1-3-vuotiaan vuorovaikutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
VKK-Metro Katse lapseen –hankkeen tutkimusyksiköiden omat kehittämiskohteet Hankekausi
Good Karma = Hyviä Seurauksia
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Vihdin seurakunnan ilta
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Katso Aitolasta lisää:
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
PSV Pidä rakkaus sydämessäsi. Elämä ilman sitä on kuin auringoton puutarha kukkien kuihduttua.   Oscar Wilde Anne Rongas.
Kielten tasotesti TAMK /Joni Sallila.
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
LIONS INTERNATIONAL LEO MONINKERTAISPIIRI 107 SUOMI LEO MULTIPLE DISTRICT 107 FINLAND * Yhdessä haasteisiin * * Tillsammans inför utmaningar.
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Millaista valistusta vanhemmille? Viisas vanhemmuus -ohjelmasta Matti Piispa
4-vuotiaan lapsen havainnointi neuvolassa
LATENSSIVAIHE 6-11 V. 1. Varhaislatenssi 6- 8v.
AIKUINEN OPPIJA.
Koulussa elämää opettelemassa
TVT (vaka) Projektitehtävä
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Lasten ”Voimaryhmä” Metropolia amk, Itäinen perhekeskus (Vuosaaren toimipiste) & Haruspuisto Katja Ihamäki & Paula Olkkonen.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
HUOLELLISESTI HOIDETTU LAPSI 1900-luvun alussa LPP15K Henna, Sanna, Siiri, Sonja R.
Ops seminaari Askola.
Espoo ”Tavoitteena on kaksikielisyys !”
DOWNIN SYNDROOMA. MITÄ DOWNIN SYNDROOMA TARKOITTAA? Downin syndrooma on yleisin kehitysvamman aiheuttaja ja Suomessa Downia sairastavia on n henkilöä.
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Sosioemotionaalinen kehitys
Nuoret aikuiset.
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Vauvan minäkäsityksen kehitys
Kielen kehityksen avainkohdat
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Sosiaalistuminen (sosialisaatio)
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Kognitiivinen kehitys
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
Arviointi Vsop-opetuksessa
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
Folkhälsan on yleishyödyllinen sosiaali- ja terveysalan järjestö, jonka tavoitteena on tukea suomenruotsalaisten terveyttä ja elämänlaatua. Toiminta kattaa.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Kielellinen erityisvaikeus
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

1-3-vuotiaan vuorovaikutus Atte, Marianne, Siiri, Taina LPP15K

1-2-vuotias: Leikkii jo joitain aikoja itsekseen  käy välillä tankkaamassa turvaa kasvattajan sylissä Ikäkauden alkuvaiheessa rajaton itseluottamus (maailmanvalloittaja)  muutaman kuukauden kuluttua saattaa muuttua araksi, vanhempiin takertuvaksi, alkaa vierastamaan perheen ulkopuolisia Lähellä 2 vuotta itsevarmuus lisääntyy Lapsi nauttii toisten lasten seurasta, saattaa kuitenkin kohdella kavereita kovakouraisesti Lapsi ymmärtää enemmän puhetta, kuin tuottaa sitä itse (sanoo yksittäisiä merkitseviä sanoja, yksinkertaisia lauseita) Useimmiten 2-vuotiailla vuorovaikutussuhteet lisääntyvät, kun siirrytään päivähoitoon

2-3-vuotias: Suurin osa sosiaalisesta vuorovaikutuksesta tapahtuu kielen välityksellä Kyselyikä ja uhmaikä Kaverit tärkeitä, lelujen jakaminen vaikeaa  riidat Turvan tankkaus vielä tärkeää Lapsen saama vuorovaikutus vaikuttaa myöhempiin kielellisiin taitoihin Aikuisen tehtävä sanoittaa lapselle yhteisiä kokemuksia ja elämyksiä  ajan järjestäminen keskusteluille tärkeää Lapsi kyselee ja aikuinen antaa tarvittavat vastaukset  tärkeää vuorovaikutuksellisuutta Vierekkäin leikkiminen: vuorovaikutustaidot karttuvat  opitaan jakamaan, antamaan periksi, sovittelemaan, toisten huomioon ottaminen alkaa kehittyä Lapselle tärkeämpää, MITEN sanotaan, kuin MITÄ sanotaan (kieltäminen hymyillen)

Mistä johtuu? Herkkyyskaudet Temperamentti Persoonallisuus Valmius Itsevarmuuden lisääntyminen Vuorovaikutuksen määrä  perhe ja vertaisryhmät Kulttuuri/elinympäristöt Sosialisaatio (=kehitys, jonka kuluessa ihminen omaksuu kulttuurinsa arvot, asenteet, normit ja käyttäytymismallit) Kiintymyssuhde

Lelut ja leikit Esimerkiksi: 1-2v.: kurkistus- ja taputusleikit, esineen ottaminen ja antaminen, leikkilorut, myöhemmin mielikuvitusleikit Mieluisia leluja: palikat, perässä vedettävät lelut, pallot, kodin tavarat ja kirjat, nuppipalapelit (1,5v.) 2-3v.: kuvittelu- ja roolileikit, koottavat lelut (lelujen purkaminen ja kokoaminen on mukavaa), nauttii muovailemisesta, leipomisesta ja maalaamisesta

Omat haasteeni lapsen kasvattajana vuorovaikutuksessa Jos lapsella vuorovaikutuksellisia ongelmia (esim. kuurous), tukemisen kanssa voi olla ongelmia Jos lapsen puheen tuottamisessa hankaluutta Erityistukea tarvitsevien lasten tuomat haasteet Ankka viittomakielellä

Lähteet Sitten leikitään!  (Puolikkaat eläimet) http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/1_2-vuotias/ (4.3.2015) http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/2_3-vuotias/ (4.3.2015) Lapsen aika –kirja Pesästä pieni ponnistaa (Eila Alijoki) http://www.vau.fi/globalassets/petra/play/leikkia_yhdessa.jpg (6.3.2015) https://www.google.fi/search?q=lelu&espv=2&biw=1920&bih=979&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=gaP5VP39DMviyw OmyYDoDA&ved=0CAYQ_AUoAQ&dpr=1#imgdii=_&imgrc=RooeOf76wqhl4M%253A%3BbEy1FqEUU10qEM%3Bhttp%253A%2 52F%252Fwww.ajankohtaista.fi%252Fwp- content%252Fuploads%252F2010%252F08%252Fdreamstime_10932774.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ajankohtaista .fi%252Fleikkikalut%3B1732%3B1732 (6.3.2015) https://s3.amazonaws.com/media.growingtreetoys.com/site/guides/Toys-for-3-and-4-Year-Old-Boys.jpg (6.3.2015) http://is13.snstatic.fi/img/1920/1288710196325.jpg (6.3.2015) http://papunet.net/materiaalia/kuvapankki/luokka/192?field_stockimage_type_tid%5B%5D=181 (9.3.2015) Sitten leikitään!  (Puolikkaat eläimet)