OPPISOPIMUSKOULUTUS SUOMESSA JA SAKSASSA Miten ne eroavat toisistaan? Kari Viinisalo
Suomessa siirrytään keskieurooppalaiseen työpaikoilla oppimisen malliin ilman, että siihen on mitään edellytyksiä. OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen HS Suomen Yrittäjät iloitsee siitä, että käyttöön otetaan uusi koulutussopimus. Siinä oppilas tulee vaikka opintojen alussa yritykseen ja pidemmäksi aikaa kuin puoleksi vuodeksi, eikä hänelle makseta palkkaa. Myös oppisopimusta rukataan niin, että palkka sidotaan osaamisen kehittämiseen, tulkitsee johtaja Veli-Matti Lamppu Suomen Yrittäjistä. HS KOMMENTTEJA HALLITUKSEN KÄRKIHANKKEISIIN
Oppisopimusmaat vs. oppilaitosmaat Oppisopimusmaat – Tavoite, että nuoret sijoittuvat yrityksiin oppimaan Miksi yritysten kannattaa kouluttaa? Investointinäkökulma Oppisopimustyömarkkinat Oppilaitosmaat – Opiskelijan näkökulma: osaavana työelämään – Nivelvaiheen problematiikka Oppisopimusmaat – Tavoite, että nuoret sijoittuvat yrityksiin oppimaan Miksi yritysten kannattaa kouluttaa? Investointinäkökulma Oppisopimustyömarkkinat Oppilaitosmaat – Opiskelijan näkökulma: osaavana työelämään – Nivelvaiheen problematiikka
Oppisopimusdiskurssi Suomessa ja Saksassa Voiko työssä oppia? Oppisopimus sopii aikuisille Oppisopimus on työsopimus – Työntekijä – TES:n mukainen palkka Oppisopimus ja henkilöstökoulutus? Hallinto? (vrt. OKM:n työryhmät) Voiko työssä oppia? Oppisopimus sopii aikuisille Oppisopimus on työsopimus – Työntekijä – TES:n mukainen palkka Oppisopimus ja henkilöstökoulutus? Hallinto? (vrt. OKM:n työryhmät) Voiko koulussa oppia? Oppisopimus sopii nuorille Oppisopimus on koulutus- + työsopimus – Opiskelija – oppisopimuspalkka Oppisopimus on henkilöstökoulutusta Hallinto – Saksa, Sveitsi Voiko koulussa oppia? Oppisopimus sopii nuorille Oppisopimus on koulutus- + työsopimus – Opiskelija – oppisopimuspalkka Oppisopimus on henkilöstökoulutusta Hallinto – Saksa, Sveitsi
Nuorten 15 – 29 v. työttömyys (%) EU:ssa ja eräissä EU-maissa 20 v Lähde: EUROSTAT Nuorten 15 – 29 v. työttömyys (%) EU:ssa ja eräissä EU-maissa 20 v Lähde: EUROSTAT
Toisen asteen nivelvaiheen problematiikkaa Apprenticeship supply in EU, Mukaellen.
Oppisopimustyömarkkinat Suomessa – Onko? – Jo työsuhteessa olevien koulutusta – Työvoimapoliittista koulutusta Suomessa – Onko? – Jo työsuhteessa olevien koulutusta – Työvoimapoliittista koulutusta Saksassa – Työmarkkinoiden pitkän aikavälin tarpeet – Hakeutuvien nuorten määrä (vähentynyt vuodesta 2009 lähtien) – Tarjolla olevien oppipaikkojen määrä – Saksassa ja Sveitsissä n. 30% yrityksistä mukana Saksassa – Työmarkkinoiden pitkän aikavälin tarpeet – Hakeutuvien nuorten määrä (vähentynyt vuodesta 2009 lähtien) – Tarjolla olevien oppipaikkojen määrä – Saksassa ja Sveitsissä n. 30% yrityksistä mukana
Työssä ja koulussa oppimisen eroja Oppisopimus Oppimista yrityksessä > 60% Yritykset tarjoavat paikkoja Opiskelijat hakevat työtä Työsopimus + palkka Yritykset osallistuvat rahoitukseen Yritykset määrittelevät koulutusohjelmat Oppimista yrityksessä > 60% Yritykset tarjoavat paikkoja Opiskelijat hakevat työtä Työsopimus + palkka Yritykset osallistuvat rahoitukseen Yritykset määrittelevät koulutusohjelmat koulu Oppimista koulussa >70% Oppilaitokset etsivät oppipaikkoja yrityksissä Koulutussopimus: koulu- oppilaitos Julkinen valta rahoittajana Työharjoittelija voi saada korvausta Koulu määrittää koulutusohjelman Oppimista koulussa >70% Oppilaitokset etsivät oppipaikkoja yrityksissä Koulutussopimus: koulu- oppilaitos Julkinen valta rahoittajana Työharjoittelija voi saada korvausta Koulu määrittää koulutusohjelman
Keskimääräisten oppisopimuspalkkojen kehitys Länsi- ja Itä-Saksassa
Rahoituksesta Suomessa Valtion yksikköhinnat perus- ja lisäkoulutukselle Työantajakorvaus (OKM), palkkatuki (TEM)? TES:n mukainen palkka + sivukulut Yhteiskunnan kannalta kustannusneutraalia Valtion yksikköhinnat perus- ja lisäkoulutukselle Työantajakorvaus (OKM), palkkatuki (TEM)? TES:n mukainen palkka + sivukulut Yhteiskunnan kannalta kustannusneutraalia Saksassa 2007 Yritysten osuus n. 76 % kustannuksista (oppilaitokset 24%) Opiskelija maksoi €/v. Kokonaiskustannukset vuodessa n. 24 miljardia € bruttona Työpanos n. 18,4 miljardia € – Nettokustannus yritykselle n. 5,6 miljardia € Yritysten osuus n. 76 % kustannuksista (oppilaitokset 24%) Opiskelija maksoi €/v. Kokonaiskustannukset vuodessa n. 24 miljardia € bruttona Työpanos n. 18,4 miljardia € – Nettokustannus yritykselle n. 5,6 miljardia €
Opetusministeriö Kauppakamari/ Elinkeino- ja Teknologiaministeriö antaa tutkinnot Ammatilliset 0ppilaitokset/ osa-aikainen koulu Osavaltiot/ opetusministeriö Osavaltiot Sosiaalipartnerit: Tutkintojen perusteet 350 tutkintoa/2012 Kauppakamarit/yritykset myöntävät yrityksille ”järjestämisluvan” Yritysten partnereita Näyttöjen vastaanottotoimikunta: Työnantajat ja työntekijät yhtä monta edustajaa Vähintään yksi opettaja pedagogisena asiantuntijana Oppisopimuskoulutuksen organisointi Saksassa Yksinkertaistettu havainnollistamismalli Oppisopimuskoulutuksen organisointi Saksassa Yksinkertaistettu havainnollistamismalli Nimittävät jäsenet YRITYS
strateginen johtaminen ja kehittäminen Laatu ja koulutusjärjestelmä Koulutusohjelmien hyväksyminen koulutuksen rahoitus ¼ osuudella Liittovaltio Kantonit: Ministerien koordinoiva yhteistyöelin Kokonaisvastuu koulutuksen järjestämisestä 26 VET/PET toimistoa vastaa koulutuksen järjestämisestä Oppilaitokset, joissa koko- ja osa-aikaopiskelijoita (oppisopimusopiskelijoita) Oppisopimus Sveitsissä Toimialajärjestöt/yritykset Überbetriebliche Kurszentrum/ Industrial courses/ ”työkoulut” VET/PET toimisto: tiedotus, AVO + pudokkaiden yksilöllinen ohjaus, yritysverkostojen luominen, työpajatoiminta VET/PET toimisto: tiedotus, AVO + pudokkaiden yksilöllinen ohjaus, yritysverkostojen luominen, työpajatoiminta
Dual vai trial –koulutus? Työpaikkakouluttajakoulutus (Sveitsi) – Työpaikkakouluttajat 2 v. työkokemus h pedagogiset opinnot – Muut kouluttajat (überbetriebliche Kurszentrum/”työkoulu”) – 600 h varsinaiselta ammattialalta h muuhun ammattialaan – Oppilaitosten opettajat – Tutkintojen vastaanottajat (Prüfungsexperten) Työpaikkakouluttajakoulutus (Sveitsi) – Työpaikkakouluttajat 2 v. työkokemus h pedagogiset opinnot – Muut kouluttajat (überbetriebliche Kurszentrum/”työkoulu”) – 600 h varsinaiselta ammattialalta h muuhun ammattialaan – Oppilaitosten opettajat – Tutkintojen vastaanottajat (Prüfungsexperten)
ABB + 80 alihankkijaa ABB + 80 alihankkijaa libs: ”A future for young people – young people for the future” REKRYTOI Libs pk –yrityspalvelu opiskelijoiden ”vuokraus” edustaa asiakasyrityksiä ulospäin Libs pk –yrityspalvelu opiskelijoiden ”vuokraus” edustaa asiakasyrityksiä ulospäin Opiskelijoita n Henkilökuntaa 96 Liikevaihto 32 M€
National Apprenticeship Service NAS 2009 Vastaa oppisopimuskoulutuksesta Englannissa Pääjohtaja raportoi suoraan pääministerille ja asianomaisille ministereille Tuloksia: – 2010 – 2011 oppisopimukset lisääntyivät 91 % George Osbornen kesäbudjetti 2015 – 3 milj. uutta oppisopimusta vuoteen 2020 – Yrityksille oppisopimusvero + palautus, jos täyttää velvoitteensa – Julkisissa hankinnoissa otetaan huomioon henkilöstön koulutus Vastaa oppisopimuskoulutuksesta Englannissa Pääjohtaja raportoi suoraan pääministerille ja asianomaisille ministereille Tuloksia: – 2010 – 2011 oppisopimukset lisääntyivät 91 % George Osbornen kesäbudjetti 2015 – 3 milj. uutta oppisopimusta vuoteen 2020 – Yrityksille oppisopimusvero + palautus, jos täyttää velvoitteensa – Julkisissa hankinnoissa otetaan huomioon henkilöstön koulutus
Oppisopimuksen haasteita Suomessa ja Euroopassa Oppisopimus vs. koulutussopimus Nuorten oppisopimus, akateeminen oppisopimus (esim. Koskisen Oy, HKI) Imago Koulutuksen laatu; prosessi vs. tulos Kysyntä- vs. tarjontalähtöisyys Oppisopimus vs. koulutussopimus Nuorten oppisopimus, akateeminen oppisopimus (esim. Koskisen Oy, HKI) Imago Koulutuksen laatu; prosessi vs. tulos Kysyntä- vs. tarjontalähtöisyys
Osaamisen Hankkiminen ja ylläpitäminen Osaamisen Hankkiminen ja ylläpitäminen Yksilö Yhteiskunta Yritys/työnantaja Ammatillinen koulutus yhteiskunnan osaamisen rakentajana Vastuiden uudelle jako? Ammatillinen koulutus yhteiskunnan osaamisen rakentajana Vastuiden uudelle jako? Public – Private -yhteistyö Henkilöstökoulutus Oppisopimuskoulutus Ammatillinen koulutus (oppilaitokset) Työssäoppiminen
Työelämälähtöinen koulutus Saksa Työelämäläheinen koulutus Suom i Voileipämalli; oppilaitoslähtöinen Voileipämalli; oppilaitoslähtöinen Tanska ? Minne menet oppisopimus ? keski -eurooppalainen malli keski -eurooppalainen malli Pohjoismainen malli