(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Advertisements

Muistiinpanojen tekeminen
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
Kalakantojen arviointi (KALAT22)
Johdatus tutkimusmetodologiaan
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Finna tiedonhankinnassa : case LAMK
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
Mikko Tyrväinen InSitu –Luentopalautejärjestelmän tekninen evaluointi.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Rehori-instituutti Koulutus
Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika.
Minä oppijana 1 ov..
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Tietohallinnon ja tietojärjestelmien kehittämisen perusteet
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Tenttiakvaario - uhka vai mahdollisuus?
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Perinteisen biokemian luento-opetuksen soveltaminen, rytmittäminen ja tukeminen paneelikeskustelulla Antti Railo, FT Biokemian ja molekyylilääketieteen.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Hajautettujen kurssien organisointi OSCu-hankkeessa ITK’04 Stiina Kojonen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot -seminaari Kielikoulutuspolitiikan verkosto Soveltavan kielentutkimuksen keskus.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Oikeussosiologia 7: Oikeustieteen opetus opiskelijapalautteen valossa Kaijus Ervasti.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Customer projects integrated within curriculum at Media Engineering programmes Erkki Rämö EVTEK University of Applied sciences R&D Seminar Case:
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Pekka Löppönen Organisaatio kokemuksena-konferenssi.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
1 Tästä monis1teesta Tämä moniste kattaa syksyn 2004 tentittävän ITK-211 kurssin materiaalin. Moniste on myös hyödyllinen kurssin harjoitustyötä (ITK-212)
– Tietoliikennetekniikan perusteet Tietoliikennetekniikan perusteet 1, 2 ov 2. vuosi, periodi 1 - Introduction to Telecommunications.
Oppimisen tavoittelu TKK Opetuksen ja opiskelun tuki
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Oppimaan oppiminen ja ammatillisuuteen kasvu 1.5 ov Mari
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
L6 intro Sakari Jokiranta Haartman-instituutti
Multimediatekniikka OPS
Opetussuunnitelmatyö
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
UNIVERSITY EXAM L4 at 4.00 – 7.00 p.m.
Anna Alftan Heikki Hannula
Case-linkit sana&search[asiasana]=Yhteistoimintamenettely
Sulautuvan opetuksen/oppimisen jatkumo
Esityksen transkriptio:

(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen

(Luento)-opetuksen aktivointikeinot/ Sisältö –Miksi? –Mitä tiedetään tietojenkäs. opetuksesta –Työtapoja –Omat kokemukset –Kirjallisuusviitteitä

Opetuksen aktivointikeinot/ Miksi? –Luento-opetus on koettu passiiviseksi tiedon hankintakeinoksi Behavioristinen oppimiskäsitys Opiskelijapalaute –Erityisesti massaluennot on koettu huonoksi asiaksi –> estää vuorovaikutuksen ja tiedonsiirtoa on opettajalta opiskelijalle

Mitä tiedetään tietojenkäs. (luento)opetuksesta? –Faktojen ja käsitteiden opettamiseen luento-opetus on periaatteessa hyvää, mutta taitojen opettamiseen tarvitaan opiskelijan omia kokemuksia –Tietotekniikan hyödyntämisellä luentotilanteessa saadaan tarkkaavaisuutta parannettua –Tietotekniikan käyttö muuten vaatii opiskelijoilta (kurssityöt) kypsyyttä Järvenpää ja Leidner (1993, 1995)

Opetuksen aktivointikeinot/ Pieniä keinoja luentoopetukseen –Aktiivinen muistiinpanojen käyttäminen Note taking -> note making Käsitekartat –Aktivoiva luento –Oppimispäiväkirja –Palautteen antaminen –Porinaryhmät –Tiivistelmät (esim. Lonka & Lonka (toim.), 1991)

Opetuksen aktivointikeinot/ Suurempia keinoja –Temaattiset modulit (esim. Göteborgista förändringsprocesser-kurssilta) –Yksi moduli koostuu Johdantoluento Asiantuntijaluennot Työ pienryhmissä (YDIN) Modulin loppuseminaari –Pienryhmät (esim. tutkimuspaperi, video, näytelmä, WWW-esitys) Nuldén (1999)

Omat kokemukset –Vapaaehtoinen oppimistehtävä Johdatus tietojenkäsittelyyn-kurssi Pohjapisteitä tenttiä varten Tehtävänä oli käydä läpi verkkoon laitetut kalvot ja niihin liittyvät linkit Lisäksi piti hakukoneilla ja hakemistoilla etsiä verkosta tietoa Tehtävä auttoi erityisesti niitä opiskelijoita, jotka eivät alunperin tienneet paljon tietojenkäsittelyn perusteista

Kirjallisuusviitteitä (1/3) –Järvinen, A., Lehtovaara, M., Poikela, E., Viskari, S. (1994). Oppimisen ohjaaminen yliopisto-opetuksessa. Tampereen yliopisto, Kasvatustieteen laitos. –Lakkala, M., Rasila, M. (1992). Tietotekniikan koulutusopas. Tietotekniikan liitto.

Kirjallisuusviitteitä (2/3) –Leidner, D., & Jarvenpaa, S. (1993) The Information Age Confronts Education: Case Studies on Electronic Classrooms. Information Systems Research, 4(1), –Leidner, D. & Jarvenpaa, S. (1995) The Use of Information Technology to Enhance Management School Education: A Theoretical View. Management Information Systems Quarterly, 19(3),

Kirjallisuusviitteitä (3/3) –Lonka, I., Lonka, K. (toim.) (1991). Aktivoiva opetus. Kirjayhtymä. –Nuldén, U. (1999). E-education (dissertation). University of Gothenburg.