What gets measured, gets done gets done Mitä et mittaa, sitä et voi johtaa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tapahtumaverstas ja tutkimuksen lähtökohdat •Tapahtumaverstas –Perustettu v.2007 (Fregatti Oy Yrityspalveluiden sisar) –Tarjoaa Tapahtumaviestintää.
Advertisements

TimePlan työvuorosuunnittelu
1 Mistä löydän jatkajan? tai mistä ja miten jatkaja löytää sinut? OMISTAJANVAIHDOKSESTA POTKUA YRITTÄMISEEN Imatra Asko Virén Suomen Yrityskaupat.
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Vaikuttaako kokonaiskysyntä tuottavuuteen?
Kustannuslaskennan ja hinnoittelun
Liite 4: Prosessi- ja liittymäkuvaukset
Budjetointi.
Antti Harju, Ilari Leskinen ja Eetu Tyster
Matinkylän Huollon arvot Luotettava •Mitä se on? –MH Oy:n historia paikallisena toimijana –Asiakkaiden omistama ja johtama –Tunnettu ja avoin Yhteistyökykyinen.
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
© John Pihlaja Associates Inc Työnilo ja tuottavuus vanhustyössä 1 Tuottavuus ja työnilo vanhustyössä • Helsinki • Tampere.
Ykkönen Yhteistyössä 1Y
Elintarvikkeiden vastaanottotarkastukset vähittäismyyntipaikoissa
Sami Savolainen & Juho-Matti Rautiainen

Maatilojen kilpailukyky
STARTTI PAREMPAAN ELÄMÄÄN!
LAATU- JA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄT Versio 1
Tiimi osat Asiakas Jäsen 1 Osk Muut jäsenet Tiimi on ryhmittymää kehittyneempi muoto. Se vastaa ulospäin katsottuna yritystä joka tuottaa kokonaisvaltaista.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Mittaustekniikka (3 op)
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
11 Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa Osaat kuvata esim. seuraavia asioita: – Yleisen l. ulkoisen laskentatoimen ja sisäisen.
ProAgriaYrityspalvelut Menestyksen mahdollisuuksia ProAgrian palvelut ovat investointeja tulevaisuuteen.
Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B.
Tietokannat -kurssi KSAO, Datanomit, käytön tuki kevät 2015 Lauri Tapola.
Asiakkaan päätösprosessi
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
Tampereen Tietotekniikkakeskus
2015 Liikevaihto kasvanut viime vuosista tasaisesti Henkilöstä kasvanut – nyt mukana myös palkattua henkilöstöä. Toiminta on yhä kotimaista ja keskittynyt.
Oma koti - osaprojekti Kohti sujuvampaa arkea. Mistä on kyse? Tavoitteena on, että pystymme täyttämään kasvavan asiakastarpeen järkevästi siten, että.
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Asiakasvalinta Asiakaskriteerit Asiakaspriorisointi Asiakashyödyt Asiakkaan päätösprosessi.
KUSTANNUSLASKENTA KULJETUSYRITYKSEN PÄÄTÖKSENTEOSSA JA TOIMINNAN SEURAAMISESSA Patrick Ståhl AL
Tilaisuus alkaa klo 9. #digibarometri2016. Tervetuloa Tuomo Luoma, Verkkoteollisuus #digibarometri2016.
Investointi strategisena päätöksenä. ”PÖYTÄKIRJAOTE” Investointi on kannattava, Ei vaaranna yrityksen maksuvalmiutta ja Tukee yrityksen valitsemaa strategiaa.
Suorituksen johtaminen Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
Laatumittauksen 2011 tuloksia. Tiedättekö Kuinka hyviä olette? Miten pärjäätte suhteessa parhaaseen? Missä laadun vaihtelu on suurta? Mihin suuntaan laatunne.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Turvallisuusviestinnän resurssit ja raportointi Teija Mankkinen Turvallisuusviestinnän yhteistyöfoorumi
Rovaniemi Jatkuvan kehittämisen ja osaamisen merkitys yrityksen tulevaisuudelle Pasi Pentikäinen / Pentik Oy.
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
Polar Shiitake Oy Kotikulmilta maailmalle. Itä-Suomen Siitake Oy Perustettu 1985 Liikevaihto 1999, mk kasvatusalustaa viikossa 350 kg sieniä.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Ajankohtaista laadunhallinnasta
Yrityksen projektisuunnitelma
Kokeellinen tutkimus OPERATIONALISOINTI: tutkittava ilmiö saatetaan mitattavaan muotoon esim. Kuinka väsyneisyys vaikuttaa motorisissa tehtävissä suoriutumiseen?
Tavoitteet ja mittarit 2015
Tutkimuksen abc.
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Mittarit – mitä ja miten mitata
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – CTQ
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
Yrityksen projektisuunnitelma
Esimies - kannattavuuden mahdollistaja
Yritys CableX on 2008 perustettu sähkökomponenttien ja kaapeleiden maahantuontiyritys. Yritys perustettiin alan kokeneiden ammattilaisten palavasta intohimosta.
Yrityksen taloudellinen onnistuminen
Bruttokansantuote on kasvanut Euroopassa ja USA:ssa, Suomessa vain niukasti Lähde: Macrobond.
Talouden tunnuslukujen…
Avainresurssit ja kyvykkyydet
SAKKOMAKSUJEN KÄSITTELYN AUTOMATISOINTI -KOkeilu
Markkinatutkimuspäivä Tunteella tuloksia
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – (CTQ tree)
Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa
Esityksen transkriptio:

What gets measured, gets done gets done Mitä et mittaa, sitä et voi johtaa

Kvalitatiivinen mittaus Kvantitatiivinen mittaus Välitön mittaus Välillinen mittaus MITTAUKSEN RYHMITTELYJÄ:

KAIKEN MITTAAMISEN ONGELMAT: VALIDITEETTI = Mitataanko sitä, mitä on tarkoitus mitata RELIABILITEETTI = Onko mittaus luotettava Lisäksi ongelmana saattaa olla RELEVANSSI = Onko mittaus hyödynnettävissä ?

VIAT Erilaisten virheiden määrä tai osuus toimitetuissa tuotteissa ( Virheiden pisteytys on mahdollista ) Tuotteiden vikaantumisväli MTBF ( mean time between failures ) Tuotteen vikautumiskerrat asiakkaalla ensimmäisen sadan käyttöpäivän aikana Asiakasvalitusten määrä ( reklamaatio ) Ratkaisemattomien asiakkaan tarpeisiin liittyvien ongelmien määrä Tuotteen konstruktioon tuotantovaiheessa tehdyt muutokset Inventointierot ( Ulkoisen tai sisäisen asiakkaan havaitsemia puutteita )

HUKKA Korjaustyön määrä Saanto tai hävikki valmistusvaiheittain Ensimmäisellä kerralla virheittä valmistuneet tuotteet Onko asia kunnossa, kun sitä tarvitaan Käyttämättömät resurssit Varastojen riitto Ylitöiden määrä

NOPEUS Läpäisyaika ( valmistuksessa, tuote- kehityksessä, muissa prosesseissa Tarvittavien kiinnitysten, siirtojen tai muiden avustavien tapahtumien määrä Toimitusaika tilauksesta toimitukseen Kokonaisprosessointiaika ( työtunteina tai konetunteina ) Keskimääräinen korjausaika ( koneen tai tuotteen) Talousraportoinnin valmistumisaika

TOIMITUSKYKY Täydellisesti ajoissa lähteneiden toimitusten ( tilauspositioiden ) osuus kaikista toimituksista Ajoissa lähteneiden toimitusten liikevaihto suhteessa koko liikevaihtoon Toimitusten keskimääräinen myöhästyminen tai myöhästymisjakauma Poikkeamat tuotantosuunnitelmasta ( luettelo ) Tuotekehitysprojektien aikataulunpito ( myöhästyminen ajassa ) Alihankintatilausten myöhästymiskerrat suhteessa kaikkiin alihankintakertoihin

OPPIMINEN JA KASVU SISÄISET PROSESSIT MENNEISYYS NYKYISYYS TULEVAISUUS TALOUS ASIAKAS VISIO & STRATEGIA Balanced Scorecard: The Balanced Scorecard ( Kaplan & Norton )

ASIAKASMITTAREITA: Asiakkaiden pysyvyys Hintajousto Asiakastyytyväisyys Valitusten määrä Tarjousten läpimeno Tuotteiden/ palveluiden kattavuus Ostosten lukumäärä/ asiakas Partnereiden määrä TALOUDEN MITTAREITA: Vuotuisen myynnin kasvu Vuotuisen myynnin kasvu Myyntikate Myyntikate Käyttökate Käyttökate Sijoitetun pääoman tuotto Sijoitetun pääoman tuotto Myynti / henkilöMyynti / henkilö Käyttöpääoma Käyttöpääoma Myynnin volyymi Myynnin volyymi

ASIAKASTYYTYVÄISYYS Kyselytutkimuksen antamat arvosanat Menetetyt asiakkaat Hävityt tarjouskilpailut Tarjousten onnistumistodennäköisyys Uudet asiakkaat

OPPIMISEN JA KASVUN MITTAREITA: Koulutuskustannukset/ työntekijä Alle xx ikäisten henkilöiden määrä yrityksessä Uusien työkalujen käyttöönotto Patenttien lukumäärä Tutkintojen ja kurssien määrä/ työntekijä Uusien tuotteiden läpimeno % Internetin käyttöaste Henkilöstön vaihtuvuus PROSESSIN MITTAREITA: Keskimääräinen toimitusaika Keskimääräinen toimitusaika Myöhästyneiden toimitusten osuus Myöhästyneiden toimitusten osuus Läpimenoaika Läpimenoaika Varaston arvo Varaston arvo Palautukset Palautukset Takuukustannukset Takuukustannukset Varaston kierto Varaston kierto

OSAAMINEN JA MOTIVAATIO Kuinka moni henkilöstöstä tuntee tekevänsä työtä ryhmässä ( ja muut työilmapiiritutkimuksen subjektiiviset arvot ) Poissaolotuntien osuus säännöllisestä työajasta Poissaolofrekvenssi ( poissaolokertojen lukumäärä / henkilöiden lukumäärä Tapaturmien lukumäärä ja esiintymistiheys Aloitteiden lukumäärä / henkilö Työvoiman vaihtuvuus ( vaihtuvuustapausten määrä / keskivahvuus ) Hankitut tiedot ja taidot / henkilö

VARO MITATESSASI ! Ohjaako mittari toimimaan haluttuun suuntaan järkevällä tavalla ? Tietääkö mittarin käyttäjä, miten hänen toimintansa vaikuttaa mittariin ja koko yrityksen toimintaan ? Pystytäänkö mittariin ylipäätään vaikuttamaan ? “Sitä saat mitä mittaat.” “Sitä saat mistä palkitset.” Eri osastojen tai eri henkilöiden osaoptimointi !

TUNNUSLUKUJEN RISTIRIITA: Tunnusluvut ovat johtamista ( ei laatujohtamista ) varten. Mittaaminen ja käyttö on täysin yrityksen päätettävissä ja valitettavan usein tehotonta ja sattumanvaraista. Laatupalkintokriteerit vaativat yritykseltä todisteita nykytilasta ja kehityksestä. Tunnuslukuja käytetään tähän tarkoitukseen. Mutta käytetäänkö tunnuslukuja yrityksen todelliseen johtamiseen ?