Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Käsipallovalmentajan Starttikoulutus
Suomen Käsipalloliitto
2
Starttikoulutuksen tavoitteet
Koulutukseen osallistuva… • Osaa suunnitella ja toteuttaa 6-10 v. lasten käsipalloharjoituksia lapselle turvallisella ja kehittävällä tavalla • Osaa valita lapselle sopivia harjoitteita lapsen kehityksen näkökulmasta • Tietää lapsen ohjaamiseen ja kehitykseen vaikuttavat päätekijät ja pystyy hyödyntämään niitä ohjaustavassaan • Osaa taidon oppimisen ja ydinoppimisen perusteet ja osaa hyödyntää niitä ohjauksessaan • Tietää lasten käsipallon perusteet
3
SKPL:n valmentajakoulutusjärjestelmä
• Starttikurssi vuotiaat • I-taso vuotiaat • II-taso vuotiaat • III-taso vuotiaat • VAT - VEAT • EHF Mastercoach • Teemakoulutuksia: Maalivahti, laitapelaaja, fyysinen harjoittelu jne. • Koulutuskalenterista löytyy paljon hyviä koulutuksia!
4
SKPL:n valmentajakoulutusjärjestelmä
Starttikoulutus I-taso II-taso III-taso Vaihe Leikkivaihe Perusvaihe Rakennusvaihe Huipulle valmistava vaihe Ikä vuotiaat vuotiaat vuotiaat vuotiaat Sisältö Leikki Perustekniikka Puol. & Hyök. Henk. Puol. & Hyök. Henk. koht. tekn. koht. tekn. Perusvalmiudet Puol. & Hyök. Henk. Puol. & Hyök. Puol. & Hyök. koht. tekn. pelaamisen alkeet pelaamisen kuviot Koordinaatio Puol. & Hyök. Puol. & Hyök. Vaihtoehtoiset pelit pelaamisen alkeet pelaamisen kuviot
5
Ohjaaminen ja innostaminen
• Motivointi: innostaminen, kannustaminen, positiivinen huijaus • Ilmapiiri: rohkaisevaa, mielekästä, hauskaa, haastavaa tekemistä • Selitys, näytöt: selkeys, riittävyys, ajoitus, ei tarvita aina • Palaute: positiivisuus, korjaaminen, tasapuolisuus, ajoitus, yleinen- yksilöllinen, ohjaaja- toinen oppija- väline palautteen antajana → “ei noin!” ei ole hyvä palaute • Järjestelyt: tila, oikeat välineet, ryhmittelyt, ajankäyttö, harjoitteet ja niiden järjestys, välineet apuopettajina
6
Turvallisuuden tunne, suhteet joukkueen sisällä
Muista: joukkue ei ole harjoituksissa sinua varten, vaan sinä olet paikalla joukkuetta varten! • Tervehdi aina jokaista pelaajaa kun tulevat paikalle! • Varmista että olet jutellut jokaisen pelaajan kanssa ennen kuin he lähtevät kotiin! • Älä koskaan anna kenenkään sanoa pahaa toiselle! Keskeytä kiistat alkuunsa! • Suunnittele harjoitukset niin että jokainen saa mahdollisuuden kehittyä! • Älä koskaan laita pelaajaa alentavaan tilanteeseen!
7
Harjoituksen rakenne Rutiinit ennen harjoituksen alkamista. Valmentaja tervehtii jokaista pelaajaa erikseen. Kokoontuminen ennen harjoitusta ja harjoituksen läpikäynti. 1. Alkuverryttely (peruslämpö + peli) 2. Monipuolistava harjoite: tasapainoa, rytmikykyä, temppuilua (yleiset taitotekijät tai kuntotekijät) 3. Harjoituksen ydinasia: uusi opetettava asia, harjoituksen tärkein asia 4. Loppuverryttely ja venyttely 5. Rentoutuminen/ keskustelu: virta pois, palaute, yhteenveto
8
Lapsen fyysinen kehittyminen…
• Hermosto - 5-6 vuoden iässä hermosto on jo prosenttisesti kehittynyt - Noin 10 vuoden iässä prosenttisesti vuoden iässä 100 prosenttisesti • Pituuskasvu - Pituuskasvu on hyvin yksilöllistä - Nopea pituuskasvu vaikuttaa kehonhallintaan merkittävästi - lapsen motoriikka heikentyy väliaikaisesti - Murrosiässä olevassa joukkueessa, pelaajien biologisessa iässä voi olla suuria eroja
9
Lapsen fyysinen kehittyminen
• Lihasvoima - Tytöillä ja pojilla ei eroa ennen murrosikää - Murrosiän jälkeen poikien lihasmassa kasvaa merkittävästi enemmän - Fysiikkaharjoittelu ei tarkoita ”punttien” nostoa salilla • Kestävyys - Aerobista - Leikinomaista - Pelien muodossa
10
3
11
Koordinatiiviset edellytykset
• Reaktiokyky • Suuntautumiskyky • Rytmittämiskyky • Tasapainokyky • Erottelukyky • Yhdistelykyky • Sopeutumiskyky
12
Motoriset perustaidot
Tasapainotaidot Liikkumistaidot Välineen käsittelytaidot Kääntyminen Käveleminen Heittäminen Pyörähtäminen Pysähtyminen Kieriminen Juokseminen Ponnistaminen Loikkaaminen Hyppääminen Kiinniottaminen Potkaiseminen Pomputteleminen Kierittäminen Tasapainoilu Jne. Jne. Jne. Mitä laajempi ”liikepankki yksilöllä on, sen paremmat edellytykset hänellä on kehittyä huipulle asti valitsemassaan lajissa.
13
Mitä harjoitella missä iässä?
• vuotiaat • vuotiaat - Liikkuvuutta - Pelejä - Motoriikkaa - Tasapainoilua koko keholla - Tasapaino, ketteryys - Askellus- ja hyppysarjoja - Nopeus - Hipat, viestit ja leikit • vuotiaat • vuotiaat - Motoriikka - Pelejä - Koordinaatio - Tasapainoilua koko keholla - Tasapaino, ketteryys, kimmoisuus - Askellus- ja hyppysarjoja - Nopeus - Juoksua pallon kanssa ja ilman • vuotiaat • vuotiaat - Kimmoisuus - Kimmoisuus - Nopeus - Nopeus - Kestävyys - Kestävyys
14
Taito - Taito: Taitava suoritus on toimintaa, jossa liikkeet seuraavat toisiaan oikea-aikaisesti. - Yleistaitavuus - Koordinaatio - Motoriikka - Liikkuvuus - Lajikohtainen taitavuus - Lajitaitavuuden edellytyksenä ovat aina taitavuuden osatekijät, jotka kehittyvät monipuolisen harjoittelun kautta. - Pallonhallinta - Kehonhallinta pelitilanteissa - Pelinymmärrys
15
Liikkuvuus • Askellussarjat (aktiivista liikkuvuusharjoittelua)
• Kehon aktiivinen venyttäminen • Venyttelyt
16
Nopeus • Nuorimmat harjoittelevat nopeutta pelaamalla ja erilaisilla viesteillä ja hippaleikeillä • Reaktio + Liikenopeus • Liikenopeus + Reaktio + Liikenopeus
17
Voima • Lihaskestävyys • Lapsille leikinomaisesti • Kuntopiirit
18
Kestävyys • Lapsen kestävyysharjoittelu on leikinomaista pelaamista. Lenkit voit unohtaa! • Lapsen kestävyysharjoittelu on aerobista, eli maitohapotonta. • Ei ole suositeltavaa pitää kovia anaerobisia juoksuharjoitteita (esim. pitkiä ylämäkivetoja) lapsille.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.