TASO 1. SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 1 1

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
Advertisements

Pentamino-ongelma  Pentamino on viiden neliön muodostama kuvio  Asetetaan pentamino satataulun päälle, lasketaan peittoon jäävien numeroiden summa ja.
Liikunnan merkitys fyysisten taitojen kehittymiselle
RPS.
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Havaintomotoriset taidot pelinluvun perustana
OHJAAMINEN.
LASTEN LIIKUNNAN OHJAAJAKURSSI
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Sykettä liikunnasta.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
P06 Harjoittelee. Harjoitukset Syksy – Talvi - Kevät MaTi 18-19:30Ke ToPe La Su Liiketaito, Kisakallio. Ilmoittautun eille (13)
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Tapiolan Honka ikäluokka P
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
LASTEN LIIKUNNALLINEN KEHITYS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Perusliikuntataitojen merkityksestä jääkiekossa
Käsipallovalmentajan Starttikoulutus
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
SUUNNITELMALLISEN PERUSLUISTELUN OPETUKSEN YHTEYDET JUNIORIJÄÄKIEKKOILIJOIDEN LUISTELUTAIDON KEHITTYMISEEN Anu Tuomi  
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Mielenterveys s. 110 –
Mikä vaikuttaa oppimiseen?
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Liikunnan arviointi luokilla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Juha Laukka LiikuntaPomppu Oy Hintantie 95, Oulu.
Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 FYYSINEN TOIMINTAKYKY, HERMOSTON KEHITTÄMINEN JA HERKKYYSKAUDET.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
YHDEN HARJOITUSKERRAN FYSIOLOGIA LTV 2.
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
OHJAAJAKOULUTUS OSIO 2. TERVETULOA KOULUTUKSEEN KOULUTUKSEN OHJELMA OSIO 2.
OHJAAJAKOULUTUS OSIO 2. TERVETULOA KOULUTUKSEEN KOULUTUKSEN OHJELMA OSIO 2.
PHSB:n pelaajapolku HARRASTETASO KILPAURHEILUTASO Kerhotoiminta 5-6 v G-JUN. 7v F- JUN. 8-9v EDUSTUS A-JUN v Valmennus Seuratyö Tuomaritoiminta.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
FYYSINEN TOIMINTAKYKY. Hyvä fyysinen toimintakyky auttaa suoriutumaan arjen ja työn (=opiskelun) vaatimista haasteistaHyvä fyysinen toimintakyky auttaa.
Ajattelun taito 1) Taitokäsitys 2) Suunnistustaito – oma oivallus 3) Keskustelu; ajattelun taito ja kehittäminen eri lajeissa Pekka Nikulainen
Jon Salminen Samuli Pentinniemi Keski-Palokan koulu.
HYVINVOINTI = STRESSIN HALLINTA - LIIKUNTA TRAINER4YOU EDUCATION.
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ Meidän Peli.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Liikkuva koulu –seminaari
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET
HKV SISÄLTÖALUEET Suomen Jääkiekkoliitto / Kouluttajat.
Oheislajiharjoittelu
Kpl 7.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET
9. Oppimisen psykologinen perusta
Verkosto tutkimusmatkalla päivähoidon uusiin liikkumisen käytäntöihin!
LAPSEN SENSOMOTORISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Taitoharjoittelu.
LAPSEN SENSOMOTORISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN
Volitioprosessi, tahdon!
Liikkettä fasilitoivat tekijät
LAPSEN SENSOMOTORISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
Ampumaurheilukoulu Vinkkejä ohjaajalle
Esityksen transkriptio:

TASO 1. SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 1 1 TASO 1. SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 1 1. oppisisältö: ”Mitä on taito” Taitavuus Sami Kalaja 2011

Oppiminen vai suorituskyky Ihmisen kasvaessa, kehittyessä ja kypsyessä hänen suorituskykynsä paranee Taitovalmentajan on hyvä erotella mielessään mikä on suorituskyky ja mikä on oppiminen Oppiminen perustuu aina kokemukseen ja harjoitteluun Toistamalla samoja liikemalleja lukuisia kertoja peräkkäin, voidaan saada suorituskyky hetkellisesti korkealle tasolle, pysyvä oppiminen on kuitenkin pitkäkestoinen prosessi, jossa suorituskyky saattaa hetkellisesti heikentyäkin

Mikä on taitavuutta? Täsmällinen ja tarkka suoritus Nopeasti tehty suoritus Tarkoituksenmukainen suoritus muuttuvissakin olosuhteissa 17.1.2009

Kyvyt vai taidot? Ihmisellä on lukuisia kykytekijöitä, joista liikkumisen kannalta keskeisimmät ovat: orientoitumiskyky, tasapainokyky, reaktiokyky, yhdistelykyky, kyky erikoistumiseen, rytmikyky, erottelukyky ja kyky sopeutua muutoksiin Kyvyt ovat pitkälti geneettisesti määrättyjä, mutta niihin pystytään vaikuttamaan jonkin verran harjoittelulla 17.1.2009

Kyvyt vai taidot? Taidot ovat seurausta oppimisesta Taitoja ovat: tasapainotaidot, liikkumistaidot ja välineen käsittelytaidot 17.1.2009

Tasapainotaidot Taittaminen Ojentaminen Kieriminen Kääntyminen Heiluminen Ylösalaiset asennot Pyöriminen Alastulo/pysähtyminen Väistäminen Tasapainoilu 17.1.2009

Liikkumistaidot Käveleminen Juokseminen Hyppääminen Kinkkaaminen loikkaaminen Rytmissä hyppääminen Laukkaaminen Liukuminen Kiipeäminen 17.1.2009

Välineen käsittelytaidot Heittäminen Kiinniottaminen Potkaiseminen Vangitseminen vierittäminen Iskeminen Ilmasta lyöminen Pomputtelu Ilmasta potkaiseminen 17.1.2009

Taitojen luokittelua Avoimet taidot – suljetut taidot (esim. koripallo – ammunta) Yksittäiset taidot – sarjamaiset taidot - jatkuvat taidot (esim. tennissyöttö – voimistelun volttisuora - uinti) Hienomotoriset taidot – karkeamotoriset taidot (esim. tikanheitto – maastaveto) 17.1.2009

Erilaisia taitoja Havaintomotoriset taidot (mm. oleellisen kohteen löytäminen katseella) Päätöksentekotaidot (tilanteeseen tarkoituksenmukaiset ratkaisut) Liikehallintataidot (oikea-aikainen ja taloudellinen lihastyö) 17.1.2009

Yleistaidot - lajitaidot Yleistaidot (mm edellämainitut liikunnalliset perustaidot) muodostavat perustan, jolle lajitaidot rakentuvat Yleistaitojen harjoittelulla voidaan kehittää lajitaitoja vielä huipputasollakin, sen sijaan lajitaitojen harjoittelu ei juurikaan kehitä yleistaitoja 17.1.2009