Yhtäsuuruus alakoulussa Pursiainen & Suontakanen
Miksi juuri yhtäsuuruus? Aiempi ryhmätyö – 4-luokkalaisten algebra Riittävästi konkreettisuutta Omat kokemukset Hyödyllinen
Tutkimuskysymykset Millä tavalla oppilaat ymmärtävät yhtäsuuruuden ja yhtäsuuruusmerkin? Miksi ymmärtävät niin? Millaisia strategioita oppilaat käyttävät laskujen ratkaisemiseen? Miten aihetta on aiemmin tutkittu?
Keskeiset käsitteet – Aritmetiikka ja algebra Siirtyminen aritmetiikasta algebraan – Lauseke ja yhtälöt – Yhtäsuuruus ja yhtäsuuruusmerkki Operationaalinen käsitys Relationaalinen käsitys – Yhtälönratkaisustrategiat
Miten aihetta on tutkittu aikaisemmin? Suomalaisia tutkimuksia löytynyt hyvin vähän Yhdysvaltalaista opetusta tutkittu enemmän Käytössä tutkimuksia 1980-luvulta luvulle
Tutkimusten mukaan yhtäsuuruus ymmärretään usein vajaasti Aritmetiikan opetuksen aikana oppilaille kehittyy usein operationaalinen käsitys yhtäsuuruudesta – a + b = __ vs. a + b = __ + c Väärinkäsitykset ovat pitkäkestoisia ja vaikeasti korjattavissa Ongelmat algebraan siirryttäessä
Mitäs nyt? Kirjotetaan tästä aiheesta kandi. Nopealla aikataululla. Kevään aikana.
Mites gradu? Sama aihe, yhteistyö Opetuskokeilu? Oppikirjavertailu? Oppituntien tarkkailu?