Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHilkka Korhonen Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Valistus 1700-luvulla vaikuttanut aate- virtaus, joka korosti…
JÄRJEN käyttöä ihmisen VAPAUTUMISTA häntä kahlinneista PERINNÄISTAVOISTA HYÖTYÄ arvon mittana papisto koki velvollisuudekseen SIVISTÄÄ KANSAA eri elämänalueilla (vrt. hyöty)
2
valistusajattelun suhtautuminen uskontoon eri maissa
SAKSA kristinuskon erityis-asema on säilytettävä, mutta karsittuna VALISTUSTEOLOGIA: järjen kanssa yhteen-sopimaton aines (ritu-aalien magia, ihmeker-tomukset) poistettava ENGLANTI kaikilla uskonnoilla sa-ma rationaalinen ydin, joka on riippumaton tunnustuskunnasta DEISMI: Jumala on kyllä luonut maailman, mutta ei aktiivisesti puutu sen tapahtumiin (luonnonlakien täysin kattamassa universu-missa ei ole tilaa ih-meille) RANSKA vihamielisyys uskon-toa ylipäätään kohtaan ENSYKLOPEDISTIEN esittämä kritiikki (esim. ehtoollinen kannibalis-mina) ANTIKLERIKALISMI (pappisviha) vallankumouksen jäl-keinen Järjen kirkko
3
1800-luvun haasteita EKSEGETIIKKA eli tieteellinen Raamatun tutkimus
esim. evankeliumien historiallisen todistus-arvon epäileminen EVOLUUTIOTEORIA luonnon järjestelmällisyyden selittämiseksi ei tarvitse olettaa Jumalan tarkoitusperiä, vaan se voidaan olettaa mekaanisen luonnonvalinnan tulokseksi SOSIALISMI Karl Marx: uskonto on KANSAN OOPIUMIA eli keino saada massat tyytymään kurjiin oloihinsa (”Minun ei kannata parantaa olojani tämän-puoleisessa, sillä minut palkitaan kuiten- kin tuonpuoleisessa taivaspaikalla.”)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.