Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa 23.4.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
- Opettajan materiaali
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Mohammed Kertoo itsestään:
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava Liisa Huusko,
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Tuetun oppisopimuskoulutuksen kehittäminen –hanke nykytila ja tulevat toimet Ulla Poutiainen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
PIRKANMAAN OPPISOPIMUSKESKUS 1 Etevä - palvelu.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Työpaikkakouluttaja- hanke
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TYÖTEHTÄVÄKARTOITUKSET JA RINGIN TOIMINTA
Omnian oppisopimustoimisto
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Työpaikkakouluttajan ABC
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
AHOT - Opiskelijalle. Lomakkeen hyödyntäminen Ei menetelmiä luotuna? Hyödynnyksessä kysymyksiä? Mikä on etenemis prosessi? Miten päätös näkyväksi? Onko.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
Ops seminaari Askola.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Käytänteitä Ylä-Savon ja Savon oppisopimuskeskuksissa Katja Turunen Merja Happonen Jaana Kukkonen
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Yrittäjänä toimiminen tutkinnon osan toteuttaminen.
Tietoa ja tukea työpaikkakouluttajien arkeen.. OHJAAN. fi sivusto kokoaa Tpk- hankkeen tulokset ASIAKASKUUNTELUT Tpk:t ja TA:t OPSO-PEDAGOGIIKAN UUSIA.
Arviointi osana oppimisprosessia
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
OPPISOPIMUKSEN ALOITTAMINEN Verkostoyhteistyö koko prosessin ajan:
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opiskelijan ohjaaminen
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Nopso-työelämäryhmän näkemys nuoren joustavasta opintopolusta
Arviointi.
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa

Mitä muutokset koskevat - mikä olennaista? Edellytyksenä hyvä työssä oppimisen suunnitelma, mihin peilataan (Väli)tavoitteiden asettamisen merkitys korostuu Arviointikeskustelun käymiseen tukea, muutama hyvä apukysymys Yhtenäinen ohje kaikkiin oppisopimustoimistoihin! Kuka laatii? Muutokset tehtävä kaikkiin materiaaleihin Tpk-opas, nettisivut, kansiot Arviointi tpk-koulutuksessa, tarvitaanko nyt arvioinnista päivityskoulutusta? Hyvä Diili tietoalustaksi toistaiseksi +mahdollisesti video-ohjeistus 2+1 vaatii lisäohjeistusta Tarvitaan yleinen ohje: lyhyt malli, miten pitää toimia, mistä lisää infoa.

Sopro-ehdotuksia Infoa muutoksesta seuraavaan Sopron arviointipyyntöviestiin Arviointiohje tulisi olla näkyvissä jatkossa aina lisäksi Soprossa, Käyttöön tutkinnonosakohtainen sanallinen arviointi Petri S. edistää näitä asioita Rediteqin suuntaan (pääkäyttäjä tapaaminen tulossa)

Kysymyksiä... Onko väliarvioinneissa kyse lopunkaiken oppimisen vai osaamisen arvioinnista? Tpk:t tarvitsevat selkeitä ohjeita mitä heiltä edellytetään arvioinnin suhteen Arviointikeskustelu-termin käyttö (väli)arvioinneissa. Aiheuttaa sekaannusta, koska sama termi tutkintotilaisuuksien arvioinnissa.

Kenelle tiedotetaan? Työnantaja, työpaikkakouluttaja, opiskelija Oppilaitoksille tarvitaan opson näkökulmasta ohjeistus (arvioijien perehdytys edelleen oppilaitoksen tehtävä) Huom! Tulisi ehdottomasti saada yhtenäinen näkemys, jonka mukaan tiedotetaan eri osapuolia. Kuka laatii yhtenäisen sisällön? Huom. hankintasopimukset

Koska tiedotetaan? Tiedotusta kolmella tavalla 1.Olemassa olevat opsot, joissa vain diaarimuutos - kirje kesäkuussa - muutos lyhyesti, infoa mistä saa lisätietoa 2. Sopimukset, joissa tutkinnossa olennaisia muutoksia -myös kirje kesäkuussa, eikö näin? -KT:t työpaikkakäyntien yhteydessä - sitä mukaa kun tutkinnon suorittaminen etenee (suora lainaus OPH:n ohjeesta) 3. Uudet sopimukset - lisälehti tpk-oppaaseen - sähköisten materiaalien päivitys

Muutoksesta viestiminen Muutoksesta viestitään positiiviseen sävyyn Asteikko 1-3 ollut hankala- tulee paljon palautetta Nyt voidaan keskittyä (osaamisen) arviointiin numeroiden sijasta Mahdollisuus tehdä näkyväksi työpaikalla tapahtuvan oppimista- suunnittelusta arviointiin