T-76.4115/5115 Software Development Project I/II Experience Exchange Session: architects Jari Vanhanen Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon laboratorio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Toimintaohjeet opelle
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
treeni.fi harjoituspäiväkirja
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
4. Vaatimusten hallinta Ohjelmistotuotantoprosessin tavoitteena
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Tekninen suunnit-telu
Vaatimustenhallinta laadun tukena
T Projektikatselmus GenCode PS iteraatio
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
T Projektikatselmus GenCode PS iteraatio
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
Tampereen yhdistysrakenne hanke
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
”Jos menisin toimistoon ja se ihminen tietää mitä tarvitsen, ei ehdota mitä tekisin, se odottaa mitä kysyn” Bikva-arviointimallin soveltaminen käytännössä.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Slideshare koonti Mervi Isola.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Yhdessä vahvemmaksi kasvaminen
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
Arkkitehtuurisuunnittelu Jarkko Ilomäki. Tavoitteet Tuottaa IOBASE-projektiin hyvin suunniteltu, dokumentoitu ja ylläpidettävä arkkitehtuuri Oppia eräs.
AHOT - Opiskelijalle. Lomakkeen hyödyntäminen Ei menetelmiä luotuna? Hyödynnyksessä kysymyksiä? Mikä on etenemis prosessi? Miten päätös näkyväksi? Onko.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
T Ryhmä ”Tete” Henkilökohtainen SE-harjoitus Marko Nikula (Assesment of Architecture) Arkkitehtuurin arviointi.
Study Group – opiskelun ja oppimisen tueksi Luonnonvara-alan yksikkö Tiina Laajala Oamk / Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
T Iteraatio Demo Neptune Projektin Suunnittelu-iteraatio Klo SoberIT.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Ohjelmistotekniikka Vaatimustenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.
Analyysissä huomioitavaa
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
KOKOUSTAITO Oletko koskaan osallistunut kokoukseen?
The 9 block vision processing model
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
Arvioinnista arkipäivää
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
Volitioprosessi, tahdon!
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Keski-Suomen alueverkosto -Kolmikko
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

T /5115 Software Development Project I/II Experience Exchange Session: architects Jari Vanhanen Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon laboratorio Software Business and Engineering Institute (SoberIT)

Agenda  Esittäytyminen  Keskustelua  arkkitehtuurin liittyvät päätökset  tärkeät laatuvaatimukset  Ryhmätyöt  arkkitehtonisesti merkittävät päätökset  arkkitehtonisesti merkittävät laatuattribuutit  Development view  Ryhmätöiden purku yhdessä

Esittäytyminen  Nimi  Projekti  Onko aikaisempaa kokemusta arkkitehdin tehtävistä?  Mitä asioita olette jo alkaneet tehdä arkkitehtuurin liittyen?  Onko jokin aihealue, mitä haluaisit erityisesti käsiteltävän?  ~2min/hlö

Keskustelun aiheita  Millaisia arkkitehtuuriin liittyviä päätöksiä olette pohtineet tai tehneet?  Onko teillä ollut vaihtoehtoisia ratkaisuja, joista ei ole ollut selvää kumpi valita?  Onko teillä voimakkaita tai vaikeita laatuvaatimuksia järjestelmälle?

Ryhmätyöt  Architecturally significant decisions –ryhmä  Laatuattribuutti-ryhmä  Development view –ryhmä  Valitkaa yksi projekti kontekstiksenne  mutta tuokaa esille ajatuksia kaikista projekteista  Valitkaa sihteeri, joka listaa keskustelun mielenkiintoisimmat asiat paperille ryhmätöiden purkua varten

Architecturally significant decisions –ryhmä  Mitkä tai millaiset päätökset casessa ovat arkkitehtonisesti merkittäviä ja miksi? Mitkä taas ovat suunnittelupäätöksiä, ja voidaan jättää myöhemmäksi? Mihin siis vetää raja arkkitehtonisten päätösten ja suunnittelupäätösten välillä?  Ovatko päätökset arkkitehdin tehtävissä vai tarvitaanko jostain lisätietoa, esim. keskustelua tai tarkentamista jonkin sidosryhmän kanssa?  Onko mahdollisesti tullut jo implisiittisesti tehtyä jotain arkkitehtonisia päätöksiä (esim. client-server)?  Onko kuviteltavissa mitään muita mahdollisia ratkaisuja?  Miten tehdyt ratkaisut on perusteltavissa ja selitettävissä muille sidosryhmille (projektipäällikkö, asiakas, koodaajat, jne.)?  Mitä jos jokin päätös (jo identifioiduista) olisi jäänyt hoitamatta, mitkä saattaisivat olla seuraukset pahimmassa tapauksessa?

Laatuattribuutti-ryhmä  Miten hyvin halutut laatuattribuutit on ymmärrettävissä vaatimusten perusteella? Voidaanko mitata tai validoida niiden täyttyminen? Miten kuvausta olisi tarkennettava, jotta validointi voisi onnistua?  Millaisia keinoja voisi käyttää laadun saavuttamiseksi?  Mihin kaikkeen saavuttamistavoite vaikuttaa / heijastuu?  Kuinka tärkeää tavoitteen saavuttaminen on / kuinka vaikeaa?  Onko ymmärretty miten paljon asiakas voi joustaa tai minkälaisia muita kompromisseja valmis tekemään, eli kuinka ehdoton tavoite on?  Mitä tapahtuu, jos arkkitehtuurisuunnittelu epäonnistuu ko. laadun suhteen, miten se voi epäonnistua?

Development view–ryhmä  Katsokaa arkkitehdin työsarkaa toteutuksen näkökulmasta.  Millä perusteella modulit muodostetaan?  Onko moduulirakenteen lisäksi jotain mitä pitäisi kommunikoida toteuttajille, esim. koodaus tai testauskäytäntöjä, suunnittelusääntöjä, voimakkaita arkkitehtonisia drivereita tms.?  Mikä on arkkitehdin rooli toteutuksen aikana?  Mitä voi mennä pieleen, jos arkkitehti on huono ja löysä?