Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Järkevän lääkehoidon viestintäkampanja

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Järkevän lääkehoidon viestintäkampanja"— Esityksen transkriptio:

1 Järkevän lääkehoidon viestintäkampanja
Lääkehoidon päivän 2018 yhteydessä #sopivalaake

2

3 Yhteiset tavoitteemme
Rohkaista potilaita kysymään ja keskustelemaan aktiivisesti lääkehoidostaan terveydenhuollon ammattilaisten ja apteekin henkilökunnan kanssa. Kannustaa lääkkeen käyttäjiä oman lääkityslistan tekemiseen ja säännölliseen päivitykseen. Johdattaa luotettavan lääketiedon lähteille. Vähentää turhien lääkkeiden käyttöä ja lääke- korvausjärjestelmän kuormitusta sekä ongelmia lääkkeen määräämisessä, toimittamisessa ja käytössä. Oikean tiedon ja oikeiden toimintatapojen avulla lääkehoito onnistuu

4 Järkevän lääkehoidon viestintäkampanja
Osa rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelmaa. Vastaavat tahot: sosiaali- ja terveys- ministeriö ja kampanjan toteutusta koordinoiva Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea. Valmisteltu syksyn 2016 ja kevään aikana osana rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelmaa ja yhteistyössä kansallisen lääke- informaatioverkoston kanssa sekä Lääkehoidon päivän suunnitteluryhmän myötävaikutuksella. Valmistelussa mukana olleita organisaatioita on lähes 150. Luova toteutus: markkinointiviestintä- toimisto Recommended Finland Oy. Järkevän lääkehoidon viestintäkampanja

5 Yleisökampanjaa edeltävä viestintä terveydenhuollon ammattilaisille syksyllä 2017
Terveydenhuollon ammattilaisille on suunnattu viestintää järkevän lääkehoidon elementeistä ja tulossa olevasta viestintä-kampanjasta syksyn aikana. Tutkimusten mukaan ongelmia on niin lääkkeen määräämisessä, toimittamisessa kuin käytössäkin. Yleisökampanjassa lääkkeen käyttäjää kannustetaan aktiivisesti kysymään ja keskustelemaan lääkkeistään niin läheistensä kuin hoitohenkilökunnan ja apteekin henkilökunnan kanssa. Terveydenhuollon ammattilaisten myötävaikutuksella kampanjalla on suuremmat mahdollisuudet onnistua tavoitteissaan.

6 Ennakoiva viestintä ja tulevasta yleisökampanjasta informoiminen
Yleisökampanjaa edeltävä viestintä terveydenhuollon ammattilaisille syksyllä 2017 Ennakoiva viestintä ja tulevasta yleisökampanjasta informoiminen Tuotetut kampanja-aineistot: Tiedotteet laakehoidonpaiva.fi -kampanja-aineistot  Artikkelit ja ilmoituspohjat Tulostettava esite terveydenhuollon ammattilaisille Kampanjainfo PowerPoint-esitys Järkevän lääkehoidon elementit -juliste Esite Lääkehoidon päivän tapahtumajärjestäjille Aineistot ammattilaistapahtumiin (rintanapit, rollup) SoMe-päivitykset Ammattilaistapahtumat, verkoston kokoukset ja tapaamiset Tiedottaminen alan toimijoille Muut verkoston omat kanavat ja kohtaamispisteet

7 Esimerkkejä kampanja-aineistosta ammattilaisille

8 Sopiva lääke -yleisökampanjan pääviestit
Yksilöllisesti mitoitettu lääkehoito = Juuri sinulle sopiva Sopiva lääkehoito on aina potilaan edun mukaista ja hänen elämänlaatuaan parantavaa Sopiva-sanan synonyymit kuvastavat rationaalisen lääkehoidon elementtejä: asianmukainen, oikea, onnistunut, käytännöllinen, käypä, oikeudenmukainen Sopiva lääke

9 Sopiva lääke -yleisökampanjan pääviestit
Kohderyhmä 1: Lääkkeitä käyttävät työikäiset Sinun ei tarvitse pohtia lääkitystäsi yksin. Voit kysyä ja keskustella lääkkeistä terveyden- huollon ammattilaisen ja apteekin henkilökunnan kanssa. Kohderyhmä 2: Perheestään huolehtivat Onko lääkkeellä haitta- vaikutuksia? Onko minulla varaa siihen? Keskustele terveyden- huollon ammattilaisen ja apteekin henkilökunnan kanssa. Osallistu, ota selvää ja kysy lisätietoa. Kohderyhmä 3: Aktiiviset iäkkäät Terveydenhuollon ammattilaisilta ja apteekista saat luotettavaa tietoa lääkityksestä. He osaavat kertoa, miksi tarvitset lääkettä ja miten käytät sitä oikein. Kysy rohkeasti.

10 Kampanja alkaa Lääkehoidon päivän yhteydessä 22.3.2018
Lääkehoidon päivä on vuosittainen kansalaisten ja terveydenhuollon ammattilaisten yhteinen valtakunnallinen teemapäivä. Vuonna 2018 teemana on järkevä lääkehoito. Sopiva lääke -yleisö-kampanja käynnistyy Lääkehoidon päivän yhteydessä tukemaan paikallisesti toteutettuja tapahtumia. Lääkehoidon päivän verkkosivusto on aktiivinen vuosittain syksystä kevääseen,

11 Sopiva lääke -yleisökampanja näkyy ja kuuluu mediassa
Kampanjalla on valtakunnallinen näkyvyys Lääkehoidon päivän 2018 yhteydessä: Tuotetut kampanja-aineistot: lääkehoidonpäivä.fi -kampanjasisältö Sopiva lääke -videot 30 sek. yleisvideo 20 sek. kohdennetut videot Radiomainokset Online-mainonta – bannerit ja videot SoMe-materiaalit: tekstit, kuvat ja videot Paikallislehti-ilmoitukset Esite – painettu sekä tulostettava (sis. lääkityslistalomakkeen) Lääkehoidon päivän juliste YLE:n tietoisku viikolla 11 Radiomainokset viikoilla 12 ja 13 Ilmoitukset paikallislehdissä viikolla 12 Sosiaalisessa mediassa ja Internetissä postauksina Facebookissa, bannereina ja videoina sekä hakusanamainontana viikoilla 12–14. Lisäksi mukana on lääkealan toimijoiden ja verkoston omia medioita.

12 Esimerkkejä kampanja-aineistosta kansalaisille
YLE-tietoisku Video 30 sek.

13 Esimerkkejä kampanja-aineistosta kansalaisille
Esite (painettu ja tulostettava)

14 Esimerkkejä kampanja-aineistosta kansalaisille
Esite (tulostettavat kieliversiot)

15 Esimerkkejä kampanja-aineistosta kansalaisille
Facebook-päivitykset (Tunne lääkkeesi)

16 Esimerkkejä kampanja-aineistosta kansalaisille
Rollupit Ilmoitukset (paikallislehdet)

17 Esimerkkejä kampanja-aineistosta kansalaisille
Online-bannerit

18

19 Lisätietoa ja materiaalia
Rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelma: stm.fi/rationaalinen-laakehoito Kampanjasivusto: ja Sosiaalisessa mediassa hashtageillä: #sopivalaake ja #tunnelaakkeesi Kysymyksiä? Me kerromme lisää: Fimean viestintä Sosiaali- ja terveysministeriön viestintä,

20 Tule mukaan Lääkehoidon päivään ja edistämään järkevää lääkehoitoa kampanjan tuella.
#sopivalaake


Lataa ppt "Järkevän lääkehoidon viestintäkampanja"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google