Yhteinen osallistuminen ja tekeminen - tärkeä osa oppimista Arjen sankarit kadonneen motivaation jäljillä Helsinki Elisa Salmi KM, EO
Interventio motivaation tukemiseksi Motivoimaa ESR kysely opiskelijan elinolosuhteista, motivaatiosta yms. (N=1536) Polkuja läpäisyn tehostamiseen OPH intervention kehittely, pedagogisten menetelmien ja yhteistyön monipuolistaminen Elisa Salmi KM, EO
TEOREETTINEN PERUSTA motivaatiopsykologiassa Voimaantuminen on motivaatio- psykologian mukaan sitä, että ihminen haluaa toiminnassaan kokea - autonomiaa - kompetenssia - yhteenkuuluvuutta (Ryan & Deci, SDT) - merkityksellisyyttä (Eccles). Paras vaikuttamisen muoto motivaation säätelyyn on sosiaalinen ympäristö Elisa Salmi KM, EO
Vahvistuva kierre Minäkuva/Itsetunto Onnistumis-/ epäonnistumis-ennakointi Tavoitteet (matala/korkea) ja suunnitelmat Syyselitykset - Yleensä itseä tukeva ajattelutapa Suorituksen arvioiminen Yritys, tehtävän suorittaminen Elisa Salmi KM, EO
Ajattelu- ja toimintatapojen tukeminen Opiskelijan hyväksyminen heikkouksineen Haasteet opiskelijan mittaiset Tavoitteiden ja suunnitelmien tekeminen yhdessä; mahdollisuus valita Uusien, funktionaalisten selitysten löytäminen yhdessä opiskelijan kanssa Positiivinen/rakentava palaute Apua tehtävien aloittamiseen, hahmottamiseen, osasuorituksiin Elisa Salmi KM, EO
Motivaation vahvistaminen ammattiopisto-opiskelijalla Kerätään näkyväksi suoritetut opinnot Opiskelija nimeää tarpeensa ja tukensa Opiskelija suunnittelee - tarvittaessa ohjattuna - mihin seuraavaksi paneudutaan, yksi tavoite kerrallaan Huomio vain kyseiseen tavoitteeseen Elisa Salmi KM, EO
Motivaation vahvistaminen… Kuunnellaan nuorta, jokainen haluaa osata, oppia ja olla merkityksellinen Syyt epäonnistumiseen voivat löytyä hiljaa kuuntelemalla Positiivista palautetta yrittämisestä - ”Mistä johtui, että sait tehtävän suoritettua?” Onnistumisen kokemuksia – ”Miltä tuntuu onnistua/osata?” Elisa Salmi KM, EO
SISÄLLÖT Pystyvyyskokemuksen muuttaminen -negatiivisten ajatusten kehän - murtaminen - (kuilu vieteriksi!) Elisa Salmi KM, EO
SISÄLLÖT jatkuu Opiskelutaitojen ohjaus Opiskelustrategioita ja malleja Tavoitteellinen, sitoutumista edistävä toiminta Urasuunnittelu, urapaneeli; perusteita ammatin valinnalle Elisa Salmi KM, EO
Voimaantunut opiskelija Ottaa vastuuta opinnoistaan On useammin paikalla On motivoituneempi Asettaa itselleen realistisia päämääriä Saavuttaa opillisia tavoitteita Opiskelutaidot vahvistuvat Uskoo kyvykkyyteensä opiskelijana Pääsee asettamiinsa tavoitteisiin Elisa Salmi KM, EO
on mahdollista saada positiivista palautetta ja hyväksyntää Ihminen hakeutuu ympäristöihin, joissa hänen on mahdollista saada positiivista palautetta ja hyväksyntää. Se voisi olla KOULU! (S. Määttä) Elisa Salmi KM, EO
Kiitos mielenkiinnosta! Elisa Salmi KM, EO