Riihimäen kaupungin TAHTO -hanke Aulanko 24.4.2009 Esa Santakallio koulutoimenjohtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Advertisements

 Mukana 37 lukiota  Hankkeen kesto vuoden 2015 loppuun asti  Hanketta hallinnoi Nakkilan kunta/Nakkilan lukio  Hankelukiot kartallakartalla Nakkilan.
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
KOULUTUSTAKUU.
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Kansallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelma Arjen tietoyhteiskunnan neuvottelukunta Liikenne- ja viestintäministeriö, Suunnitelma.
Etäopetuksen tutkimushanke - ensituloksia Oppimistutkimuksen keskus Erikoistutkija, KT Minna Nummenmaa.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
TVT ja verkko-opetus ENORSSI-SEMINAARI JOENSUU
Tieto- ja viestintätekniikka suomalaisen huippukoulutuksen vahvuutena
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Varsinais-Suomen koulutusstrategia 2015+
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kangasalan koulujen tieto- ja viestintätekniikan suunnitelma
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
OPS-ajatuksia.
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Toimintamenojen hallinta Toimintamenojen hallinta Talous Palvelujen järjestäminen Henkilöstö Asiakas ja kaupunkilainen Elinvoimainen ja kilpailukykyinen.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Ajankohtaista – Päivähoitopalvelujen yhteistyö Leena Viitasaari.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
TAHTO-hankkeen Tanskan matka. Amager Faelled Skole, luokat 0-9 IT-strategian tavoitteena tietoyhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi kasvaminen Kolmea oppilasta.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Pohjolanrinteen kuulumisia Näkymiä viimeisestä puolesta vuodesta.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Turun koulutuksen toiminnallinen järjestämissuunnitelma.
Romanilasten perusopetuksen tukeminen Kehittämishankkeen esittely Raimo Salo Oulun kaupungin opetustoimi Oulun kaupungin.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Yleisivistävän koulun hallinto
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Plaza – uudenmuotoinen oppimisympäristö
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opetustoimi osana Jyväskylää
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Alueellinen TVT-hanke KUUMA – kunnat 2011 – 2016
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Kaupunkistrategian laadinta
Esityksen transkriptio:

Riihimäen kaupungin TAHTO -hanke Aulanko Esa Santakallio koulutoimenjohtaja

Kehittämishankkeet ja –ohjelmat KELPO: –kolme vuotinen erityisopetuksen kehittämishanke –hanke KIVA -koulu: –kolmessa vuodessa kaikki 12 peruskoulua Oppilashuollon kehittämishanke: –poikkihallinnollinen yleissivistävän koulutuksen hanke Oivaltava oppiminen –hanke 2008 – 2010 –opetusmenetelmien, opiskelijaohjauksen ja opetuksen mielekkyyttä vahvistava hanke TAHTO: –sähköisen asiointijärjestelmän ja oppimisympäristöjen kehittämishanke

Miksi TAHTO? Oppimisen edellytysten parantaminen –avoin oppimisympäristö –opettamisen monipuolistaminen –ajasta ja paikasta riippumaton oppiminen Sähköinen asiointi –koulun ja kodin yhteistyö –osallisuuden vahvistaminen Kustannussäästöt –säästöt investoinneissa ja oppimateriaalihankinnoissa

Suurimmat TAHTO -haasteet Strategia Visioon sitouttaminen Poliittisten päättäjien vakuuttaminen Opetusteknologisten välineiden hankintaprosessit ja niiden ajoitus Opetusteknologisten välineiden ja ohjelmistojen ylläpito Opettajien puutteelliset tietotekniset valmiudet

Riihimäen TAHTO -prosessi Opetustoimen johdon ”harhanäky” vuonna 2004 –Pohjoinen koulu älytaulupilotiksi = investointisäästöt –opetustilojen ja -tilanteiden esittely Seudullisen TVT -Strategian laadinta 2006 Poliittisten päättäjien vakuuttaminen Strategisten toimenpiteiden pilkkominen ja sisällyttäminen kaupungin investointi- ja käyttötaloussuunnitelmiin Pedagogisen tuen ja täydennyskoulutuksen varmistaminen

Riihimäen TAHTO -prosessi Opetusteknologinen suunnittelija alkaen Analyysit –rajapinta koulutoimen ja tietoliikenneyhteyksien ylläpitäjän kanssa –olemassa oleva laitekanta –osaaminen Strategian jalkauttamissuunnitelma –systemaattinen täydennyskoulutus, seuranta ja raportointi –sidosryhmäyhteistyö –hankintojen ajoitus

TAHTO -tuloksia Opetusteknologinen suunnittelija alkaen –systemaattinen opettajien täydennyskoulutus ja seuranta Moderneilla laitteilla varustetut koulut: –vuonna 2006 Pohjoinen koulu –vuonna 2007 Riihimäen lukio –vuonna 2008 Pohjolanrinteen koulu –vuonna 2009 Herajoen koulu ja jokaisella muulla koululla vähintään yksi moderni ympäristö Lisäksi tulossa –vuonna 2010 Karan koulu –vuonna 2012 Harjunrinteen koulu Vuoteen 2012 mennessä piirtoheittimet historiaa

TAHTO -tuloksia Pohjoinen koulu: opettajien osaaminen (n= 12 / 10)

TAHTO -tuloksia Riihimäen lukio: opettajien osaaminen (n = 29 / 28)

TAHTO -tuloksia Pohjolanrinteen koulu: opettajien osaaminen (n= 33 / 32)

TAHTO -tuloksia