Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti
Lahden diakonian instituutti - Vuorikatu 4, Lahti / Lahden Diakoniasäätiö
Lahden diakonian instituutti - Vuorikatu 4, Lahti / Lahden diakonian instituutti Koulutusalat: Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala (lähihoitaja) sekä humanistinen ja kasvatusala (lastenohjaaja sekä nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja) Lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkinto Psykiatrisen hoidon erikoisammattitutkinto Vanhustyön erikoisammattitutkinto Ammatillinen täydennyskoulutus 340 opiskelijaa Henkilöstömäärä 40
Lahden diakonian instituutti - Vuorikatu 4, Lahti / Lahden Diakoniasäätiön laadunhallintajärjestelmä Rakennettu periaatteella, että järjestelmän tulee palvella käyttäjää eikä käyttäjän järjestelmää Väline kehittää työn tekemistä Rakennettu huolellisesti pala kerrallaan pitkällä aikavälillä Osallistettu henkilöstöä, opiskelijoita, kumppaneita ja sidosryhmiä Toiminta pyritty tekemään mahdollisimman läpinäkyväksi
Lahden diakonian instituutti - Vuorikatu 4, Lahti / Itsearviointi Toteutettiin alkuvuodesta 2015 Itsearviointi tehtiin ryhmissä, joissa oli koulutuksen järjestäjän johtoa, henkilöstöä, opiskelijoita sekä sidosryhmien edustajia Opiskelijoita haastateltiin ja lisäksi tehtiin sähköinen kysely Lähes puolet instituutin henkilökunnasta osallistui itsearviointiin
Lahden diakonian instituutti - Vuorikatu 4, Lahti / Arviointikäynti Toteutettiin instituutissa huhtikuuta 2015 Arviointikäyntiin valmistauduttiin ohjelman, lisäaineistojen tuottamisen ja raportoinnin suhteen Pääarvioija Anu Räisänen, lisäksi Tarja Frisk, Tuula Hoivala ja Pertti Heikkilä Arviointiin osallistui 20 opettajaa ja muuta henkilöstöä, 5 opiskelijaa, johtoryhmä ja 17 sidosryhmien edustajaa sekä säätiön johtoa ja hallituksen jäseniä
Lahden diakonian instituutti - Vuorikatu 4, Lahti / Arvioinnin palaute Suullisesti saatu palaute toisen arviointipäivän päätteeksi koettiin motivoivana ja rakentavana Palauteraportti täydensi välitöntä palautetta ja antoi hyvän perustan laadunhallinnan jatkuvaan ja systemaattiseen kehittämiseen Yleisesti todettiin, että itsearviointi oli tehty melko kriittisesti Kehittämiskohteet nostettiin selkeästi esiin ja saimme runsaasti konkreettisia ehdotuksia niiden eteenpäin viemiseksi
Lahden diakonian instituutti - Vuorikatu 4, Lahti / Mitä arvioinneista seurasi? Oppimistulosten arvioinnin merkitys ymmärrettiin entistä paremmin osaksi laadun kehittämistyötä Työelämälähtöisyys ja työvaltainen oppiminen vahvistuivat Laatutyö tuli kaikille tutummaksi ja laatutietoisuus lisääntyi koko organisaatiossa
Lahden diakonian instituutti - Vuorikatu 4, Lahti / Laatutyön merkitys avautui uudella tavalla myös sidosryhmille Laadunhallinnan säännöllisen arvioinnin merkitys kasvoi Itsearvioinnin ja ulkoisen arvioinnin tulosten pohjalta laadittiin kehittämissuunnitelma, johon valittiin seitsemän kehitettävää kohtaa Jatkuu
Lahden diakonian instituutti - Vuorikatu 4, Lahti / Missä nyt mennään? Kehittämissuunnitelmaa on viety määrätietoisesti eteenpäin Instituutti on ollut mukana Opetushallituksen rahoittamassa laatustrategiaa tukevassa hankkeessa vuodesta 2014 Verkosto on hakenut ensi vuodelle jatkorahoitusta Ensi vuoden teema Lahden diakonian instituutissa: Laadun riemuvuosi
Lahden diakonian instituutti - Vuorikatu 4, Lahti / Ajatuksia ulkoisesta arvioinnista Hyvin perusteellinen, osa-alueet käytiin varsin systemaattisesti läpi Erinomainen tilaisuus oppia enemmän laadunhallinnasta Lisäsi itsetuntemusta ja -luottamusta Kirkasti laadunhallinnan kehittämisen kärkeä Erinomainen pohjatyö kehittämissuunnitelmalle
Lahden diakonian instituutti - Vuorikatu 4, Lahti / Yhteenveto
Lahden diakonian instituutti - Vuorikatu 4, Lahti / Kiitos mielenkiinnosta!