Ranskalainen valistus X Valistuksen reseptiohistoriaa Dos. Timo Kaitaro 31.10.-13.12.2011 ma klo 10-12 U40 sali 8, & ti klo 10- 12, U40 sali 12.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Valistus.
Advertisements

Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Hyvä elämä ja rationalismi Oo Jot Jot Rationalistinen vapauskäsitys Vapaus = itsensä toteuttaminen rationaalisen suunnitelman mukaan Vrt. Platonin.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty Kartesiolaisuuden myöhempiä vaiheita Timo Kaitaro, II periodi,
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty II Mekanistinen fysiologia ja representaatiot Timo Kaitaro, II periodi,
Sosiologian johdantokurssi 2006 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen -ke Unioninkatu 40 Sali 1 - pe Unioninkatu 40 Sali 1 - Loppukuulustelu.
Sosiologian johdantokurssi kevät 2007 HY Sosiologian laitos prof. Pekka Sulkunen - pe Porthania II, ei luentoa ke Unioninkatu 40.
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
Etiikan peruskäsitteet
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Ympäristöfilosofia Ympäristöfilosofiassa pohditaan ihmisen suhdetta ympäristöön: mitä ympäristö meille merkitsee, ympäristökäsityksiämme. Onko luontosuhteemme.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman neljäs luento.
REALISMI Uudet yhteiskunta- ja luonnontieteet olivat syitä realismin (vrt. engl.’reality’=todellisuus) synnylle (positivismi, Karl Marx, Darwinin.
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Yrittäjämäisen ’Effectuation’-kehittämisen teoria ja käytäntöä Lähteet: Prof. Saras D. Sarasvathy, Effectuation: Elements of Entrepreneurial.
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
Valistus: 1700 – luvulla syntynyt aatevirtaus
Tytöt teknologian taitajiksi
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Aiemmin peruutettu luento
Mikroskoopin keksiminen ja mikroskooppityypit
Ranskalainen valistus V Luonto ja kulttuuri lääketieteellisessä materialismissa Dos. Timo Kaitaro ma klo U40 sali 8, & ti klo 10-
Taidefilosofia V Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Ranskalainen valistus I Johdanto Dos. Timo Kaitaro ma klo U40 sali 8, & ti klo , U40 sali 12.
Ranskalainen valistus III Eläinkoneesta funktionaalisen sielukäsitykseen Dos. Timo Kaitaro ma klo U40 sali 8, & ti klo ,
Ranskalainen valistus VIII Valistuksen estetiikka Dos. Timo Kaitaro ma klo U40 sali 8, & ti klo , U40 sali 12.
REALISMI 1800-LUVUN LOPPU – LUVUN ALKU. AATTEELLINEN PERUSTA AUGUST COMTE: SOSIOLOGIA; POSITIVISMI yhteiskunnassa vallitsevat luonnonlakien kaltaiset.
Valistusajan kirjallisuus Tulee päivä, jolloin tyranneja, pappeja ja heidän harhaan johdettuja rikollisia kätyreitään nähdään vain teatterilavalla ja historian.
VALISTUS (engl. Enlightenment) 1600-luvun loppu/ 1700-luku (s )
1 HISTORIAN PERUSKÄSITTEITÄ Hi1-KURSSI Toni Uusimäki 2014 Lähde: Eepos. Maailmanhistorian käsikirja. Porvoo 2002.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Yhteiskuntafilosofia tutkii yksilön ja yhteisön suhdetta etsii oikeutusta yhteisölliselle elämälle pohtii millainen on hyvä yhteiskunta, esittää erilaisia.
MODERNISAATIO JA KIRKOT - UUDET AATTEET JA YHTEISKUNNALLISET MUUTOKSET AIHEUTTIVAT HAASTEITA KIRKOILLE 1700-LUVUN LOPULTA LÄHTIEN.
EUROOPPALAINEN IHMINEN
Moraali Eräät nohevat 9A.
Luku Nykyihmisen sukupuu, s. 14–19
Sosiologian johdantokurssi sylsy 2006 HY Sosiologian laitos prof
Uskonnot modernissa maailmassa
Unelma vapaudesta, veljeydestä ja tasa-arvosta
VALISTUS "Valoa pimeyteen".
Kirkkokuntien eettisiä painotuksia
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
1700- ja 1800-LUKUJEN SUURET MUUTOKSET
TEKIJÄNOIKEUDET Veera 9B.
Yritykset ja yhteiskunta
1 Ydinsisällöt.
2 Terveysosaaminen.
Onko tahto vapaa?.
Pariisin terrori-iskut
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Valistus 1700-luvulla vaikuttanut aate- virtaus, joka korosti…
Monimutkaiset yritysympäristöt avoimina oppimisympäristöinä
Valistus ja kristinusko
VALISTUS.
Toukokuussa: Kesäkuussa: TO 2.5. VIRTUAALIVESIJUMPPA KLO 7.50
elokuun virtuaalivesijumpat
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Ranskalainen valistus X Valistuksen reseptiohistoriaa Dos. Timo Kaitaro ma klo U40 sali 8, & ti klo , U40 sali 12

Teoria valistusmaterialismin kaksinaisesta alkuperästä: Marx, Die Heilige Familie (1845): “Ranskalaisessa materialismissa on kaksi haaraa. Toinen sai alkunsa Descartesista ja toinen Lockesta” “Ranskalaisen materialismin kaksinainen alkuperä, t.s. sen kehitys Descartesin fysiikasta ja englantilaisesta materialismista” Ensinmainittua haaraa edustaa La Mettrie’n Descartesin eläinkone-malliin perustuva “mekanistinen materialismi”

Charles Renouvier, Manuel de la philosophie moderne (1842) englantilainen materialismi saa alkunsa Lockesta, samoin ranskalainen (Condillacin välityksellä) toinen materialismin haara saa alkunsa karteesiolaisesta mekanismista (Regius, Le Mettrie, d’Holbach ja Cabanis)

Aram Vartanian korostaa Diderot’n materialismin kohdalla karteesiolaisia vaikutteita ja kritisoi käsityksiä, jotka littävät sen Locken vaikutukseen; “Diderot’n ryhmän” (Diderot, La Mettrie, Buffon and d’Holbach) naturalismi ei juurikaan liity Locken oppeihin (Vartanian, Diderot and Descartes, 1953 p. 298).

Moraalifilosofinen valistuskritiikki Lester G. Crocker esittää teoksessaan An Age of Crisis, että valistusfilosofien tekemä ihmisluonnon analyysi heikensi etiikan moraalista perustaa, ja että tämän eettiset seuraukset voi nähdä toisaalta Markiisi de Saden kirjoituksissa ja toisaalta Ranskan vallankumouksen terrorissa (Lester G. Crocker, An Age of Crisis. Johns Hopkins Press, Baltimore 1959, ss. 448 and 470 – 471).

Alasdair MacIntyre Valistuksen yritykset oikeuttaa moraali olivat tuomittuja epäonnistumaan koska valistusfilosofit hylkäsivät (aristotelisen) teleologisen käsityksen ihmisluonnosta (Alasdair MacIntyre, After Virtue, p. 54).

Adorno & Horkheimer Järki, joka muuttaa luonnon pelkäksi objektiivisuudeksi, ei kykene antamaan päämääriä. Sen sijaan, se muodostuu välineellisestä laskelmoinnista ja luonnon hallinnasta. Lopulta tämä hallinta ulottuu ihmisiin ja ainoa “luonnollinen” suhde ihmisten välillä on hallinta. Markiisi de Sade tarjoaa näin avaimen valistuksen filosofiaan.

…Adorno & Horkheimer ”Valistus on radikaaliksi muuttunutta myyttistä pelkoa.” ”Ajattelu esineellistyy itsenäisesti eteneväksi, automaattiseksi prosessiksi, joka kilpailee toteuttamiensa koneiden kanssa kunnes nämä voivat lopulta korvata sen.” ”Porvarilllisen tavaratalouden levitessä on mythoksen synkän horisontin valaissut laskelmoivan järjen aurinko, jonka jäisessä valossa kypsyy uuden barbarian sato.”