Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
TYÖSSÄOPPIMISEN JAKSOTTUMINEN
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Erilaisia kauppapolkuja…. TILDAN POLKU  Tilda asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija valmistuu kahdessa vuodessa  ensimmäinen lukuvuosi 4 jaksoa.
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
KOKKI TARJOILIJA Raahen Ammattiopisto, kokki ja tarjoilija.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Nuorten työllistäminen -palkansaajajärjestöjen näkemyksiä NYT-ryhmä
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
KOULUTETTU AMMATTILAINEN ON TULEVAISUUDEN TAITAJA.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
Nuoret ja muuttuva työelämä TRIANGLE seminaari Rehtori Saija Niemelä-Pentti.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Marika Berg - Jaana Virtanen
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Onnistunut työssäoppiminen M.O.T. -hankkeen hyviä käytäntöjä Liisi Mattila ja Anu Parantainen
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
Esityksen transkriptio:

Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa AMMATTIREITTI Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa Seija Latvajärvi, Annikki Lotvonen

Taustaa projekti aloitettiin Oulun seudun ammattiopistossa, Muhoksen yksikössä v. 2010 kokeilussa on mukana 8 opiskelijaa, jotka suorittavat Hotelli- ravintola- ja catering-alan koulutusohjelman, kokin perustutkinnon 120ov opiskelijoilla oli mahdollisuus valita laajennettu työssäoppiminen koulutuksen kokeilumuotona

Hankkeen lähtökohdat/tarpeet OSAO Muhoksella koulutusalalla opiskelee runsaasti erityisopiskelijoita ( n. 50 %) useimmilla opiskelijoilla on paljon poissaoloja opiskelumotivaatio-ongelmat ovat lisääntyneet opiskeluaika on pidentynyt yhä useammalla opiskelijalla negatiivisten keskeytysten määrä on lisääntynyt opettaja- ja ohjaushenkilöstö on väsynyt väärien ennakkoasenteiden muodostuminen

Tavoitteet/opiskelija yksilöllisten opintopolkujen kehittäminen opiskelun henkilökohtaistaminen työelämässä tarvittavan ammattitaidon saavuttaminen käytäntöjä erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opiskelun järjestämiseksi työpaikoilla (mahdollisuus) opiskelijoiden työllistymisen lisääminen lisätään yleisiä työelämä- ja arjenhallintataitoja atto- aineiden suorittaminen osaksi työelämässä

Tavoitteet/opettaja opettajille opetustyössä ajantasaista tietoutta ja osaamista sekä riittävää työelämän tuntemusta. mahdollisuuden verkostoitua ja päivittää omaa osaamista.

Tavoitteet/koulutus työelämän ja koulutuksen verkostoitumisen ja yhteistyön lisääminen työssäoppimisen laajempi ja monipuolisempi hyödyntäminen

Miten toteutetaan ammattiin opiskelu tapahtuu yhtä aikaa koulussa ja työpaikalla top- opiskelua 50 – 60 ov toppia 2-3 päivää viikossa atto -aineet suoritetaan osin työssäoppimalla (aloitus syksy 2011) opettaja mukana top- jaksoilla mahdollisuus suorittaa opintoja verkossa / moodlessa