Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Arviointi ja OPS2016 Paula Vorne Jämsä 9.4.2016. Kuka minä olen?  Kahden kouluikäisen äiti  Omaan työhönsä tutkivasti suhtautuva luokanopettaja, joka.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Arviointi ja OPS2016 Paula Vorne Jämsä 9.4.2016. Kuka minä olen?  Kahden kouluikäisen äiti  Omaan työhönsä tutkivasti suhtautuva luokanopettaja, joka."— Esityksen transkriptio:

1 Arviointi ja OPS2016 Paula Vorne Jämsä 9.4.2016

2 Kuka minä olen?  Kahden kouluikäisen äiti  Omaan työhönsä tutkivasti suhtautuva luokanopettaja, joka pyrkii koko ajan kehittämään toimintaansa  Vararehtori  Yhteisöllisyysvalmentaja  New Pedagogies for Deep Learning-hankkeen opettajakouluttaja

3 Minun opettajuuteni korkeakoulu

4 Lähtöajatuksia tälle päivälle  Meillä on paljon mitä pitää ja kannattaa vaalia mutta myös paljon muutosta vaativaa  Luotetaan omaan ammattitaitoomme mutta uskalletaan myös katsoa omaa toimintaamme kriittisesti  Kenenkään ei tarvitse tai pidä selviytyä tästä yksin.

5 Opettajuuden kulmakivet  Kirjaa itsellesi ylös 4-5 asiaa, joiden varaan olet rakentanut oman opettajuutesi  Käykää ryhmissä lyhyt keskustelu aiheesta  Saat jakaa omista kulmakivistäsi niin paljon tai vähän kuin haluat  Säilytä kulmakivet myöhempää käyttöä varten

6 Pedagoginen paratiisi?  Pääsette matkalle lentävällä matolla  Leijailette koulun päälle, jossa toteutetaan rohkeasti uusia pedagogisia ajatuksia ilman mitään rajoitteita.  Millaista toimintaa näette?  Millainen tunnelma/henki talossa on?  Miten oppilaat toimivat?  Miten aikuiset toimivat?  Miksi haluaisit tähän kouluun töihin?

7 Oppimiskäsitys  Oppilas on aktiivinen toimija. Hän oppii asettamaan tavoitteita ja ratkaisemaan ongelmia sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa. Uusien tietojen ja taitojen oppimisen rinnalla oppilas oppii reflektoimaan oppimistaan, kokemuksiaan ja tunteitaan.  Myönteiset tunnekokemukset, oppimisen ilo ja uutta luova toiminta edistävät oppimista ja innostavat kehittämään omaa osaamista.  Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten oppilaiden, opettajien ja muiden aikuisten sekä eri yhteisöjen ja oppimisympäristöjen kanssa. Se on yksin ja yhdessä tekemistä, ajattelemista, suunnittelua, tutkimista ja näiden prosessien monipuolista arvioimista POPS 2014

8  Yhdessä oppiminen edistää oppilaiden luovan ja kriittisen ajattelun ja ongelmanratkaisun taitoja sekä kykyä ymmärtää erilaisia näkökulmia. Se myös tukee oppilaiden kiinnostuksen kohteiden laajentumista. Oppiminen on monimuotoista ja sidoksissa opittavaan asiaan, aikaan ja paikkaan.  Oppimisprosessistaan tietoinen ja vastuullinen oppilas oppii toimimaan yhä itseohjautuvammin. Oppimisprosessin aikana hän oppii työskentely- ja ajattelutaitoja sekä ennakoimaan ja suunnittelemaan oppimisen eri vaiheita.  Monipuolisen myönteisen ja realistisen palautteen antaminen ja saaminen ovat keskeinen osa sekä oppimista tukevaa että kiinnostuksen kohteita laajentavaa vuorovaikutusta. POPS 2014

9 Minkä muutoksen pystyisin tekemään heti? Pedagogiset käytännöt Oppimisympäristöt

10 Koulun toimintakulttuuri kaiken pohjana  Toimintakulttuuri ilmenee selvimmin yhteisön käytännöissä.  Toimintakulttuuria muovaavat sekä tiedostetut että tiedostamattomat tekijät. Toimintakulttuuri vaikuttaa sen piirissä oleviin riippumatta siitä, tunnistetaanko sen merkitys ja vaikutukset vai ei.  Aikuisten tapa toimia välittyy oppilaille, jotka omaksuvat kouluyhteisön arvoja, asenteita ja tapoja. Esimerkiksi vuorovaikutuksen ja kielenkäytön mallit sekä sukupuoliroolit siirtyvät oppilaille.  Toimintakulttuurin vaikutusten pohdinta ja sen ei-toivottujen piirteiden tunnistaminen ja korjaaminen ovat tärkeä osa toimintakulttuurin kehittämistä.  Toimintakulttuuriin kehittämisen perusedellytys on toisia arvostava, avoin ja vuorovaikutteinen sekä kaikkia yhteisön jäseniä osallistava ja luottamusta rakentava keskustelu. POPS 2014

11 Meidän koulu? Kirjaa itsellesi ylös sanoja, jotka parhaiten kuvaavat oman koulusi vallitsevaa toimintakulttuuria

12 Oppiva yhteisö  Koulu toimii oppivana yhteisönä ja kannustaa kaikkia jäseniään oppimiseen. Oppiva yhteisö kehittyy dialogin avulla.  Yhdessä tekeminen ja osallisuuden kokemukset vahvistavat yhteisöä.  Tavoitteiden pohdinta, oman työn säännöllinen arviointi ja kiireettömyys edistävät yhteisön oppimista.  Oppiva yhteisö luo edellytyksiä yhdessä ja toinen toisiltaan oppimiseen. Se luo edellytyksiä myös tutkimiseen ja kokeilemiseen sekä innostumisen ja onnistumisen kokemuksiin.  Yhteisö rohkaisee jokaista jäsentään yrittämään ja oppimaan myös virheistä. POPS 2014

13 Pohdittavaksi  Kuinka hyvin koulumme nykyinen toimintakulttuuri tukee uutta oppimiskäsitystä?  Kirjatkaa ryhmässä syntyneitä ajatuksia itsellenne ylös koulukohtaista työskentelyä varten.

14 Arvioinnin tehtävä  Oppilaan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään oppilaan edellytyksiä itsearviointiin.  Oppilaan oppimista, työskentelyä ja käyttäytymistä tulee arvioida monipuolisesti. Perusopetuslaki 22 §

15 Miksi arvioinnin pitää muuttua?  Tutkimus on osoittanut, että arviointi ohjaa opiskelua ja oppimista enemmän kuin mikään muu tekijä oppimistilanteessa. (Entwistle & Entwistle, 1992; Hodgson & Pang, 2012; Segers & Dochy, 2006; Struyven, Dochy & Janssens, 2005).  Opiskelijat suuntaavat herkästi omaa oppimisprosessiaan arvioinnin mukaisesti, toisin sanoen he opiskelevat sen mukaan, miten heidän suorituksiaan kurssilla arvioidaan. (Biggs & Tang, 2007; Brown ym., 1997) Kirsti Lonka http://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2015/03/27/millainen-arviointi-tukee- elinikaista-oppimista/

16 Mitä OPS sanoo?  Arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä. Opettaja kokoaa tietoa oppilaiden edistymisestä oppimisen eri osa-alueilla ja erilaisissa oppimistilanteissa.  Tällöin on tärkeää ottaa huomioon oppilaiden erilaiset tavat oppia ja työskennellä sekä huolehtia siitä, ettei edistymisen ja osaamisen osoittamiselle ole esteitä.  Oppilaita ohjataan sekä itsenäisesti että ryhmänä tarkastelemaan edistymistään ja työnsä tuloksia suhteessa tavoitteisiin ja niihin onnistumisen kriteereihin, joista on yhdessä keskustellen sovittu työtä aloitettaessa.  Arviointi on myös opettajien itsearvioinnin ja oman työn reflektoinnin väline. POPS 2014

17 Mitä OPS sanoo?  Kouluissa kehitetään arviointikulttuuria, jonka keskeisiä piirteitä ovat  rohkaiseva ja yrittämään kannustava ilmapiiri  oppilaiden osallisuutta edistävä, keskusteleva ja vuorovaikutteinen toimintatapa  oppilaan tukeminen oman oppimisprosessinsa ymmärtämisessä sekä oppilaan edistymisen näkyväksi tekeminen koko oppimisprosessin ajan  arvioinnin oikeudenmukaisuus ja eettisyys  arvioinnin monipuolisuus  arvioinnin avulla saadun tiedon hyödyntäminen opetuksen ja muun koulutyön suunnittelussa. POPS2014

18 Mitä OPS sanoo?  Koulu vaikuttaa merkittävästi siihen, minkälaisen käsityksen oppilaat muodostavat itsestään oppijana ja ihmisenä. Erityisen suuri merkitys on opettajien antamalla palautteella. Chris Ulmer  Monipuolinen arviointi ja siihen perustuvan ohjaavan palautteen antaminen ovat opettajien keskeisiä pedagogisia keinoja oppilaiden koko kehityksen ja oppimisen tukemiseen. POPS 2014

19 Mitä OPS sanoo?  Oppilaita ja heidän suorituksiaan ei verrata toisiinsa eikä arviointi kohdistu oppilaiden persoonaan, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. vaan  Arvioinnin tulee perustua oppiainekohtaisiin, vuosiluokkakohtaisiin tavoitteisiin

20 Mikä tarkoittaa että…  Tavoitteiden asetteluun ja auki puhumiseen pitää kiinnittää entistä enemmän huomiota  Oppilaita ohjataan sekä itsenäisesti että ryhmänä tarkastelemaan edistymistään ja työnsä tuloksia suhteessa tavoitteisiin ja niihin onnistumisen kriteereihin, joista on yhdessä keskustellen sovittu työtä aloitettaessa. Anneli Rautiainen  Huom! Myös vanhempien pitää olla tietoisia tavoitteista sekä arviointikäytänteistä. POPS 2014

21 Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin rooli korostuu  Opettajien on tärkeä kehittää oppilaiden keskinäistä arviointikeskustelua eli vertaisarviointia osana ryhmän työskentelyä. Näin oppilailla on mahdollisuus oppia antamaan ja saamaan rakentavaa palautetta.  Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin avulla jokainen oppilas voi tulla tietoiseksi edistymisestään ja ymmärtää, miten itse voi vaikuttaa oppimiseensa ja koulutyössä onnistumiseen. POPS2014

22 Pohdintaan ryhmille:  Mitä tämänhetkisissä arviointikäytänteissä on sellaista, joka tukee uuden OPSin kirjauksia arvioinnista tai minkä olette kokeneet erityisen hyväksi omassa työssänne? Kirjatkaa ajatuksenne yhteiselle Padlet-sivulle osoitteessa: http://bot.fi/1fdi http://bot.fi/1fdi  Uuden edessä on hyvä jättää jotain vanhaa taakse. Mistä olisitte valmiita luopumaan? Kirjatkaa nämä ajatukset toiselle Padlet-sivulle osoitteessa: http://bot.fi/1fdj http://bot.fi/1fdj

23 Mitä voisimme ottaa tilalle?  Kirjatkaa kolmannelle padlet-sivulle ajatuksia siitä, millaisia arviointikäytänteitä voisi ottaa pois heitettyjen käytänteiden tilalle tai miten voisi muokata säilytettyjä vastaamaan vielä paremmin uuden OPSin vaatimuksiin. Osoite: http://bot.fi/1fdrhttp://bot.fi/1fdr  Voitte kirjata myös ajatuksia siitä millaista työtä muutoksen eteenpäin vienti vaatii, mitä voimme yhdessä tehdä asialle?

24 Esimerkkejä  Uskonnon kotikoe 6. lkkotikoe  Orgaaninen kemia 8.lk Orgaaninen kemia  Itsearviointi alkuopetus Itsearviointi alkuopetus

25 Arviointikeskustelut osana monipuolista arviointia  Keskustelutilanteessa on paikalla kolme asiantuntijaa  Oppilas  Vanhempi  Opettaja  Keskustelutilanteessa he jakavat asiantuntijuuttaan. OPH, Arviointikeskustelu opettajan, oppilaan ja huoltajan kohtaamisena

26 Arviointikeskustelun muistilista 1/2  Onko keskustelun puhetapa kaikille ymmärrettävä (sanavalinnat, termit, sisällöt)?  Miltä tilanteen nonverbaalinen viestintä tuntuu?  Onko ote tulevaan oppimiseen suuntaava?  Onko tilanteessa kannustava ote?  Osallistetaanko oppilasta aktiivisesti osallistumaan keskusteluun?  Tarjotaanko oppilaalle tilaisuuksia oivaltaa omaan oppimisprosessiinsa liittyviä asioita?  Huomioidaanko oppilaan vahvuudet?  Jakaantuvatko asiantuntijuudet sopivalla tavalla? (oppiminen, opettaminen, kasvattaminen, vanhemmuus)  Nostetaanko huolenpidon nimissä esille myös epämukavia asioita ja esitetään vaatimuksia?

27 Arviointikeskustelun muistilista 2/2  Asetetaanko konkreettisia tavoitteita? Suunnitellaanko tavoitteiden seurantaa?  Saako myös opettaja palautetta omasta työstään? Auttaako keskustelu opettajaa suuntaamaan tulevaa työskentelyä?  Millä keinoin keskusteluun voidaan valmistautua?  Miten itse- ja vertaisarviointi voidaan rakentaa osaksi arviointikeskustelua?  Millä tavoin palautetta kerätään oppilasta opettavilta opettajilta?  Mitä etuja sanallisessa arvioinnissa on numeeriseen arviointiin verrattuna?

28 Linkkivinkkejä:  Facebook-ryhmiä:  Arviointi peruskoulussa ja lukiossa Arviointi peruskoulussa ja lukiossa  Yksilöllinen oppiminen ja oppimisen omistajuus Yksilöllinen oppiminen ja oppimisen omistajuus  Yhdessä oppiminen Yhdessä oppiminen  Hundred Hundred

29 KIITOS!  paula.vorne@eduouka.fi paula.vorne@eduouka.fi  Twitter: @PaulaVorne


Lataa ppt "Arviointi ja OPS2016 Paula Vorne Jämsä 9.4.2016. Kuka minä olen?  Kahden kouluikäisen äiti  Omaan työhönsä tutkivasti suhtautuva luokanopettaja, joka."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google