Maakunnallisten aine- ja aiheryhmien työskentelypäivä 10. 3

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ylöjärven kaupungin OPS2016-prosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
1. Helmikuu – 15. Maaliskuu/ kunnan oma työskentely Kunnan/ Kaupungin aineryhmävetäjät kokoavat aineryhmittäin ainekohtaiset minimitavoitteet ja sisällöt.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
MATEMATIIKKA.
Perustettu
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kasva ja Opi Lempäälässä
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Ohjeistus OVTES-työpäivään
Nopolan koulu Opettajien veso
OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukikoulutus
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
OPS 2016 X OPETUSSUUNNITELMAPROSESSI 2015 KUNTARYHMÄT OPS tiimi;
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

Maakunnallisten aine- ja aiheryhmien työskentelypäivä 10. 3 Maakunnallisten aine- ja aiheryhmien työskentelypäivä 10.3.2015, Kauhajoki

Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelma Perusteet hyväksytty 22.12.2014 Käyttöön: Esiopetus 1.8.2016 Luokat 1-6 1.8.2016 7. Luokka 1.8.2017 8. Luokka 1.8.2018 9. Luokka 1.8.2019 Maakunnallinen opetussuunnitelma maakunnallinen opetussuunnitelma koulukohtaiset opetussuunnitelmat kuntakohtaisin lisäyksin  hyväksytään lautakunnissa viimeistään kesäkuussa 2016!

Ajankohtaista nyt Koulujen arvotyöskentely Opetussuunnitelman luvut 1-4 koulukohtaisessa käsittelyssä maakunnallinen osa on vielä luonnos koulujen ops-työryhmät! deadline 29.5.2015 Luvut 5-12 käsittelyyn viimeistään syksyllä 2015 osa luvuista saattaa ehtiä jo aikaisemminkin Maakunnallinen tuntijako valmistunut hyväksytty jo lähes jokaisessa kunnassa Maakunnalliset OPSinfot 24.3.2015 klo 14-16 Kuusiokunnat 30.3.2015 klo 14-16 Suupohja 8.4.2015 klo 14-16 Seinäjoki-Isokyrö 15.4.2015 klo 14-16 JIK ?? Järvi-Pohjanmaa + Lappajärvi ja Evijärvi

Maakunnallinen opetussuunnitelmatyö kevät 2015 Tammikuu Helmi-Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kansallinen taso Opetushallitus järjestää valtakunnallisia ohjaustilaisuuksia ja täydennyskoulutusta kts.OPH:n koulutuksia - ePerusteet käyttöön Maakunnallinen taso - Maakunnalliset aiheryhmät työstävät OPSin lukuja 5, 6, 7, 8, 9 ja 10 - Maakunnallisten aineryhmien työskentely jatkuu -> aineistot valmiiksi 1.9.2015 mennessä Osaavan koulutukset: 27.1.2015 Aine- ja aiheryhmien puheenjohtajien tapaaminen 29.1.2015 Laaja-alaisen osaamisen koulutuspäivä Osaavan koulutukset: 6.2.2015 Arvioinnin uudet linjaukset perusopetuksessa 16.2.2015 Reksikinkerit yläkoulujen rehtoreille Seinäjoella 17.2.2015 Kielitietoisella opetuksella monilukutaitoon 10.3.2015 Aine- ja aiheryhmien työskentelypäivä 25.3.2015 Opettajuus, jaksaminen ja voimaantuminen uudenlaisessa toimintaympäristössä 31.3.2015 Aine- ja aiheryhmien puheenjohtajien tapaaminen Osaavan koulutukset: 14.5.2015 Ulos oppimaan!, Seinäjoki 15.4.2015 Ulos oppimaan!, Lapua Maakunnallisten aine- ja aiheryhmien työskentelypäivä 5.5.2015, Alavus Kuntien/koulujen taso - Koulujen arvotyöskentely - Vesot  Materiaalit arvotyöskentelyyn ja vesoihin lähetetty sivistysjohdolle syksyllä 2014  Koulujen arvotyöskentely ja vesot kevään 2015 aikana. - Maakunnallinen tuntijako lautakuntakäsittelyyn tammi-helmikuussa OPSin luvut 1, 2, 3 ja 4 koulukohtaiseen työstämiseen (OPSin luvut 5-12 koulukohtaiseen työstämiseen syksyllä 2015) Sirkku

OPS –tiekartta ja ePerusteet OPS-tiekartta on päivitetty Uusi tiekartta löytyy Opetushallituksen sivuilta: http://www.oph.fi/ops2016/tiekartta Tiekartta tarjoaa hyviä askelmerkkejä paikalliseen opetussuunnitelmatyöhön. Se antaa perustietoa paikallisen opetussuunnitelman laatimisesta ja nostaa esiin kysymyksiä, joiden pohdinta tukee valmistelutyötä. Opetussuunnitelman perusteet julkaistaan Opintopolku.fi –sivustolla ePerusteet – palvelussa Opetussuunnitelmien perusteet julkaistaan tammikuun lopussa Työkalu paikallisen opetussuunnitelman laadintaan valmis luultavasti maalis- huhtikuussa Tieto opetuksen järjestäjille -> koulutusta Ei julkinen sivusto, vaan vaatii kirjautumisen järjestelmään tunnuksilla Ilmainen Rakenne? Aineryhmille oma työkalu: ”yksi keskeisimmistä toiminnoista on lisäksi vuosiluokkaistamista tukeva toiminnallisuus, joka mahdollistaa myös oppiaineiden paikalliset tavoitteiden ja sisältöjen tarkennukset” (Pirjo Koivula & Ulla Angervo, Opetushallitus)

Osallisuus ja yrittäjämäinen toimintatapa Maakunnallisessa opetussuunnitelmassa painotettavat teemat Osallisuus Sopii uuden opetussuunnitelman henkeen Miten näkyy koulun opetussuunnitelmassa? Yrittäjämäinen toimintatapa Kulkee läpi perusopetuksen Alakoulussa: yhden tarjottavan valinnaisen tulee olla yrittäjämäinen toimintatapa –teemana Yläkoulussa: oma oppiaine 7. luokalle (tavoitteet, sisällöt, arviointi)  työryhmä työstää tähän ops-materiaalin

Aine- ja aiheryhmien työskentely on käynnistynyt Aikaisemmin ohjeistettua…. Lukekaa, mitä valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan on oppiaineesta/teemasta kirjattu. Verratkaa, mikä on muuttunut syksyn luonnoksesta Päivittäkää paikallisesti linjattavien asioiden käsittelyn tueksi laadittu excel-pohja (lähetetty ryhmille syksyllä) vastaamaan uuden opetussuunnitelman paikallisesti päätettäviä asioita! Poimikaa ja tummentakaa opetussuunnitelmasta oppiaineen painoalueet apuna mm. eriyttämisessä Painotetaan perustaitojen oppimista oman aineen kautta (miettikää, mitkä ovat keskeisiä/tärkeimpiä asioita) Tutustukaa maakunnallisiin arvoteemoihin kirjatkaa, miten maakunnalliset arvot näkyvät oppiaineessa. Sisältövastuu on aineryhmällä, koontiryhmä kokoaa tekstin yhteneväiseksi. Tiedoksenne, että Opetushallituksesta on luvattu ohjaavaa materiaalia/tietoa oppiaineiden sisältöjen vuosiluokkaistamiseen liittyen. Tätä aineistoa on luvattu osana ePerusteisiin tulevaa tukiaineistoa. OPS2016 -sivustolla on tieto, että ePerusteet tulisivat käyttöön huhtikuussa 2015.  ryhmien kannattaa odotella tätä aineistoa vuosiluokkakohtaisten osuuksien valmistelun osalta.

Aine- ja aiheryhmien jatkotyöskentely Luvut 1-4: Tarkistakaa lukuihin kirjatut ohjeet: Onko asioita, joihin aine- ja tai aiheryhmän tulee ottaa kantaa? luku 2: Miten maakunnalliset arvot näkyvät omassa oppiaineessa? luku 3: yrittäjämäinen toimintatapa ja osallisuus sekä laaja-alaisen osaamisen teemat: Miten ilmenevät omassa oppiaineessa? Luku 4: Monialaiset oppimiskokonaisuudet Nivelvaiheiden huomioiminen Arviointi: Arviointi oppiaineessa ja arvioinnin kokonaisuus Oppiaineiden sisältöjen vuosiluokkaistaminen (viit. edelllinen dia)  Eli muistakaa huomioida paikallisesti päätettävät asiat, jotka on kirjattu opetussuunnitelman vuosiluokkalukuihin. Tärkeää!  Yhteistyö muiden ryhmien kanssa!  Ryhmien puheenjohtajien yhteystiedot löytyvät Google Drivesta https://drive.google.com/folderview?id=0B5EQFgCouyjzck91b282T09KSE0&usp=drive_web

Eteläpohjalaista toimintakulttuuria kehittävät periaatteet

Maakunnalliset arvoteemat 1. Opimme Oppilas on aktiivinen tietojen ja taitojen oppija. Opettajan tehtävä on auttaa ja kannustaa oppilasta löytämään erilaisia tapoja ja menetelmiä oppia yhdessä muiden kanssa. Elinikäinen oppiminen on jatkuvaa uusien polkujen löytämistä: taitojen oppimista, tiedon hakua ja käsittelyä sekä kriittistä arviointia alati muuttuvassa ympäristössä. 2. Tunnemme Koulun on tärkeää ohjata oppilaan elämänhallintataitojen kehittymistä yhdessä kotien kanssa. Omien vahvuuksien löytäminen ja tunteminen kehittävät oppilaan tervettä itsetuntoa ja luottamusta elämässä selviämiseen. Oppilasta opetetaan tunnistamaan oman toiminnan vaikutukset myös toisiin ihmisiin. 3. Toimimme Yhteisöllisessä koulussa vuorovaikutus ihmisten välillä on ystävällistä ja tasa-arvoista. Erilaiset ihmiset toimivat yhdessä toisiaan arvostaen. Kestävää tulevaisuutta rakennetaan aktiivisesti, tavoitteellisesti ja sisukkaasti yhdessä tehden ja yrittäen. 4. Iloitsemme Koulun toimintakulttuuri luo turvallisen oppimisympäristön. Kouluyhteisössä on tilaa uteliaisuudelle ja erilaiselle oppimiselle. Koulussa viihdytään yhdessä kavereiden ja ystävien kanssa. Hyvinvoivassa koulussa on ilo oppia!