Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JHKA-työryhmä Jenni Taskinen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JHKA-työryhmä Jenni Taskinen"— Esityksen transkriptio:

1 JHKA-työryhmä 21.3.2017 Jenni Taskinen

2 Uudistamme julkiset palvelut käyttäjälähtöisiksi ja ensisijaisesti digitaalisiksi toimintatapoja uudistamalla.

3 Digitalisaatio ja julkinen hallinto
Tarvittavat kyvykkyydet Muutosvoimat Painopistealueet 1. Palvelemme asiakkaita yhtenäisesti Väestön ikääntyminen Johda muutosta Opi digitalisoimaan Suomen kilpailukyky Solmi kumppanuuksia 2. Hyödynnämme avointa, omaa ja yhteistä tietoa Yhteiskunnan rooli palveluiden tuottajana Hyödynnä alustoja Tietyt muutosvoimat jotka tapahtuvat meistä huolimatta, pakko ottaa huomioon kun julkista hallintoa uudistetaan. Jotta voidaan vastata parhaalla mahdollisella tavalla muutosvoimiin, on tietyt painopistealueet joita pitää kehittää. Painopistealueet vaativat seuraavia kyvykkyyksiä. Johda muutosta 2. Opi digitalisoimaan 3. Solmi kumppanuuksia 4. Hyödynnä alustoja 5. Jalosta tietoa 6. Turvaa tieto 7. Mahdollista säädöksillä Jalosta tietoa 3. Mahdollistamme ekosysteemin ja luomme puitteet; palvelualustan Turvaa tietoa Tietotekniikan kehitys, uudet teknologiat Mahdollista säädöksillä Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa -puheenvuoro

4 Asiakas on keskiössä Asiakas odottaa entistä parempaa, saumatonta palvelua, joka on tarjolla ajasta ja paikasta riippumatta ja vastaa hänen tarvettaan Asiakaslähtöinen palvelukehitys Kaikkien asiakasryhmien huomioiminen Palvelujen saatavuus ja saavutettavuus Palvelutuotannon kustannustehokkuus

5 Digitalisoinnin periaatteet, 2016
Suomidigi.fi

6 Miten viedään käytäntöön julkisessa hallinnossa
Suomidigi.fi

7 Suuntaviivat rohkealle toiminnan uudistamiselle

8 Lähtökohta on asiakkaan tarve, ei hallinnon rakenne
Suomidigi tukee ja antaa työkaluja julkisen hallinnon kehittäjille prosessien uudistamisessa Lähtökohta on asiakkaan tarve, ei hallinnon rakenne Asiakasymmärrys Palvelumuotoilu Rohkeus kokeilla, lupa epäonnistua Vuorovaikutteinen johtaminen Innovaatioiden tukeminen Poikkihallinnollinen toimintatapa Suomidigi.fi

9 Asiakkuusajattelusta lähtevä poikkihallinnollinen prosessien uudistaminen
Jotta asiakasta voidaan palvella paremmin, keskiöön nousee poikkihallinnollinen siilot ylittävä yhteistyö. Suomidigi on julkisen hallinnon yhteinen areena ja verkosto asiakaslähtöiseen kehittämiseen Suomidigin tehtävänä on luoda edellytyksiä toimintatavan ja kulttuurin muutokselle sekä poikkihallinnollisten projektien onnistumiselle Luo puitteet oppia ja kasvaa yhtenäiseksi julkiseksi hallinnoksi Toimintatavan muutos kestää vähintään 5 vuotta Suomidigi.fi

10 Aikajana Asiakkaalle tuotettu arvo Hallinnon sisäinen työ
01/2016 Digisuomi.fi (digitalisoinnin periaatteiden julkaisu) Suomidigi.fi-kehittäjäfoorumin 1.kokeiluversio Asiakkaalle tuotettu arvo Suomidigi.fi-kehittäjäfoorumin 2.kokeiluversio Suomidigi.fi-kehittäjäfoorumin 3.kokeiluversio 09/2015 ”Tarttis viestiä jotain” 02-06/2016 Miten digiperiaatteiden toimeenpanoa tuetaan? 08-11/2016 Toimeenpano 01/2017 hankintapäätös kehitystyöstä H1/2017 ajalle, jolloin mm. Digitalisoinnin Pelikirja tuotantoon 02/2016 Kuka on asiakas? Hallinnon sisäinen työ 08-09/2016 VM/JulkICT:n sisäinen päätös etenemisestä 03-06/2016 Mitkä ovat asiakkaiden todelliset tarpeet, tavoitteet ja harmin aiheet? Hankintapäätös varsinaisesta toteutuksesta 04-06/2016 Millä konseptilla palvelemme asiakkaita parhaiten? ensimmäinen asiakkaalle arvoa tuottava versio valmis 6 viikkoa Suomidigi.fi

11 Tulevan Suomidigin palvelumuotoilu kevät 2016 – syvähaastateltiin henkilöitä jotka vastuussa palvelujen digitalisoinnista Päättäjät: Päättävässä asemassa olevat johtajat, vastaavat toiminnan kehittämisestä, ylin johto Osallistuja: Mukana digitalisaatiohankkeissa: projektityöntekijät, toimittajat, kehittäjät Ohjaaja: Jäsenenä hankkeen ohjausryhmässä, kansliapäälliköt Suomidigi.fi

12 Mitkä ovat julkisen hallinnon toimijoiden todelliset tarpeet, tavoitteet ja harmin aiheet?

13 Palvelumuotoilun tulokset vahvistettiin laajemmalla kyselyllä
Q3 Mikä kokemuksesi mukaan hidastaa tai rajoittaa tällä hetkellä eniten asiakaslähtöistä palvelukehitystä? Valitse mielestäsi kolme merkittävintä hidastavaa tai rajoittavaa tekijää. TOP 3: Organisaation kyky ymmärtää asiakkaiden tarpeita ei ole riittävällä tasolla Halu pitää kiinni vanhoista toimintamalleista Organisaation johdon riittämätön tuki ja sitoutuminen

14 Kyselyssä selvitettiin myös hankevetäjän työkalupakin kriittisin sisältö
Q10 Millaisia työkaluja hankevetäjän työkalupakissa pitäisi olla asiakaslähtöisen palvelun kehittämiseen? Ota kantaa seuraavien työkalujen hyödyllisyyteen. Vastaukset koetussa tärkeysjärjestyksessä: Vertaistukifoorumi parhaiden käytäntöjen jakamiseen ja niistä keskusteluun Asiakas-/käyttäjäpaneeli nopeaan, varhaisten palvelusisältöjen testaamiseen Henkilökohtainen mentori/sparraaja jolla on kokemusta vastaavanlaisten haasteiden ratkaisemisesta. Ulkopuolinen digitiimi, joka auttaa analysoimaan ongelmat ja työskentelee asiantuntijoidemme kanssa oikeiden ratkaisujen löytämiseksi ja viemiseksi käytäntöön Tavoitteenasetannan ja mittaroinnin ABC Valmennusohjelmia itselle ja tiimille Palvelumuotoilun starttipaketti Mahdollisuus osallistua eri teemoista järjestettäviin webinaareihin VM:n toimenpiteet: Vertaistukifoorumi suomidigi.fi-palveluun (edesauttaa myös kohdan 3 toteutumista) Asiakkaan ääni (idea, metatietokanta) D9 (kytkeytyy myös kohtaan 3) Suomidigi.fi

15 Tulossa Digitalisoinnin Pelikirja - Yhteinen pelitapa yhteiskuntamme digitalisointiin
Miksi? Koska julkisen hallinnon organisaatioilla on täsmälleen samat loppuasiakkaat: ihmiset, organisaatiot ja yhteiskunta Vain näkökulma vaihtelee Miten? Luomme julkisten palveluiden kehityshankkeille yhteisen ja jatkuvasti kehittyvän pelitavan, jossa digitalisoinnin periaatteet toimivat yhteisinä pelisääntöinä. Mitä? Tuemme kehityshankkeiden onnistunutta läpivientiä konkreettisilla toimintaohjeilla, työkaluilla ja parhailla käytännöillä, joita jaamme ja parannamme yhdessä, yli sektorirajojen. Suomidigi.fi

16 Suomidigiä kehitetään käyttäjien tarpeista lähtien ja heitä osallistaen
”Suomessa on puhuttu jo vuosia ministeriöiden välisestä yhteistyöstä julkisten palvelujen kehittämiseen ja digitalisaatioon liittyen, mutta se on jäänyt puheen tasolle. Tämä siiloissa toimiminen on kaikkien tiedossa. Areena yhteistyön tukemiselle tarvitaan” ”Voisi olla esimerkki siitä, miten on törmätty vaikeuksiin (aito ongelma suhteessa hallinnon vaatimuksiin, tarpeeton byrokratia, hallinnonalarajat tms.) ja ratkaistu jne” ”HALUAN kartoittaa millaisia digitalisaatiohankkeita muissa organisaatiossa on käynnissä tai valmisteilla” ”HALUAN käytännön vinkkejä siitä miten ja missä vaiheissa toimittajat saadaan jouhevasti mukaan koko prosessin eri vaiheisiin” ”Muutoksen läpi vienti ja tarinoita siitä miten pienilläkin muutoksilla omassa käyttäytymisessä tai prosessissa voi olla lopputulokseen” Suomidigi.fi

17 Marraskuu 2016 Helmikuu 2017 Suomidigi.fi

18 Kiitos! Jenni Taskinen Erityisasiantuntija JulkICT-osasto
Valtiovarainministeriö @suomidigi Suomidigi.fi


Lataa ppt "JHKA-työryhmä Jenni Taskinen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google