Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

REALISMI 1800-LUVUN LOPPU – 1900- LUVUN ALKU. AATTEELLINEN PERUSTA AUGUST COMTE: SOSIOLOGIA; POSITIVISMI yhteiskunnassa vallitsevat luonnonlakien kaltaiset.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "REALISMI 1800-LUVUN LOPPU – 1900- LUVUN ALKU. AATTEELLINEN PERUSTA AUGUST COMTE: SOSIOLOGIA; POSITIVISMI yhteiskunnassa vallitsevat luonnonlakien kaltaiset."— Esityksen transkriptio:

1 REALISMI 1800-LUVUN LOPPU – 1900- LUVUN ALKU

2 AATTEELLINEN PERUSTA AUGUST COMTE: SOSIOLOGIA; POSITIVISMI yhteiskunnassa vallitsevat luonnonlakien kaltaiset lait yhteiskunnassa vallitsevat luonnonlakien kaltaiset lait tieteen tehtävänä kuvata, kuinka ilmiöt tapahtuvat (eikä pohtia, miksi esiintyvät) tieteen tehtävänä kuvata, kuinka ilmiöt tapahtuvat (eikä pohtia, miksi esiintyvät) tiedeteorialle leimallista järjen palvonta ja kehitysoptimismi tiedeteorialle leimallista järjen palvonta ja kehitysoptimismi

3 KARL MARX ja FRIEDRICH ENGEL: SOSIALISMI Kommunistinen manifesti: ”Vaviskoot vallassa olevat luokat kommunistisen vallankumouksen edessä. Proletaareilla ei ole muuta menetettävää kuin kahleensa. Mutta voitettavana heillä on koko maailma. Kaikkien maiden proletaarit, liittykää yhteen.” Kommunistinen manifesti: ”Vaviskoot vallassa olevat luokat kommunistisen vallankumouksen edessä. Proletaareilla ei ole muuta menetettävää kuin kahleensa. Mutta voitettavana heillä on koko maailma. Kaikkien maiden proletaarit, liittykää yhteen.”

4 HIPPOLYTE TAINE: YMPÄRISTÖTEORIA Ihmisen henkinen maailma perustuu ulkomaailmasta tulleisiin vaikutteisiin ja niistä aiheutuviin hermostollisiin reaktioihin. Niin kuin mehiläinen tuottaa vahaa ja hunajaa, niin ihminen tuottaa filosofiaa ja runoutta. Kulttuurin kehitys johtuu rodusta, ajankohdasta ja ympäristöstä. Ihmisen henkinen maailma perustuu ulkomaailmasta tulleisiin vaikutteisiin ja niistä aiheutuviin hermostollisiin reaktioihin. Niin kuin mehiläinen tuottaa vahaa ja hunajaa, niin ihminen tuottaa filosofiaa ja runoutta. Kulttuurin kehitys johtuu rodusta, ajankohdasta ja ympäristöstä.

5 CHARLES DARWIN: KEHITYSOPPI –Lajien synty luonnollisen valinnan kautta -teos (1859) -teos (1859)

6 YHTEISKUNNALLINEN TAUSTA –VOIMAKAS TEOLLISTUMINEN -> KAUPUNGISTUMINEN -> KAUPUNGISTUMINEN –TALOUDELLIJNEN ERIARVOISUUS: -> PORVARIT VS. TYÖLÄISET -> PORVARIT VS. TYÖLÄISET ->> YHTEISKUNNALLISIA ONGELMIA EI PÄÄSTY PAKOON ROMANTIIKAN MAAILMOIHIN; ROMANTIIKAN TEHOKEINOT RAPPEUTUIVAT. ->> YHTEISKUNNALLISIA ONGELMIA EI PÄÄSTY PAKOON ROMANTIIKAN MAAILMOIHIN; ROMANTIIKAN TEHOKEINOT RAPPEUTUIVAT.

7 KIRJALLISUUDEN TEHTÄVÄ kuvata yhteiskuntaa ja sen lainalaisuuksia objektiivisesti, todesti ja valokuvamaisen tarkasti; kuvata yhteiskuntaa ja sen lainalaisuuksia objektiivisesti, todesti ja valokuvamaisen tarkasti; paljastaa ihmisen elämään vaikuttavat ulkoiset tekijät (syyn ja seurauksen laki) paljastaa ihmisen elämään vaikuttavat ulkoiset tekijät (syyn ja seurauksen laki) -> Kirjailija oli ympäristöään havainnollisesti kuvaava reportteri; -> Kirjallisuus oli maantiellä kannettava peili (ransk. Stendhal).

8 AIHEITA köyhyys – ylenpalttinen rikkaus köyhyys – ylenpalttinen rikkaus elämä suurkaupungeissa elämä suurkaupungeissa tavallisen ihmisen elämä (myös rikollisen, prostituoidun) tavallisen ihmisen elämä (myös rikollisen, prostituoidun) vallankäyttö; tapakulttuurin, maun, perheen ja avioliiton muutokset, esim. naisen asema avioliitossa vallankäyttö; tapakulttuurin, maun, perheen ja avioliiton muutokset, esim. naisen asema avioliitossa = elämä eettisenä ja moraalisena kysymyksenä; kovaosaiset yhteiskunnan uhreja

9 KIRJALLISUUTTA ROMAANI hallitsevaksi lajiksi ROMAANI hallitsevaksi lajiksi - mahdollisti erilaisten aatteiden, mielipiteiden ja äänten kohtaamisen - mahdollisti erilaisten aatteiden, mielipiteiden ja äänten kohtaamisen - Kerronta kehittyi: etäinen, objektiivinen mutta kaikkitietävä kertoja (ulkoisen kerronnan ja henkilön ajatusten yhdistäminen); puhekielen käyttö; kollektiivikuvaus - Gustave Flaubert: Rouva Bovary - Honore de Balzac: Inhimillinen komedia - Charles Dickens: Oliver Twist, David Copperfield - Fjodor Dostojevski: Rikos ja rangaistus, Idiootti - Leo Tolstoi: Anna Karenina

10 DRAAMA yhteiskunnallisen keskustelun herättäjänä: kyseenalaisti perinteiset moraaliset, yhteiskunnalliset ja esteettiset arvot DRAAMA yhteiskunnallisen keskustelun herättäjänä: kyseenalaisti perinteiset moraaliset, yhteiskunnalliset ja esteettiset arvot - Henrik Ibsen: Nukkekoti - August Strindberg: Isä, Neiti Julie - Nikolai Gogol: Reviisori - Anton Tsehov: Lokki, Vanja-eno, Kolme sisarusta


Lataa ppt "REALISMI 1800-LUVUN LOPPU – 1900- LUVUN ALKU. AATTEELLINEN PERUSTA AUGUST COMTE: SOSIOLOGIA; POSITIVISMI yhteiskunnassa vallitsevat luonnonlakien kaltaiset."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google