OPPISOPIMUSKOULUTUS SUOMESSA JA SAKSASSA Miten ne eroavat toisistaan? Kari Viinisalo.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työnantajahaastatteluissa esiin nousseet haasteet ja tulevaisuuden näkymät Puutuoteteollisuuden Ennakointikamari Projektisuunnittelija Hanna.
Advertisements

Työnimi työpaikkakouluttajan verkkoalustalle Tredun toiminnassa olevan verkkoalustan jatkojalostaminen ja avaaminen valtakunnalliseen käyttöön. Toteutetaan.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Työelämän tarpeet ja oppisopimuksen käytettävyys opSO ry:n syysseminaari Satu Ågren.
+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
Oppilaitosmuotoisen ja oppisopimuskoulutuksen joustavat opintopolut TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Ajankohtaista sairaanhoitajakoulutuksessa Jaana Kemppainen Osaamisaluevastaava.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Reformi haltuun OKM.
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Mitä yritykset odottavat ammattikorkeakoulujen yhteistyöltä
Mikä ihmeen oppisopimus?
Työelämäosaajana OKM.
Koulutusyhteistyön sopimusasiat –seminaari Kari Pitkänen
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Henkilöstön tukeminen ja muutosturva
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Palvelu- ja hyvinvointitoimialojen osaava työvoima
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työn muodot Työsopimuksen ehdot
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
TE-hallinnon ja työelämän yhteistyö nuorisotakuun toteuttamisessa
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
Opinnollistamisen pähkinät
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen –projekti OTE 4
KEIJO KEIJO
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Ohjaamot.
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
10 askelta onnistumiseen
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
RADICAL Filling Skills Gaps in Blue Industry by Radical Competence Boost in Engineering VET
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Teollisuuden merkitys Rauman seudun hyvinvoinnille
Osaamisen ennakointifoorumi
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

OPPISOPIMUSKOULUTUS SUOMESSA JA SAKSASSA Miten ne eroavat toisistaan? Kari Viinisalo

Suomessa siirrytään keskieurooppalaiseen työpaikoilla oppimisen malliin ilman, että siihen on mitään edellytyksiä. OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen HS Suomen Yrittäjät iloitsee siitä, että käyttöön otetaan uusi koulutussopimus. Siinä oppilas tulee vaikka opintojen alussa yritykseen ja pidemmäksi aikaa kuin puoleksi vuodeksi, eikä hänelle makseta palkkaa. Myös oppisopimusta rukataan niin, että palkka sidotaan osaamisen kehittämiseen, tulkitsee johtaja Veli-Matti Lamppu Suomen Yrittäjistä. HS KOMMENTTEJA HALLITUKSEN KÄRKIHANKKEISIIN

Oppisopimusmaat vs. oppilaitosmaat Oppisopimusmaat – Tavoite, että nuoret sijoittuvat yrityksiin oppimaan Miksi yritysten kannattaa kouluttaa? Investointinäkökulma Oppisopimustyömarkkinat Oppilaitosmaat – Opiskelijan näkökulma: osaavana työelämään – Nivelvaiheen problematiikka Oppisopimusmaat – Tavoite, että nuoret sijoittuvat yrityksiin oppimaan Miksi yritysten kannattaa kouluttaa? Investointinäkökulma Oppisopimustyömarkkinat Oppilaitosmaat – Opiskelijan näkökulma: osaavana työelämään – Nivelvaiheen problematiikka

Oppisopimusdiskurssi Suomessa ja Saksassa Voiko työssä oppia? Oppisopimus sopii aikuisille Oppisopimus on työsopimus – Työntekijä – TES:n mukainen palkka Oppisopimus ja henkilöstökoulutus? Hallinto? (vrt. OKM:n työryhmät) Voiko työssä oppia? Oppisopimus sopii aikuisille Oppisopimus on työsopimus – Työntekijä – TES:n mukainen palkka Oppisopimus ja henkilöstökoulutus? Hallinto? (vrt. OKM:n työryhmät) Voiko koulussa oppia? Oppisopimus sopii nuorille Oppisopimus on koulutus- + työsopimus – Opiskelija – oppisopimuspalkka Oppisopimus on henkilöstökoulutusta Hallinto – Saksa, Sveitsi Voiko koulussa oppia? Oppisopimus sopii nuorille Oppisopimus on koulutus- + työsopimus – Opiskelija – oppisopimuspalkka Oppisopimus on henkilöstökoulutusta Hallinto – Saksa, Sveitsi

Nuorten 15 – 29 v. työttömyys (%) EU:ssa ja eräissä EU-maissa 20 v Lähde: EUROSTAT Nuorten 15 – 29 v. työttömyys (%) EU:ssa ja eräissä EU-maissa 20 v Lähde: EUROSTAT

Toisen asteen nivelvaiheen problematiikkaa Apprenticeship supply in EU, Mukaellen.

Oppisopimustyömarkkinat Suomessa – Onko? – Jo työsuhteessa olevien koulutusta – Työvoimapoliittista koulutusta Suomessa – Onko? – Jo työsuhteessa olevien koulutusta – Työvoimapoliittista koulutusta Saksassa – Työmarkkinoiden pitkän aikavälin tarpeet – Hakeutuvien nuorten määrä (vähentynyt vuodesta 2009 lähtien) – Tarjolla olevien oppipaikkojen määrä – Saksassa ja Sveitsissä n. 30% yrityksistä mukana Saksassa – Työmarkkinoiden pitkän aikavälin tarpeet – Hakeutuvien nuorten määrä (vähentynyt vuodesta 2009 lähtien) – Tarjolla olevien oppipaikkojen määrä – Saksassa ja Sveitsissä n. 30% yrityksistä mukana

Työssä ja koulussa oppimisen eroja Oppisopimus Oppimista yrityksessä > 60% Yritykset tarjoavat paikkoja Opiskelijat hakevat työtä Työsopimus + palkka Yritykset osallistuvat rahoitukseen Yritykset määrittelevät koulutusohjelmat Oppimista yrityksessä > 60% Yritykset tarjoavat paikkoja Opiskelijat hakevat työtä Työsopimus + palkka Yritykset osallistuvat rahoitukseen Yritykset määrittelevät koulutusohjelmat koulu Oppimista koulussa >70% Oppilaitokset etsivät oppipaikkoja yrityksissä Koulutussopimus: koulu- oppilaitos Julkinen valta rahoittajana Työharjoittelija voi saada korvausta Koulu määrittää koulutusohjelman Oppimista koulussa >70% Oppilaitokset etsivät oppipaikkoja yrityksissä Koulutussopimus: koulu- oppilaitos Julkinen valta rahoittajana Työharjoittelija voi saada korvausta Koulu määrittää koulutusohjelman

Keskimääräisten oppisopimuspalkkojen kehitys Länsi- ja Itä-Saksassa

Rahoituksesta Suomessa Valtion yksikköhinnat perus- ja lisäkoulutukselle Työantajakorvaus (OKM), palkkatuki (TEM)? TES:n mukainen palkka + sivukulut Yhteiskunnan kannalta kustannusneutraalia Valtion yksikköhinnat perus- ja lisäkoulutukselle Työantajakorvaus (OKM), palkkatuki (TEM)? TES:n mukainen palkka + sivukulut Yhteiskunnan kannalta kustannusneutraalia Saksassa 2007 Yritysten osuus n. 76 % kustannuksista (oppilaitokset 24%) Opiskelija maksoi €/v. Kokonaiskustannukset vuodessa n. 24 miljardia € bruttona Työpanos n. 18,4 miljardia € – Nettokustannus yritykselle n. 5,6 miljardia € Yritysten osuus n. 76 % kustannuksista (oppilaitokset 24%) Opiskelija maksoi €/v. Kokonaiskustannukset vuodessa n. 24 miljardia € bruttona Työpanos n. 18,4 miljardia € – Nettokustannus yritykselle n. 5,6 miljardia €

Opetusministeriö Kauppakamari/ Elinkeino- ja Teknologiaministeriö antaa tutkinnot Ammatilliset 0ppilaitokset/ osa-aikainen koulu Osavaltiot/ opetusministeriö Osavaltiot Sosiaalipartnerit: Tutkintojen perusteet 350 tutkintoa/2012 Kauppakamarit/yritykset myöntävät yrityksille ”järjestämisluvan” Yritysten partnereita Näyttöjen vastaanottotoimikunta: Työnantajat ja työntekijät yhtä monta edustajaa Vähintään yksi opettaja pedagogisena asiantuntijana Oppisopimuskoulutuksen organisointi Saksassa Yksinkertaistettu havainnollistamismalli Oppisopimuskoulutuksen organisointi Saksassa Yksinkertaistettu havainnollistamismalli Nimittävät jäsenet YRITYS

strateginen johtaminen ja kehittäminen Laatu ja koulutusjärjestelmä Koulutusohjelmien hyväksyminen koulutuksen rahoitus ¼ osuudella Liittovaltio Kantonit: Ministerien koordinoiva yhteistyöelin Kokonaisvastuu koulutuksen järjestämisestä 26 VET/PET toimistoa vastaa koulutuksen järjestämisestä Oppilaitokset, joissa koko- ja osa-aikaopiskelijoita (oppisopimusopiskelijoita) Oppisopimus Sveitsissä Toimialajärjestöt/yritykset Überbetriebliche Kurszentrum/ Industrial courses/ ”työkoulut” VET/PET toimisto: tiedotus, AVO + pudokkaiden yksilöllinen ohjaus, yritysverkostojen luominen, työpajatoiminta VET/PET toimisto: tiedotus, AVO + pudokkaiden yksilöllinen ohjaus, yritysverkostojen luominen, työpajatoiminta

Dual vai trial –koulutus? Työpaikkakouluttajakoulutus (Sveitsi) – Työpaikkakouluttajat 2 v. työkokemus h pedagogiset opinnot – Muut kouluttajat (überbetriebliche Kurszentrum/”työkoulu”) – 600 h varsinaiselta ammattialalta h muuhun ammattialaan – Oppilaitosten opettajat – Tutkintojen vastaanottajat (Prüfungsexperten) Työpaikkakouluttajakoulutus (Sveitsi) – Työpaikkakouluttajat 2 v. työkokemus h pedagogiset opinnot – Muut kouluttajat (überbetriebliche Kurszentrum/”työkoulu”) – 600 h varsinaiselta ammattialalta h muuhun ammattialaan – Oppilaitosten opettajat – Tutkintojen vastaanottajat (Prüfungsexperten)

ABB + 80 alihankkijaa ABB + 80 alihankkijaa libs: ”A future for young people – young people for the future” REKRYTOI Libs pk –yrityspalvelu opiskelijoiden ”vuokraus” edustaa asiakasyrityksiä ulospäin Libs pk –yrityspalvelu opiskelijoiden ”vuokraus” edustaa asiakasyrityksiä ulospäin Opiskelijoita n Henkilökuntaa 96 Liikevaihto 32 M€

National Apprenticeship Service NAS 2009 Vastaa oppisopimuskoulutuksesta Englannissa Pääjohtaja raportoi suoraan pääministerille ja asianomaisille ministereille Tuloksia: – 2010 – 2011 oppisopimukset lisääntyivät 91 % George Osbornen kesäbudjetti 2015 – 3 milj. uutta oppisopimusta vuoteen 2020 – Yrityksille oppisopimusvero + palautus, jos täyttää velvoitteensa – Julkisissa hankinnoissa otetaan huomioon henkilöstön koulutus Vastaa oppisopimuskoulutuksesta Englannissa Pääjohtaja raportoi suoraan pääministerille ja asianomaisille ministereille Tuloksia: – 2010 – 2011 oppisopimukset lisääntyivät 91 % George Osbornen kesäbudjetti 2015 – 3 milj. uutta oppisopimusta vuoteen 2020 – Yrityksille oppisopimusvero + palautus, jos täyttää velvoitteensa – Julkisissa hankinnoissa otetaan huomioon henkilöstön koulutus

Oppisopimuksen haasteita Suomessa ja Euroopassa Oppisopimus vs. koulutussopimus Nuorten oppisopimus, akateeminen oppisopimus (esim. Koskisen Oy, HKI) Imago Koulutuksen laatu; prosessi vs. tulos Kysyntä- vs. tarjontalähtöisyys Oppisopimus vs. koulutussopimus Nuorten oppisopimus, akateeminen oppisopimus (esim. Koskisen Oy, HKI) Imago Koulutuksen laatu; prosessi vs. tulos Kysyntä- vs. tarjontalähtöisyys

Osaamisen Hankkiminen ja ylläpitäminen Osaamisen Hankkiminen ja ylläpitäminen Yksilö Yhteiskunta Yritys/työnantaja Ammatillinen koulutus yhteiskunnan osaamisen rakentajana Vastuiden uudelle jako? Ammatillinen koulutus yhteiskunnan osaamisen rakentajana Vastuiden uudelle jako? Public – Private -yhteistyö Henkilöstökoulutus Oppisopimuskoulutus Ammatillinen koulutus (oppilaitokset) Työssäoppiminen

Työelämälähtöinen koulutus Saksa Työelämäläheinen koulutus Suom i Voileipämalli; oppilaitoslähtöinen Voileipämalli; oppilaitoslähtöinen Tanska ? Minne menet oppisopimus ? keski -eurooppalainen malli keski -eurooppalainen malli Pohjoismainen malli