LÄHIHOITOTYÖ JA AMMATTIETIIKKA Etiikka: käsitys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä tarkastelee moraalia ja sen sisältämiä arvoja ja normeja oman.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
Advertisements

Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Psyykkinen itsesäätely
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Itsensä johtaminen. Mitä on itsensä johtaminen? Itsensä johtaminen Oman mielen johtamista” Helena Åhlman (2003), tekniikan tohtori ”Ajatusten, tunteiden.
Moraalin kehitys (L.Kohlberg) Oikein vai väärin? Moraali kehittyy vaiheittain ajattelun kehittymisen mukana: 1.yksilön oma näkökulma 2. yhteisön lait ja.
MORAALITEORIAT Luku 7  Ydinsisältö. Moraaliteoriat kokonaisnäkemyksiä hyvän elämän toteutumisesta osa käytännöllistä filosofiaa eli etiikkaa edustavat.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Laaja-alainen osaaminen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Oulu Seija Saarinen, Liisa Luukkonen, SLK
Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?
Johdanto Auschwitz, Hirosima, Stalinin vainot ja Ruandan kansanmurha ovat esimerkkejä historiallisista valintatilanteista. Niissä kaikissa on kysymys ennen.
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
Eutanasia s
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Hyvinvointiraportti-hanke
Vastuullisuus Askel 7.
TE1 Terveyden perusteet
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Vanhemmuus Raskaus on prosessi, jonka aikana on mahdollisuus alkaa matka vanhemmuuteen (vanhemmuuteen kasvua kuvataan myös kriisiperiodiksi, jonka raskaus.
EETTINEN AJATTELU TERVEYSTIEDOSSA
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
ETIIKAN KÄSITTEITÄ s
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Sosiaalialan työorientaatiot ja työtavat
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Somalialaisten naisten toimintaryhmä Osmos 2010 kevät / SYKSY
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
TYÖRYHMIEN YHTEENVETO SYÖMISHÄIRIÖPÄIVILLÄ
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
5. Eettinen vastuullisuus
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Suuri ihme – rippikoulusuunnitelman keskeiset kehityssuunnat Rippikoulu on elämää Jumalan kasvojen edessä (elämä-usko-rukous) Yhteisöllinen.
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Kirkon kasvatuksen linjaus
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Ikäihminen ja perhe muutoksessa Viides tapaaminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Esityksen transkriptio:

LÄHIHOITOTYÖ JA AMMATTIETIIKKA Etiikka: käsitys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä tarkastelee moraalia ja sen sisältämiä arvoja ja normeja oman ammattikunnan yhteisten arvojen ja periaatteiden tunteminen ja niihin sitoutuminen tekojen tasolla työntekijä haluaa ja uskaltaa puolustaa ja toteuttaa tiettyjä arvoja ja periaatteita työssään Ammattietiikka: kyse hyvästä elämästä ja oikeista teoista – mikä on hyvää ja mitä minun pitää tehdä, että toimin eettisesti oikein

LÄHIHOITOTYÖN LUONNE lähtökohtana toisista ihmisistä välittäminen asiakkaan tarpeet ja elämäntilanne huomioiden asiakkaan kohtaaminen tarkoittaa, että työntekijä oman persoonan ja vuorovaikutuksen kautta antaa asiakkaalle ymmärrystä, välittämistä ja tukea työntekijän persoonallisuus on hänen tärkein työvälineensä lähtökohtana asiakkaan yksilöllisyyden kunnioittaminen; erilaisten arvomaailmojen ja elämäntapojen, yksilöllisten tarpeiden ja sanallisten ja sanattomien viestien ymmärtäminen lähihoitaja osallistuu asiakkaan elämää ja hyvinvointia koskevien päätösten tekoon

P ARIKESKUSTELU Mieti parin kanssa omia kokemuksia työssäoppimisjaksoilta tai työelämästä a) tilanteista, joissa olette antaneet asiakkaalle ymmärrystä, välittämistä ja tukea b) asiakkaiden erilaisia arvomaailmoja ja elämäntapoja c) millaisiin asiakkaan elämään vaikuttaviin päätöksiin olet osallistunut

ARVOT JA EETTISYYS Arvo: asia, joka on toiminnan motiivina, päämääränä tai tarkoituksena ilmaiseen toiminnan hyväksyttyjä päämääriä ja tavoiteltavia asiantiloja (totuus, terveys, oikeudenmukaisuus jne.) ohjaavat valintojen tekemistä ja päätöksentekoa arvot ilmenevät sanoissa ja teoissa Henkilökohtaiset arvot Omaksutaan kasvatuksen ja kokemusten myötä ympäristöstä ja kulttuurista Ammatilliset arvot Omaksutaan ammatillisen koulutuksen ja työelämän myötä

YKSILÖTEHTÄVÄ Listaa omat arvosi (5 tärkeintä). Kirjoita arvon alle tai viereen, miten arvot näkyvät elämässäsi. Käytännön esimerkkejä. Mitkä ovat mielestäsi kolme tärkeintä ammatillista arvoa lähihoitajan työssä?

EETTISYYS JA EETTISET KYSYMYKSET Ajattelun tasolla: henkilökohtaisten ja ammatillisesti hyväksyttyjen arvojen ja periaatteiden tunteminen ja oman työn arviointi Toiminnan tasolla: ihminen toteuttaa eettisiä arvoja ja periaatteita käytännössä toiminnan kautta arvot ja periaatteet näkyvät eettisenä työotteena eli käytännön toimintana Asioiden ja aihepiirien tasolla: työntekijä joutuu ottamaan kantaa oikeaan ja väärään, hyvään ja pahaan eri asiayhteyksissä

EETTISYYDEN LÄHTÖKOHDAT Humanistinen ihmiskäsitys korostaa ihmisen kokonaisvaltaisuutta, yksilöllisyyttä ja ihmisarvoa ihminen ainutlaatuinen kokonaisuus, jonka yksilöllisyyttä, ihmisarvoa ja itsemääräämisoikeutta tulee kunnioittaa Yhteiskunnalliset muutokset tiedon ja teknologian lisääntyminen Priorisointi mihin resurssit suunnataan

AMMATTIETIIKKA LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖSSÄ Lapset ja nuoret ovat hoivan ja huolenpidon asiakkaina ensisijaisen arvokkaita. Arvokkuus liittyy siihen, että heillä on elettävänään kokonainen elämä, heidän ratkaisuillaan on merkitystä elämän muotoutumiselle ja että lapsuus ja nuoruus sinällään on arvokas elämän vaihe. Pohdi parin kanssa: Onko näin? Onko perusteet oikeat? Näkyykö tämä meidän yhteiskunnassa? Missä näkyy? Mistä johtuu pahoinvointi? Mitkä yhteiskunnalliset tekijät vaikuttavat lapsen arkipäivään ja hyvinvointiin?

AMMATTIETIIKKA LASTEN JA NUORTEN HOIDOSSA JA KASVATUKSESSA Eettisessä kohtaamisessa samat periaatteet otettava huomioon kuin aikuisenkin kohdalla: autonomia, hyvän tekeminen, vahingosta pidättäytyminen ja oikeudenmukaisuus Huomioitavaa lapsen ja nuoren kohdalla  lapsi tunnistaa hyvän olon, mutta kehitysvaiheesta johtuen ei tiedä, eikä pysty tekemään päätöksiä tai ottamaan vastuuta, miten hyvä olo saavutetaan  oleellista lapsen ja nuoren kehitysvaiheen tuntemus sekä mahdollisuus ottaa vastuu omista asioistaan  kyse kasvavasta, omia arvoja rakentavasta yksilöstä

LASTEN HOITOTYÖN EETTISET PERIAATTEET ( Suomen Lastenhoitoalan Liitto 1993) elämän suojeleminen ja ihmisarvon loukkaamattomuuden kunnioittaminen lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen, yksilöllisyyden huomioon ottaminen sekä terveyden edistäminen ja ylläpitäminen toisten arvomaailman kunnioittaminen ja tasa-arvon edistäminen vastuu ammattitaidon ylläpitämisestä ja kehittämisestä vaitiolovelvollisuuden huomioon ottaminen

POHDI ESIMERKKEJÄ LAPSEN OIKEUKSISTA 1. Millaisissa tilanteissa oikeudet lapsen asioissa on vain vanhemmilla ja hoivahenkilökunnalla? 2. Missä asioissa lapsella ei oikeutta omiin päätöksiin? 3. Mitä tarkoittaa ikäkautta vastaava oikeus päätöksentekoon? 4. Missä asioissa lapsella on/voisi olla samanlaiset oikeudet kuin aikuisella?

EETTISET KYSYMYKSET ERI NÄKÖKULMISTA Lapsesta ja nuoresta lähtöisin olevat eettiset kysymykset lapsi ilmaisee omia toiveitaan, tuntemuksiaan ja vointiaan tavalla jota työntekijä ei ymmärrä (pieni lapsi, vammainen, maahanmuuttaja, psyykkisesti estynyt) luottamuksen puute nuorten erilaiset arvot ja näkemykset (ehkäisyneuvonta, raskaus) nuori ja vanhemmat ristiriidassa keskenään (nuoren ravinto, seksuaalinen käyttäytyminen, tupakointi, alkoholi)

EETTISET KYSYMYKSET ERI NÄKÖKULMISTA Miten toimitaan: korostettava oikeuksien ja velvollisuuksien välistä suhdetta>> oikeus johonkin merkitsee myös velvollisuutta johonkin (alkoholi>seuraukset>velvollisuus itseään ja toisia kohtaan>toimii sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla) työntekijän ohjattava lasta ja nuorta oman oikean käsityksensä mukaan, mutta vahvistettava samalla lapsen/nuoren omaa käsitystä asiasta (esim. terveyskäsitykset) vastuulliseen ja itsenäiseen suuntaan eettinen ongelma, jos työntekijä autoritaarisesti määräilee lasta/nuorta omien näkemysten mukaisesti

EETTISET KYSYMYKSET ERI NÄKÖKULMISTA Hoivasta ja kasvatuksesta lähtöisin olevat eettiset kysymykset ongelmatilanteissa työntekijä on lapsen ”asianajaja” eli pyrkii kaikin keinoin välittämään tunteen, että lapsesta/nuoresta pidetään huolta lapselle/nuorelle välitetään tietoa ymmärrettävällä tavalla, eikä häntä pyydetä ottamaan kantaa asioihin, joita hän ei ymmärrä Lapsen tai nuoren vanhemmista lähtöisin olevat eettiset kysymykset ongelmatilanteita silloin, jos vanhemmat haluavat lastaan/nuortaan hoidettavan tai kasvatettavan eri tavalla kuin ammattilaiset ovat ajatelleet kuunneltava sekä vanhempia että lasta/nuorta

EETTISET KYSYMYKSET ERI NÄKÖKULMISTA Työntekijästä lähtöisin olevat eettiset kysymykset lapsen näkeminen lapsena lapsen kehityshistoria tunnettava annettava lapselle oma tila, kuunneltava lasta (vammainen) lapsen ja perheen kunnioittaminen (ongelmana voi olla perheiden ja lapsen väheksyvä kohtelu tai lapsen näkökulman aliarvioiminen)

RYHMÄTYÖSKENTELY HAASTETORI ( OPISK. RYHMÄ ) Keskustelkaa ryhmässä eettisistä tilanteista lasten ja nuorten hoidossa. Miettikää konkreettisia esimerkkejä eettisesti haasteellisista tilanteista. Kirjatkaa 4 – 5 erilaista tilannetta.