OPETUSHALLINNON LUENTO 25.2.2011 Eija Kumpulainen ONK.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen Kuntaliitto Juha Henriksson Erityisasiantuntija,
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
LUVALLISET POISSAOLOT
Puuttuminen perusopetuksen oppilaan tupakointiin.
Erityisopetuksen lainsäädäntö toisen asteen koulutuksessa
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Nummenpakan koulun aurajoen yksikön järjestyssäännöt
Jokaisella koululla tulee olla järjestyssäännöt, joilla ei kuitenkaan saa rajoittaa jokaiselle perustuslaissa taattuja oikeuksia. Järjestyssäännöt eivät.
Vesa Lehtelä Jäsenjärjestöpäivät
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella?
Matti Urhonen & Antti Kohtala TTE4SN Opiskelijan etiikka ja moraali Onko sitä?
Prosessikuvaus* plagiointiepäilyn käsittelystä Aalto-yliopistossa
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
ARVIOINTI Kauhajoen yhteiskoulu ARVIOINTI JA SEN TEHTÄVÄT KÄYTTÄYTYMINEN OPPIMIS- TULOKSET TYÖSKENTELY ARVIOINNIN TULEE OLLA YKSILÖLLISTÄ, TOTUUDENMUKAISTA.
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Siviilipalvelusvelvollisen kurinpito ja siviilipalvelusvelvollisuuden rikkominen Mikke(Kuolema), Pekka, Aleksi, Sakari.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
PERUSOPETUKSEN LAINSÄÄDÄNTÖÄ Pasi Hieta Perusopetuksen apulaisrehtori
Salon lukioiden suunnitelma kurinpitokeinojen käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista Dnro 982/ /2016.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
OIKEUSTURVA Juhani Vaskuri Muutoksen hakeminen Jälkikäteiset oikeussuojakeinot ovat valittaminen oppilaan tai opiskelijan asemaan vaikuttavista.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
NUMMENPAKAN KOULUN AURAJOEN YKSIKÖN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Tarkennukset /Opp.kunta. Päivitetty
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
Käsitelty henkilöstökokouksessa Käsitelty Nummen luottamusoppilaiden kanssa Nummenpakan koulun Nummen ja Halisten yksiköiden tarkennukset.
Kuopion kaupunki Perusopetus
Vilpistä ja sen selvittämisestä | Petri Sjöblom
Ops-iltapäivä
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Ajankohtaista opetustoimen lainsäädännön muutoksista
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Äetsän koulun järjestyssäännöt
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Keskustelua wilma-merkinnöistä ja järjestyssäännöistä
Perusopetuksen maksuttomuuden lainsäädännöllinen perusta
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
KiVa Koulu -ohjelma.
Henkilökohtaisen ohjaajan / avustajan kriteerit
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Tervetuloa.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Opettajan oikeudet ja velvollisuudet
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

OPETUSHALLINNON LUENTO Eija Kumpulainen ONK

OPPILAAN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET PERUSOPETUSLAIN NOJALLA

OPPILAAN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET Milloin ja millä edellytyksillä oppilaalla on oikeus tulla otetuksi haluamaansa oppilaitokseen. Opetusta koskevat oikeudet. Opintososiaalisia etuja koskevat oikeudet. Opiskelijalle syntyy velvollisuuksia hänen tultuaan otetuksi opetukseen → ovat olemassa koko opiskelijana olemisen ajan. Oppivelvollisuus.

OPPIVELVOLLISUUS Kaikki Suomessa vakinaisesti asuvat lapset ovat oppivelvollisia - kansalaisuutta ei vaadita. Oppivelvollisuus alkaa sinä vuonna, kun oppilas täyttää seitsemän vuotta ja päättyy, kun perusopetuksen oppimäärä on suoritettu tai kun oppivelvollisuuden alkamisesta on kulunut 10 vuotta. Pidennetty oppivelvollisuus. Opetuksen järjestäjän on seurattava poissaoloja ja ilmoitettava luvattomista poissaoloista huoltajalle. Huoltaja huolehtii oppivelvollisuuden suorittamisesta → valvonnan laiminlyönnistä voi seurata sakko.

OIKEUS ESIOPETUKSEEN Oikeus alkaa oppivelvollisuutta edeltävänä vuonna. Pidennetty tai myöhemmin aloitettu oppivelvollisuus oikeuttaa esiopetukseen myös oppivelvollisuuden alkamisvuonna Osallistumisesta päättää huoltaja.

OPETUKSEN POIKKEAVA ALOITTAMISAJANKOHTA Perusopetus voidaan aloittaa vuotta myöhemmin tai vuotta aikaisemmin. Psykologiset ja lääketieteelliset selvitykset - näistä voidaan periä maksuja. Kunnalla (tai opetuksen järjestäjällä) on oikeus päättää menettelytavoista.

KOULUTUSPAIKKA Lähikouluperiaate – koulumatkan tulee olla mahdollisimman turvallinen ja lyhyt. Oppilas voi pyrkiä oppilaaksi myös muuhun kouluun – valintaperusteiden tulee olla yhdenvertaisia. Jos opetuksessa painotuksia, myös valintakokeita voidaan käyttää.

OIKEUS TURVALLISEEN OPISKELUYMPÄRISTÖÖN Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä. Suunnitelma tulee toimeenpanna ja sen noudattamista ja toteutumista on valvottava. Opetuksen järjestäjän tulee hyväksyä järjestyssäännöt ja muut määräykset, joilla edistetään koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.

OIKEUS SAADA OPETUSTA Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada työpäivinä opetussuunnitelman mukaista opetusta sekä oppilaanohjausta. Opetusryhmät tulee muodostaa niin, että opetussuunnitelman tavoitteet saavutetaan. Huoltaja päättää oppimäärää koskevista valinnoista – voidaan muuttaa huoltajaa kuullen toiseksi, jos opetusta ei voida järjestää.

OPETUKSEN MAKSUTTOMUUS opetus oppikirjat ja muu oppimateriaali työvälineet ja työaineet vammaisilla ja erityistä tukea tarvitsevilla tarvittavat palvelut ja välineet ateria

OPPILASHUOLTO Oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Oppilashuollon palvelut: kouluterveydenhuolto ja kasvatuksen tukeminen. Oppilashuolto on järjestettävä myös kurinpitorangaistuksen aikana eikä oppilasta saa jättää ilman valvontaa.

KOULUMATKAT Oikeus maksuttomaan kuljetukseen, mikäli koulumatka on viittä kilometriä pitempi tai olosuhteet huomioon ottaen liian vaikea, vaarallinen tai rasittava. Päivittäinen koulumatka odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia tai 13 vuotta täyttäneellä kolme tuntia. Jos oppilas hakeutuu muualle kuin lähikouluun, voivat kuljetukset tulla huoltajan vastattaviksi. Kuljetusta odottavalle oppilaalle tulee järjestää ohjattua toimintaa.

MAJOITUS Jos koulumatkaan odotuksineen kuluisi liian paljon aikaa, on oppilaalla oikeus maksuttomaan majoitukseen ja täysihoitoon. Majoituksessa olevilla oppilailla on oikeus maksuttomiin kotimatkoihin lomien ja viikonloppujen yhteydessä.

TAPATURMAN HOITO JA TERVEYDENHUOLTO Koulussa tai muussa opetuksen järjestämispaikassa, koulumatkalla ja majoituksessa sattuneen tapaturman hoito on maksutonta. Kouluterveydenhuollosta säädetään erikseen kansanterveyslaissa. Kuntoutusyhteistyö.

OPPILAAN VELVOLLISUUDET Oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta. Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti.

RANGAISTUKSET JA MUUTOKSENHAKU OPPILASASIOISSA

RANGAISTUKSET Oppilaan nuhteleminen ja puhutteleminen Oppilaan ojentaminen oppilaan poistaminen luokasta opetukseen osallistumisen evääminen jäljellä olevan työpäivän ajaksi jälki-istunto laiminlyötyjen kotitehtävien tekeminen työpäivän päätyttyä Kurinpitorangaistukset kirjallinen varoitus määräaikainen erottaminen koulusta

OPPILAAN NUHTELEMINEN JA PUHUTTELEMINEN Oppilasta voidaan nuhdella ja puhutella sellaisen moitittavan käyttäytymisen perusteella, joka ei edellytä kurinpidollista rankaisemista tai oppilaan ojentamista. -opettaja, luokanvalvoja, rehtori -mielummin kahden kesken -kirjaaminen vakavammissa tapauksissa

OPPILAAN POISTAMINEN LUOKASTA Opetusta häiritsevä oppilas voidaan määrätä poistumaan jäljellä olevan oppitunnin ajaksi luokkahuoneesta tai muusta tilasta, jossa opetusta annetaan taikka koulun järjestämästä tilaisuudesta. -rehtorilla tai opettajalla on oikeus poistaa oppilas, joka ei noudata poistumismääräystä -vastarintaa tekevä oppilas voidaan poistaa voimakeinon - kirjallinen selvitys opetuksen järjestäjälle -voimankäyttövälineitä ei saa käyttää -oppilasta ei kuitenkaan saa jättää yksin, vaan hänet on ohjattava kuraattorin, opon, erityisopettajan, terveydenhoitajan tai rehtorin luo -kirjattava ja ilmoitettava kotiin -työrauhaa ja turvallisuutta koskeva toimenpide

OPETUKSEEN OSALLISTUMISEN EVÄÄMINEN Oppilaan osallistuminen opetukseen voidaan evätä enintään jäljellä olevan työpäivän ajaksi, jos on olemassa vaara, että toisen oppilaan taikka koulussa tai muussa opetustilassa työskentelevän henkilön turvallisuus kärsii oppilaan väkivaltaisen tai uhkaavan käytöksen vuoksi tai opetus tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu kohtuuttomasti oppilaan häiritsevän käyttäytymisen vuoksi. -ilmoitettava oppilaitoksen sijaintikunnan sosiaalihuollon toimeenpanoon kuuluvia tehtäviä hoitavalle viranomaiselle

JÄLKI-ISTUNTO Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti, voidaan määrätä jälki-istuntoon enintään kahdeksi tunniksi. -toimenpiteeseen johtava teko on yksilöitävä -tapahtumat tulee selvittää mahdollisimman hyvin esimerkiksi kuulemalla muita oppilaita ja henkilökuntaa -oppilasta on kuultava -opettajan / rehtorin päätös - asiasta ei voi valittaa

JÄLKI-ISTUNTOKAAVAKE Oppilaan nimi ja luokka: __________________________________________ Aika: ___ / ___ 20__ Jälki-istunnon syy: ________________________________________________________ ________________________________________________________ ________________________________________________________ ________________________________________________________ ________________________________________________________ ________________________________________________________ ______________________________ Jälki-istunto pidetään ___ / ___ 20__ kello – luokassa 221.

Oulussa: ___ / ___ 200__ Opettaja on kertonut minulle jälki-istunnon syyn ja ymmärrän, miksi sain jälki- istunnon. ____________________________ Oppilaan allekirjoitus ____________________________ Opettajan allekirjoitus Nähnyt: ___ / ___ 200__Suoritettu ___ / ___ 200__ _______________________________________________________ Huoltajan allekirjoitusValvojan allekirjoitus Lomake palautetaan jälki-istuntotilaisuuteen.

"LAISKANLÄKSY" Kotitehtävänsä laiminlyönyt oppilas voidaan määrätä työpäivän päätyttyä enintään tunniksi kerrallaan valvonnan alaisena suorittaman tehtäviään. -teho paras, jos voidaan jäädä heti samana päivänä tekemään -läksyparkki kerran viikossa, kiertävät valvonnat

KIRJALLINEN VAROITUS Oppilaalle, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti, voidaan antaa kirjallinen varoitus. -kurinpitorangaistus -varoituksesta on annettava kirjallinen päätös valitusosoituksineen -jos oppilas jatkaa epäasiallista käyttäytymistä, oppilas voidaan erottaa koulusta -toimenpiteeseen johtava teko yksilöitävä -oppilasta on kuultava -huoltajalle varattava tilaisuus tulla kuulluksi

KIRJALLINEN VAROITUS Oulun normaalikoulun oppilas … saa perusopetuslain 36 § mukaisen kirjallisen varoituksen seuraavista syistä. Koulun järjestyssääntöjen rikkominen - toistuva myöhästyminen oppitunneilta - luvaton poistuminen koulun alueelta lähes päivittäin koulupäivän aikana - luvattomat poissaolot Tähän mennessä tehdyt oppilaan ojentamiseen liittyvät toimenpiteet - toistuvia opettajien puhutteluja - toistuvia luokanvalvojan puhutteluja ja yhteydenottoja kotiin - useita rehtorin puhutteluja - jälki-istunnot ?, ? - työtunnit ?, ?, ?

Huoltajan ja oppilaan kuuleminen Oppilasta ja hänen äitiään … kuultiin keskiviikkona ?. Kuulemistilaisuudessa olivat lisäksi läsnä koulukuraattori …, erityisopettaja … sekä rehtori….. Oppilaan äiti ymmärsi syyt varoituksen antamiseen. Oppilas myönsi syyllistyneensä koulun järjestyssääntöjen rikkomiseen ja lupasi yrittää parantaa tapansa. Hän ilmaisi ymmärtävänsä, mistä syistä varoitus annetaan. Mahdolliset jatkotoimenpiteen Jos oppilas edelleen rikkoo toistuvasti koulun järjestyssääntöjä, on seuraavana vuorossa määräaikainen erottaminen koulusta. Päätös Oppilaalle annetaan kirjallinen varoitus. Muutoksenhaku Tähän päätökseen voi hakea muutosta 14 päivän kuluessa hallinto-oikeudelta.

MÄÄRÄAIKAINEN EROTTAMINEN KOULUSTA Oppilas voidaan erottaa koulusta enintään kolmeksi kuukaudeksi. -tulee kysymykseen vain vakavissa ja usein toistuvissa rikkomuksissa, mikäli oppilas on jatkanut epäasiallista käyttäytymistä vielä jälki-istuntojen tai kirjallisen varoituksen jälkeen -toimenpiteeseen johtava teko tai laiminlyönti on yksilöitävä -oppilasta on kuultava tai hankittava muu selvitys -oppilaan huoltajalle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi -erottamisesta on annettava kirjallinen päätös valitusosoituksineen -erotetulle oppilaalle tulee laatia opetussuunnitelmaan perustuva henkilökohtainen suunnitelma, jonka mukaan opetus oppilaan ollessa erotettuna toteutetaan ja oppimista seurataan -päätöksen voi tehdä toimielin, esimerkiksi johtokunta

SYYTTEEN VIREILLÄOLO JA TUOMIOISTUIMEN RATKAISU Sinä aikana, jolloin oppilasta vastaan on vireillä syyte yleisessä tuomioistuimessa, ei häntä vastaan samasta syystä saa aloittaa tai jatkaa kurinpitomenettelyä. Jos tuomioistuin on vapauttanut oppilaan syytteestä, ei kurinpitomenettelyä saa aloittaa tai jatkaa samasta syystä muutoin kuin sellaisen menettelyn perusteella, jota ei ole katsottava rikokseksi, mutta josta voidaan rangaista kurinpidollisesti. Jos tuomioistuin on tuominnut oppilaan rangaistukseen, ei hänelle saa samasta syystä määrätä kurinpitorangaistusta. Oppilas voidaan kuitenkin erottaa koulusta, jos se on perusteltua.

OPPILAAN VASTUU VAHINGOSTA Vahingonkorvauslain mukaan henkilö on velvollinen korvaamaan toiselle tahallisesti tai tuottamuksellisesti aiheuttamansa vahingon. Ei alaikärajaa, mutta alle 18-vuotiaan velvollisuutta korvata aiheuttamansa vahinko kohtuullistetaan. Kaikki perusopetuksessa olevat oppilaat ovat periaatteessa vastuussa aiheuttamistaan vahingoista, mutta alimpien vuosiluokkien oppilaiden tekemien vahinkojen korvaus voi olla osa vahingon todellisesta määrästä. Mahdolliset riidat vahingonkorvauksen suuruudesta ratkaistaan tuomioistuimessa.

MUUTOKSENHAKU Koulutusta koskevissa laeissa säädetään muutoksenhausta eräisiin nimettyä oppilasta koskeviin koulutuksen järjestäjien päätöksiin sekä eräisiin koulutuksen rahoitusta koskeviin päätöksiin.

VALITUS HALLINTO-OIKEUTEEN Perusopetuslaissa säädetyn opetuksen osalta valitus tehdään hallinto-oikeuteen, jos päätös koskee -uskonnon tai elämänkatsomustiedon opetusta -oppilaalle annettavaa varoitusta tai määräaikaista erottamista -opetuksen maksuttomuutta, oppilashuoltopalveluita, koulumatkaetua, majoitusetua tai tapaturman hoitoa

VALITUS ALUEHALLINTOVIRASTOON Perusopetuslaissa säädetyn opetuksen osalta valitus tehdään aluehallintovirastoon, jos valitus koskee -oppilaaksi ottamista -oppilaan ottamista tai siirtämistä erityisopetukseen vastoin huoltajan tahtoa tai henkilökohtaista opetuksen järjestämistä koskevaa suunnitelmaa -erityisiä opetusjärjestelyitä, kuten oppiaineen opetuksesta vapauttamista ja korvaavan opetuksen järjestämistä -perusopetuksen poikkeavaa aloittamisajankohtaa eli koulunkäynnin aloittamista säädettyä aikaisemmin tai myöhemmin

OPPILASARVIOINTIA KOSKEVA OIKAISU JA ARVIOINNIN UUSIMINEN Perusopetuksessa arvioinnin uusimispyyntö voidaan esittää opinnoissa etenemistä ja vuosiluokalle jättämistä koskevasta päätöksestä ja perusopetuksen päättöarvioinnista oikaisupyyntö tehdään rehtorille kahden kuukauden kuluessa todistuksen luovuttamisesta oppilaalla ja tämän huoltajalla on oikeus saada tietoa arviointiperusteista ja niiden soveltamisesta arviointiin arvioinnin uusimisesta päättävät rehtori ja opettajat yhdessä jos oppilas tai tämän huoltaja on tyytymätön arvioinnin uusimispyyntöön annettuun ratkaisuun, hän voi hakea oikaisua aluehallintovirastolta

Aluehallintovirasto voi puuttua arviointipäätökseen vain, jos päätös on ilmeisen virheellinen. Aluehallintovirasto voi olla puuttumatta päätökseen. Aluehallintovirasto voi velvoittaa opettajaa toimittamaan uuden arvioinnin tai määrätä, mikä arvosana oppilaalle on annettava, taikka määrätä opinnoissa etenemistä tai vuosiluokalle jättämistä koskevan päätöksen muutettavaksi. Arvioinnin uusimisessa ja oikaisemisessa ei ole kysymys varsinaisesta muutoksenhausta, vaan mahdollisuudesta saattaa arviointipäätökset uudelleen harkittavaksi.

LÄHTEET OPETUSTOIMEN LAINSÄÄDÄNTÖ 2004 ( Toimittanut Hannu Ranta) KOULUTUKSEN LAINSÄÄDÄNTÖ KÄYTÄNNÖSSÄ Matti Lahtinen, Timo Lankinen, Antero Penttilä, Arto Sulonen