostaa yksilö- ja organisaatiotasoisten verkostoiden ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen liittyvää osaamista. 14

Erityisosaaminen 1/2 ‒ Asiakaskokemuksen kehittäminen ‒ Mm. palvelumuotoilu, palveluiden konseptointi ja visualisointi, käyttöliittymä ja käytettävyyssuunnittelu, yhdistelmä asiakas- ja käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmäosaamista ja luovuutta, kattaa asiakkaan koko prosessin ‒ Data- ja analytiikkaosaaminen ‒ Yhdistelmä tilastotieteellistä sekä liiketoiminnallista ja tietoteknistä osaamista, tietomallien ja informaatioarkkitehtuurien kehittäminen, tietovarantojen suunnittelu, datan laadun hallinta, tiedon analysointi ja visualisointi ‒ Digitaalinen markkinointi-osaaminen ‒ Osaamista hakukonemarkkinoinnista ja -optimoinnista, sisältömarkkinoinnista, sosiaalisesta mediasta, tarinallistamisesta, pelillistämisestä, kohdentamisesta, markkinointiautomaatiosta, digitaalisen markkinoinnin mittaamisesta, konversio- optimoinnista ‒ Digitaalisen ajan toimintamallit ja -logiikat ‒ Osaamista digitaalisen ajan (liike)toimintamalleista ja -logiikoista, kokonaisarkkitehtuurista, omien toimintamallien kehittämisestä digimaailmassa sekä osaamista digitaalisten ekosysteemien, verkostojen ja kumppanuuksien rakentamisesta ja niissä toimimisesta, ml. vaikutus- ja kustannushyötyarvioinnit 15

Erityisosaaminen 2/2 ‒ Prosessiosaaminen ‒ Jos tavoitteena on prosessien automatisointi ja digitalisointi, osaamista tarvitaan prosessien kehittämisestä, mittaamisesta ja optimoinnista sekä esim. lean- menetelmästä. ‒ Uudet kehittämismenetelmät ‒ Digitaalisten palveluiden nopea kehittäminen ja uudet kehittämiskäytännöt vaativat menetelmiin sekä niiden käyttöä tukeviin työkaluihin liittyvää osaamista. Esim. ketterät menetelmät Scrum, Lean Startup, SAFe ‒ Kumppanihallinta ‒ Kumppanuuksien rakentamiseen, sekä hallintaan ja johtamiseen (ostajan intressien varmistaminen), yksilö- ja organisaatiotasolla liittyvä osaaminen. ‒ Laadun varmistaminen ‒ Riskienhallinta, jatkuvuussuunnittelu, toipumissuunnittelu, varautuminen, tietoturvallisuuden riittävä taso 16

Muut vaadittavat kyvykkyydet ja meta- osaamiset ‒ Uuden oppiminen ja vanhan poisoppiminen ‒ Uuden oppiminen + Sopiva määrä vanhan poisoppimista = Muutoskyky ‒ Kyky yhdistää erilaisia digitalisaatiossa vaadittavia osaamisia ‒ Onnistunut lopputulos vaatii muiden ihmisten/tiimien panosta, joten mm. kyky täydentää omaa osaamista muiden alueiden erikoisosaajien (organisaation substanssi) osaamisella, tiimityötaidot sekä halu jakaa omaa osaamista korostuvat. ‒ Vuorovaikutustaidot (ml. digitaalisen median lukutaito ja itsensä johtaminen) ‒ Tavoitteellisella vuorovaikutuksella korostunut rooli. Samalla digitaalisen viestinnän tehostuminen ja verkkoyhteisöjen toiminta lisäävät kognitiivista kuormaa/"melua". Työn tehokkuuden kannalta on tärkeä oppia siivilöimään ja priorisoimaan omaa kognitiivista kuormaansa sekä tarkastelemaan kriittisesti sisältöjä. ‒ Kyky ymmärtää eri ihmisten erilaisia valmiuksia digitalisaatioon ‒ Esim. edelleen kansainvälistyvä ja monikulttuuristuva Suomi sekä ns. "diginatiivien" kansalaisten/asiakkaiden/ työntekijöiden odotukset versus "digi- imigranttien" odotukset. (Diginatiivit osaavat käyttää digitaalisia kanavia ja laitteita luontevammin, mutta he myös ajattelevat toisin.) 17

Lisäksi kysyttiin johtamiseen liittyen ‒ Johto kehittää toiminta- ja palveluprosesseja siten, että viraston toiminta on tuottavaa ja vaikuttavaa. ‒ Johto ymmärtää digitalisaatiokehityksen nopeuden ja merkittävyyden. ‒ Mm. vaikutus johtamiskokonaisuuteen, vaikuttavuuden varmistaminen ‒ Johdolla on riittävästi ymmärrystä ja tuntemusta toiminnan ja palveluiden digitalisoinnin uusista menetelmistä. ‒ Johto mahdollistaa yhteistyön tekemisen OMAN ORGANISAATION SISÄLLÄ. ‒ Johto mahdollistaa yhteistyön tekemisen YLI OMAN ORGANI- SAATION RAJOJEN. ‒ Asiakkaille tärkeintä on palvelukokonaisuus, ei sen yksittäisen osan tuottaja. ‒ Johto kannustaa kokeilemaan digitalisaation hyödyntämistä viraston toiminnassa. ‒ Työnantaja palkitsee toiminnan kehittämisestä. ‒ Esim. huomioi myös pienet askeleet, innovaatiot ja kokeilut, rahapalkinnan lisäksi uralla ja ammatissa eteneminen sekä aineeton palkinta kuten palaute 18

Tuloksista yleisesti ‒ Arvio omasta digiosaamisesta vaihteli ‒ Kollegoiden ja oman organisaation osaamisessa nähtiin paljon kehitettävää, jopa puutteita ‒ Eriävää näkemystä siitä, ovatko kaikki perusosaamiseen luetellut asiat tarpeellisia kaikille ‒ Osa erityisosaamisesta voidaan joidenkin vastaajien mielestä hankkia oman organisaation ulkopuolelta (esim. data- ja analytiikka) ‒ Muiden vaadittavien kyvykkyyksien osalta vastaajien avovastauksissa välittyi turhautumista omaan ja muiden osaamistasoon 19

Osaamiset ‒ Kysymys: Sisältyykö edellä lueteltuihin osaamisiin kaikki tarvittavat osa-alueet? Miten täydentäisit tai muuttaisit? ‒ Täydentäisin perusosaamiseen: Jokainen virkamies pyrkii avoimuuteen/toiminnan läpinäkyvyyteen ja osaa viestiä aktiivisesti ja monikanavaisesti pitääkseen muut tahot ja asiakkaat tietoisina oman vastuualueensa meneillään olevista hankkeista ja tekemisistä (soveltuvin osin toki). Tämä on metataito, joka tarvitaan digitaalisten palveluiden käyttöosaamisen lisäksi. ‒ Täydentäisin perusosaamiseen: Tieto-osaaminen ‒ Kysymys: Voivatko nämä olla julkisen hallinnon yhteiset määritelmät osaamisille? 20

Hahmotelmaa kokonaisuudesta

Kohderyhmä, kenelle? ‒ Julkisen hallinnon henkilöstö ~ henkilöä ‒ Valtio henkilöä (2015) ‒ Kunta-ala henkilöä (2015) ‒ Roolit ‒ Johto ‒ Kehittäjät ‒ Osallistujat 22

Julkisen hallinnon henkilöstön osaamisen kehittäminen Työ 2.0, verkostot Johdon digikyvykkyysTulevaisuuden johtajatDigitalisoinnin periaatteet -työkalupakki Kokonaisuudet JohtoKehittäjät Osallistujat Asiakkaat Edellytyk set DigikuntakokeilutAvoin hallinto käsikirja Kunteko 2020 Osaamisen ja toiminnan kehittämisen yhteiset edellytykset

Edellytyksiä: Digisuomi-kokonaisuus

Digisuomi.fi konsepti 1/2 25

Digisuomi.fi konsepti 1/2 26

Muutosfoorumi – Täällä syntyy uutta -Vertaistukifoorumi, alusta, joka yhdistää ihmisiä toisiinsa, jossa kysytään ja vastataan, jaetaan caseja ja työkaluja, mittareita ja tietoa -esimerkkinä -Teemat&aiheet, tägäykset, roolit -postaukset - Mentoripooli (myöhemmin, vaatii palkitsemisen) -Q&A -Fb, twitter, LinkedIn Digiperiaatteet -nykyiset 9 periaatetta listauksena -Niiden alle tuodaan sisältöjä ja työkaluja -Vaihe1: avataan ”Tuotamme palvelut asiakaslähtöisesti” -Testi: Testaa onko hankkeesi digiperiaatteiden mukainen Hankkeet -Nykyiset, menossa olevat hankkeet -- Yhteyshenkilöt, kontaktointi ”Tuotamme palvelut asiakaslähtöisesti”-periaate - Mitä, miten TYÖKALUJA: -Palvelumuotoilun ABC / Asiakaskokemuksen/ymmärryksen kehittäminen: ”Ymmärrä asiakastasi” -Lisää työkalu cta MITTAREITA -Asiakastyytyväisyysmittaus & seuranta -Lisää mittari cta KOULUTUS JA TAPAHTUMAT -Kalenteri & teemat -webinaarit -Lisää tapahtuma cta LÄHTÖRUUTU -Miten asetat tavoitteet ABC -Itsearviointitesti (scorecard lähtötasokyvykkyydelle) + toimintasuositukset -Organisaation osaamistesti + toimintasuositukset -Muutoksen johtaminen toolkit -Mitä ja miten mitataan ABC -Tee hankkeen viestintäsuunnitelma KOKEMUKSIA JA NÄKEMYKSIÄ -Lupa kokeilla –video (Hetemäki) -Blogit / videoblogit + kommentointi -Kokemuksia hankkeista/ parhaat käytännöt Rakenteen ja toiminnallisuuksien lähtökohtana yhteisön rakentaminen

Digitalisoinnin periaatteet 28

Taustamateriaaleja

Työ 2.0

Moderni tapa tehdä töitä 31

Valmennus johtajille

Jotta digitalisaatiossa onnistutaan, pitää koko valtionhallinnon ajattelu saada uudelle tasolle. Tämä tarkoittaa, että  Ymmärretään, että ”ei-tietämisen” maailman haasteet edellyttävät erilaista johtamista ja toimintatapoja kuin ”tietämisen” maailma -Siirretään johtamisen painopistettä ylläpitävästä johtamisesta uudistavaan johtamiseen  Uusi ajattelu konkretisoidaan uudenlaiseksi toiminnaksi -Omaksutaan sujuvat, reaaliaikaiseen tietoon ja vuorovaikutukseen perustuvat, asiakaslähtöiset toimintatavat  Johtajat johtavat muutosta mahdollistavasti ja innostavasti -Otetaan kaikki mukaan muutosta tekemään. Hyödynnetään monipuolinen osaaminen ja kokemus, piilossa oleva potentiaali. Kannustetaan kaikkia kyseenalaistamaan ja kokeilemaan. 33

Tehtävien vaihto määräajaksi Innovaatio- johtamisen KV- moduuli Slush Gartner ym. tapahtumat 34 Johdon digikyvykkyyttä vahvistava valmennusprosessi -Käynnistetään edelläkävijä- / ”muutosagentti” –johtajien ryhmällä -Kytketään asioiden valmisteluun -Muutoskummit / -mentorit levittämään muutosta Ehdotus valmennuksen rakenteeksi - Herättelemään muutokseen ja inspiroitumaan uudella tavalla tekemisestä ja verkottumisesta!

Heidi Torro Suunnittelija, JulkICT-osasto Puh Lisätieto: Valtiovarainministeriön viestintä Mediapalvelunumero (arkisin 8–16)