Eväitä hankkeesta tiedottamiselle Kenelle, mitä, miksi ja miten? Aino Kivelä / CIMO 2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vinkkejä hankeviestintään
Advertisements

Matkailutiedottaja Elisabeth Heinrichs Asiakkaan kohtaaminen verkossa - Case Visit Helsinki Miten hyödyntää sosiaalista mediaa matkailutoimiston markkinoinnissa,
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Keski-Uusimaa-lehden klubikortin esittelytilaisuuden projektisuunnitelma Rauli, Janne, Katja ja Heidi.
Change Day on työkalu kohti parempia palveluita Change Day tuo asiakkaan äänen kuuluville henkilöstön kautta. Change Day on työkalu henkilöstölle oman.
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
Miten viestiä medialle partiosta? Laura Aimola Miten viestiä medialle partiosta? / Lippukuntapäivä
Inspiraatiota hankeviestintään! Viestinnän suunnittelija Aino Kivelä / CIMO.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Finnan viestintä ja markkinointi
Viestinnän tilanne kesä 2016
Golf55+ terveysliikuntahanke Toimintasuunnitelma
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
KLUBIEN JULKISUUSKUVA - Tilanne
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Inspiraatiota hankeviestintään!
Raportin lukuohje Lukukerrat
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Finnan viestintä ja markkinointi
ERASMUS + -PROJEKTI LUKUVUODET JA
Asiatekstin rakennemalleja
OSOITE Katuosoite/koordinaatit TILAT
Lukemisesteiset lapset ja nuoret kirjaston asiakkaina
Maailman Parkinson-päivän some-kampanja
Tonni lähti Ryhmä 4.
Finnan viestintäkatsaus
Osallisuuden jälkiarviointi: case __________________________________
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2012
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
SOTE-tieto SOMEssa Jari Porrasmaa
Mikä Change Day? Change Day on työkalu kohti parempia palveluita
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Tiedotusta, valistusta, yhteistyötä…
FinELibin Tieto tutkijan työpöydälle –kyselyn tiedotus ja tulokset Oulun yliopiston kirjastossa Oulun yliopiston kirjasto, Anna-Kaarina Linna ja Tiina.
Elisa Oyj – Elisa Partinen / VI12DI
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
Järkevän lääkehoidon viestintäkampanja
Internetin käyttö opetuksessa
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Hankeviestintää - miksi ja miten?
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
Viestinnän työkalupakki
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Sanomalehdet voidaan jakaa: paikallis-, maakunta- ja
Viestintäsuunnitelma
Osallistu – Jäsenhankkijaryhmä Mikä on Jäsenhankkijaryhmän idea!
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Viestintäsuunnitelma
OSAAMISKANSIO Nimi.
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Kentän uudet nettisivut Kentän
Vinkkaajan muistilista
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Esityksen transkriptio:

Eväitä hankkeesta tiedottamiselle Kenelle, mitä, miksi ja miten? Aino Kivelä / CIMO 2015

Kenelle, mitä, missä? Mitä? Määritelkää kolme tärkeintä asiaa, jotka haluatte hankkeestanne kertoa. Kenelle? Kenelle suuntaatte viestinne? Missä? Missä kanavassa viesti menee perille?

Aikataulutus ja vastuunjako Ketkä tekevät, mitä ja milloin?

Viestintäkanavia Some (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube jne.) Verkkosivut (sekä hankkeen omat että oppilaitoksen) Omat verkostot (esim. sähköpostilistat, oppilaitoksen uutiskirje tms.) Media

Sisällöistä Kuka tekee, mitä, kenelle ja miksi: tekijät ja tarinat esiin! Suosi aktiivisia verbejä. Päivitä esimerkiksi verkkoon sitä mukaa kuin jotain tapahtuu: pohdintaa, kuvia, liikkuvaa kuvaa, musiikkia yms. Hyödynnä erilaisia tyylejä: blogit, haastattelut, pakinat, kysymys-vastaus –palstat jne.

Miksi tiedottaa (median kautta)? Hankkeen tulokset saadaan nopeasti ja tasapuolisesti laajemman yleisön tietoisuuteen Kokemusten jakaminen Mukana olevien tahojen sitouttaminen Organisaation intressit, yhteistyö

Medioita 1. Suuret valtakunnalliset mediat (sanomalehdet, sähköiset viestimet, uutistoimistot) 2. Maakuntalehdet 3. Paikalliset mediat (paikallislehdet, paikallisradiot ja -televisiot, valtakunnallisten medioiden paikalliset toimitukset) 4. Yleisaikakauslehdet 5. Ammatti- ja erikoislehdet 6. Jäsen- ja järjestölehdet -> Hankkeille paikallismediat yleensä paras kohde!

Median uutiskynnys Uutiskynnys riippuu päivän uutistarjonnasta Uutistarjonta voi muuttua hetkessä (esim. katastrofit) Valtakunnallinen ja paikallinen uutiskynnys ovat usein hyvin erilaisia Henkilöitävyys Onko hankkeella yhtymäkohtia ajankohtaisiin uutisaiheisiin, tapahtumiin, teemoihin jotka ovat esillä mediassa juuri nyt (paikallisesti tai valtakunnallisesti). - Ts. miksi hankkeenne on merkittävä? Mikä on tavoite? Mitä saatte aikaan hankkeessa? Paikallismediassa uutiseksi riittää usein jo se, että ”meidän kylällä tapahtuu”

Miten? Suora kontakti toimitukseen/toimittajaan toimii hanketiedotuksessa usein paremmin kuin varsinainen mediatiedote. Mieti, mikä on asian ”pihvi” = miten nostat toimittajalle esiin sen, mikä tekee juuri teidän hankkeestanne kiinnostavan ja ajankohtaisen.

Ota itse yhteyttä toimitukseen! Medialla on jatkuva aiheiden tarve. Toimittajat eivät mitenkään pysty seuraamaan kaikkea mitä tapahtuu – ota itse yhteyttä toimitukseen ja kerro kiinnostavasta hankkeestanne!

Seuraa lehtiä/paikallistelevisiota/paikallisradiota: -ketkä toimittajat tekevät juttuja aiheista, joita hankkeessanne käsitellään? Mieti, ketä kannattaisi lähestyä!

Hyvä tiedote / juttuvinkki sisältää uutisen/kiinnostavan näkökulman kertoo konkreettisesti itse asiasta = mitä tehdään, ei ole hankekuvaus herättää kohderyhmän kiinnostuksen = mieti mikä kyseisen median yleisöä voisi kiinnostaa on kieleltään ja ulkoasultaan selkeä kertoo tärkeimmän asian ensin sisältää julkaisupäivämäärän (tiedote) ja yhteystiedot lisätietoja varten huomioi kuvatarpeen

Tiedotteen/juttuvinkin lähettäminen On parasta lähettää sähköpostilla: tekstinä viestikentässä, ei liitteenä Selviä oikeat osoitteet etukäteen - mieti kenelle toimittajalle / osoitteeseen kannattaa lähettää Otsikoi viesti selkeästi ja kiinnostavasti Muista laittaa yhteystiedot lisätietoja varten ja varmista, että nämä tahot ovat tavoitettavissa Erasmus+ -logoa ei käytetä sähköpostiviesteissä, kaikessa muussa hankemateriaalissa kyllä

Saksa motivoi koululaisia Tiivistelmä: Viljakkalan koulun kahdeksannen luokan saksanopiskelijat järjestävät lauantaina tapahtuman, jolla kerätään rahaa oppilaiden Saksan-matkaa varten. Opiskelija Siiri Klemetti sanoo, että tapahtumassa on esimerkiksi tarjolla lapsille pihaleikkejä ja kasvomaalausta. Marika Kotajärvi kertoo, että idea matkaan lähti siitä, kun saksan opettaja ehdotti osallistumista Comenius-ohjelmaan. Kyseessä on EU:n vaihto- ja yhteistyöohjelma, jonka puitteissa on mahdollista saada rahaa esimerkiksi matkustamiseen kielten opiskelun kannustamisen perusteella. Media: Hämeenkyrön Sanomat (E-edition) Päivämäärä: Kirjoittaja: Ville Koivisto Päälähde: Siiri KlemettiHämeenkyrön Sanomat (E-edition)

Utajärven lukion Comenius-ryhmä tutustui Turkkiin Tiivistelmä: Utajärven lukio on mukana EU:n rahoittamassa Comenius- hankkeessa, johon osallistuu yhteensä kahdeksan maata. Projektin aiheena ovat maa, ilma, tuli ja vesi ja niiden näkyminen maidemme kulttuurissa. Utujärven lukiolaiset pääsivät tutustumaan turkkilaiseen kouluun Akyazissa ja kertovat artikkelissa kokemuksistaan. Media: Tervareitti (E-edition, PDF) Päivämäärä: Kirjoittaja: Konsta Tuomikoski, Erkki Laitinen Päälähde: -

EU-rahoituksen näkyvyys Hanketta koskevassa viestinnässä ja kaikessa aineistossa (esim. esitteet, esittelylehtiset, julisteet, esitelmät, viestintämateriaali kuten Powerpoint-esitykset jne.) on mainittava, että hanke on saanut rahoitusta Euroopan unionilta Käytettävä EU:n Erasmus+ -ohjelman logoa Vastuuvapauslauseke: ”Julkaisua on rahoitettu Euroopan komission tuella. Komissio ei vastaa julkaisun sisällöstä.”

Erasmus+ -logo Erasmus+ -ohjelman logo ja sen käyttöä koskevat ohjeet: elma- osio/logot_ja_viestintaohjeet_erasmusplus elma- osio/logot_ja_viestintaohjeet_erasmusplus eacea/visual-identity_en eacea/visual-identity_en rules_2012.pdf

Lisätietoja Tarvittaessa CIMOn viestinnästä apua: