ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Advertisements

4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
ARVIOINTI Vanhempainilta
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
OPS2016-alkuaskeleita.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Arviointi ja OPS2016 Paula Vorne Jämsä Kuka minä olen?  Kahden kouluikäisen äiti  Omaan työhönsä tutkivasti suhtautuva luokanopettaja, joka.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
TURKU Monikulttuurinen opetus 3.Jakso Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
ARVIOINTI SALO OPS 2014 perusteet Ulla Rasimus, Leena Nousiainen Koulun toiminta- kulttuuri Monialaiset oppimis- kokonaisuudet Ilmiöpohjainen.
Rauman OPS -valmennukset RYHMÄ A klo 9.00 – ja – RYHMÄ B klo ja klo 8.30 –14.30.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Yhteiseen vanhempainiltaan!
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Laaja-alainen osaaminen
Ops-iltapäivä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA OPPIVA OPS – 27.4.2015

Oppimisen, opettamisen ja arvioinnin yhteys: Arvioinnissa ei ole kyse irrallisesta tehtävästä tai toiminnasta. Oppiminen, opettaminen ja arviointi liittyvät kiinteästi toisiinsa. Oppimisen ohjaaminen ja opettamisen kehittäminen tapahtuvat arvioinnin avulla. Opettaminen Arviointi Oppiminen

JOHDATUS ARVIOINNIN KESKEISIIN PERIAATTEISIIN Arviointia ei voi erottaa oppimiskäsityksestä (Jakku-Sihvonen 2001; Atjonen 2007) Arviointia ja oppimista ei voi erottaa toisistaan Arviointi on aina kontekstisidonnaista

ESIMERKKI OPPIMISKÄSITYKSEN JA ARVIOINNIN SUHTEESTA (POPS 2014, 17) ” Oppimisprosessistaan tietoinen ja vastuullinen oppilas oppii vähitellen toimimaan itseohjautuvasti. Oppimisprosessin aikana hän oppii työskentely- ja ajattelutaitoja sekä ennakoimaan ja suunnittelemaan oppimisen eri vaiheita. Jotta oppilas voisi oppia uusia käsitteitä ja syventää ymmärrystä opittavista asioista, häntä ohjataan liittämään opittavat asiat ja uudet käsitteet aikaisemmin oppimaansa. Tietojen ja taitojen oppiminen on kumuloituvaa ja se vaatii usein pitkäaikaista ja sinnikästä harjoittelua”.

JOHDATUS ARVIOINNIN KESKEISIIN PERIAATTEISIIN Arvioinnilla on erilaisia tehtäviä a) opintojen aikana ja b) nivel-ja päättövaiheessa a) Formatiivinen arviointi = Arviointi opintojen aikana -> Oppimisen arviointi Tavoitteena on antaa oppilaalle monenlaista kannustavaa ja opiskelua ohjaavaa palautetta opiskelulle asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Huom! Kannustava palaute ei ole sama kuin kannustava arvosanan antaminen b) Summatiivinen arviointi = Arvosanan antaminen perusopetuksen nivel-ja päättövaiheessa (numero tai kirjain). Koskee myös lukiokoulutusta kurssin päättyessä tai opintojen päättyessä. Huom! Arvioinnin tulee olla tasa-arvioista ja yhdenvertaista = valtakunnallisesti vertailtavaa. Kuitenkin POPS -perusteissa ei ohjeita arvosanan antamisesta.

OPPIMISKÄSITYKSEN JA ARVIOINNIN YHTEYDEN TÄRKEYDESTÄ…

Oppimiskäsitys – oppimisprosessi TAVOITTEET – ARVIOINTI Tavoitteen asettamis- vaihe Opettajan asettamat tavoitteet – oppilaan omat tavoitteet – yhdessä asetetut tavoitteet Mitkä ovat tieto- ja taito- tavoitteet? Mihin ryhdymme? Suunnitte-luvaihe Miten opin /opimme? Oppimispro-sessin suunnittelu oppilaiden kanssa: menetelmät, oppimisym-päristö, välineet Opiskelu-vaihe Yksin - yhdessä Joustavat roolit: tutkija, oppija, opettaja, ihmettelijä, kysyjä, auttaja, johtaja, varmistaja, huolehtija, esittäjä, järjestelijä Formatiivinen arviointi = Oppimisproses-sin arviointia Itsearviointi Mitä tein? Mikä meni hyvin? Miten opin / opimme? ++/ - Palaute opettajalta, oppilailta Suunnittelusta prosessista, ryhmästä, tuotok-sesta. Summatii-vinen arviointi = Opitun arviointia tieto taito

L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L4 Monilukutaito L5 Tieto- ja viestintä-teknologinen osaaminen L6 Työelämä- taidot ja yrittäjyys L7 Osallistuminen ja vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Perusopetuksen tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen - tiedot - taidot - arvot - asenteet - tahto Siihen kuuluu myös kyky käyttää tietoja ja taitoja tilanteen edellyttämällä tavalla L2 Kulttuurinen osaaminen, Vuorovaikutus ja ilmaisu Ihmisenä ja kansalaisena kasvaminen IRMELI HALINEN

Oppimiskäsitys – oppimisprosessi TAVOITTEET - ARVIOINTI Tavoitteen asettamis- vaihe Suunnitte-luvaihe Opiskelu-vaihe Formatiivinen arviointi = Oppimisproses-sin arviointia Itsearviointi Palaute Summatii-vinen arviointi = Opitun arviointia

6.1 Arvioinnin tehtävät ja oppimista tukeva arviointikulttuuri ohjata ja kannustaa opiskelua kehittää oppilaan edellytyksiä itsearviointiin oppimista, työskentelyä ja käyttäytymistä tulee arvioida monipuolisesti Painopiste oppimista edistävässä arvioinnissa

Arviointikulttuurin keskeiset piirteet: rohkaiseva ja yrittämään kannustava ilmapiiri oppilaiden osallisuutta edistävä, keskusteleva ja vuorovaikutteinen toimintatapa oppilaan tukeminen oman oppimisprosessinsa ymmärtämisessä sekä oppilaan edistymisen näkyväksi tekeminen KOKO oppimisprosessin ajan arvioinnin oikeudenmukaisuus ja eettisyys arvioinnin monipuolisuus arvioinnin avulla saadun tiedon hyödyntäminen opetuksen ja koulutyön suunnittelussa

Oppimista tukeva arviointikulttuuri Oppilaiden ja opettajien välistä vuorovaikutusta Epäonnistumiset ja virheelliset ratkaisut ovat osa oppimisprosessia Havainnoida omaa ja yhteistä työskentelyä Antamaan rakentavaa palautetta toisilleen ja opettajille Yhteistyössä kotien kanssa: palaute opintojen edistymisestä, oppilaan työskentelystä ja käyttäytymisestä, saada tietoa arviointiperusteista ja niiden soveltamisesta oppilaan arvioinnista Opettajien itsearvioinnin ja oman työn reflektoinnin väline Opetuksen järjestäjä seuraa oppimisen arvioinnin periaatteiden toteutumista kouluissa ja tukee arvioinnin kehittämistä

OPPIVA OPS –prosessin eteneminen koululla ARVIOIKAA OPPIVA OPS -prosessia koulullanne: ops -perusteiden osaaminen pedagoginen muutos kokeilut oppilaiden  osallisuus OPPIVA OPS –VALMENNUSRYHMÄN PROSESSIN ARVIOINTI  Rakenne: 2 pv Käynnistys ja oppimiskäsitys + 1pv laaja-alainen osaaminen + veso + 1pv osallisuus + 1 pv ryhmä oppimisen välineenä + 1pv monialaiset op.kok. + veso + 1pv arviointi

OPPIVA OPS –prosessin työtavat Päivien työtavat ja ohjaajien rooli Ryhmän toimivuus Väliaikatyöskentely

OPS –perusteiden osaaminen, pedagogiikka ja kokeilut Opettajat ovat lukaisseet yleisen osan opetussuunnitelmasta. Opettajat ovat lukeneet ja keskustelleet opetussuunnitelmasta. Opettajat ovat syventyneet ja suunnitelleet pedagogiikkaa yhteistyössä. Opettajat ovat tehneet pedagogisia kokeiluja. Opettajat ovat ottaneet oppilaat mukaan suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan opetusta.

OSALLISUUDEN TASOJA OPPIVA OPS Lapsia ja nuoria kuunnellaan … kannustetaan ilmaisemaan mielipiteitään. …näkemykset otetaan huomioon. …ovat mukana päätöksenteossa. …jakavat valtaa ja vastuuta päätöksenteossa. …ovat päättämässä sekä pohtivat, miten päätökset viedään käytäntöön. TOIMINTAOSALLISUUS; toiminta lähtee lasten ja nuorten ideoista, joiden pohjalta he asettavat tavoitteita, suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat. HUOM! Ops- perusteet