Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Vaatimustenhallinta laadun tukena
Tapani Aaltio ja Sari Kujala Qure-projekti
2
Esityksen sisältö Vaatimustenhallinta lyhyesti
Vaatimustenhallinta ja laatu Vaatimusten laadun takeita Vaatimusten hankinta Vaatimusten dokumentointi Vaatimusten muutostenhallinta
3
Vaatimustenhallinta lyhyesti
4
Vaatimustenhallinnan käsitteitä
Tarpeet Vaatimukset Asiakas- ja käyttäjävaatimukset Tekniset vaatimukset
5
Vaatimustenhallinnan käsitteitä
Tarve Haluaa katsoa televisiota ja vaihtaa kanavia sohvalla maaten. Käyttäjävaatimus Oltava kaukosäädin, josta voi vaihtaa kanavia. Systeemivaatimus Televisiossa moduli xyz. Kaukosäätimessä moduli zyx.
6
Vaatimustenhallinta ohjelmistotuotekehityksessä
Asiakas- ja käyttäjätarpeet Vaatimukset Tuotekehitysprojekti Tuotteen versio Vaatimukset Tuotekehitysprojekti Tuotteen versio Vaatimukset Tuotekehitysprojekti Tuotteen versio
7
Vaatimustenhallinta ja laatu
8
Ongelmia vaatimustenhallinnassa?
Vaatimukset määritetään teknisestä näkökulmasta, ei käyttäjien näkökulmasta Vaatimusten dokumentointi ei vastaa tuotekehityksen tarpeita Vaatimukset muuttuvat hallitsemattomasti tuotekehitysprojektin aikana
9
Mitä on ohjelmistotuotteen laatu?
Pressman (1992): Laatumittarit ilmaisevat kuinka tarkasti ohjelmistotuote vastaa asiakkaiden implisiittisiä ja explisiittisiä vaatimuksia Davis et al. (1993): Vaatimusten laatu auttaa kehittämään onnistuneesti ja kustannustehokkaasti ohjelmiston, joka ratkaisee todellisia käyttäjätarpeita Laatu johtaa käyttäjätyytyväisyyteen
10
Vaatimusten laadun takeita
Onnistunut vaatimustenhankinta Käyttäjätarpeet ymmärretään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa vrt. itsetutkiskelu Vaatimusten dokumentointi Vaatimukset kommunikoidaan asianomaisille helposti hyödynnettävässä muodossa Vaatimusten muutostenhallinta Vaatimuksia ylläpidetään ja muutetaan harkitusti
11
Vaatimusten hankinta ja dokumentointi
12
Vaatimusten hankinta Blackburn et al. (2000): Investoinnit tuotekehityksen alkuvaiheeseen johti nopeampiin sykleihin ja parempaan tuottavuuteen Prodromos & Macaulay (1996): Iteraatioita tarvittiin vähemmän, jos käyttäjät olivat päätietolähteenä Keil & Carmel (1995): Onnistuneilla projekteilla enemmän suoria linkkejä asiakkaisiin ja käyttäjiin
13
Käyttäjätarpeista systeemivaatimuksiin
KÄYTTÄJÄ-TARPEET KÄYTTÄJÄ-VAATIMUKSET SYSTEEMI-VAATIMUKSET • Kuka käyttää ja miksi? • Käyttäjien tuomat mahdollisuudet ja rajoitukset • Mitä systeemin pitää tehdä, että se täyttää käyttäjä-tarpeet? • Käyttäjien näkökulma • Miten systeemi on toteutettava? • Tekninen näkökulma
14
Käyttäjätarve Ongelma, joka estää käyttäjää saavuttamasta tavoitteitaan. Mahdollisuus, joka auttaisi käyttäjää saavuttamaan tavoitteitaan paremmin. Tärkeä tekijä on käyttökonteksti, josta seuraa rajoitteita ja mahdollisuuksia vaatimuksille: käyttäjien ominaisuudet, nykyiset tehtävät ja ympäristö.
15
Käyttäjätarve-esimerkki
Tehtäväsekvenssi Ongelmat ja mahdollisuudet Korkea prioriteetti 1. Käyttäjä käynnistää tv:n rentoutuakseen töiden jälkeen 2. Käyttäjä lösähtää sohvalle, mutta haluaakin vaihtaa kanavaa Käyttäjälle mieluinen kanava voi vaihtua kesken katselun. Käyttäjä haluaa säätää äänenvoimakkuutta nopeasti esim. vastatakseen puhelimeen. 3. Käyttäjä nousee sohvasta ja menee tv:n luo vaihtamaan kanavaa Käyttäjä joutuu nousemaan sohvalta, vaikka hän haluaa rentoutua. X
16
Käyttäjävaatimus Toiminto tai ominaisuus, mikä systeemillä on oltava, että se täyttää käyttäjätarpeet. Käyttäjävaatimukset kuvaavat, miten systeemi auttaa käyttäjiä paremmin saavuttamaan tavoitteitaan. Käyttäjätarpeista on valittu ne, joihin systeemillä voidaan kustannustehokkaasti antaa ratkaisu.
17
Käyttäjävaatimusesimerkki
USE CASE Television kaukokäyttö Summary Käyttäjä haluaa rentoutua televisiota katsoessaan ja kauko-ohjaa televisiota sohvalta käsin. Basic sequence 1. Käyttäjä käynnistää television kaukosäätimestä 2. Käyttäjä vaihtaa kanavaa kaukosäätimestä 3. Käyttäjä sammuttaa television kaukosäätimestä
18
Käyttäjävaatimusdokumentin sisältö
Lyhyt kuvaus järjestelmästä ja sen tuomista eduista Järjestelmän käyttäjät Toiminnalliset vaatimukset Laatuvaatimukset Rajoitukset
19
Muutostenhallinta
20
Vaatimusten muutostenhallinta
Vaatimuksiin tulee aina muutoksia Vaatimukset on ymmärretty väärin Kilpailutilanne Muutokset on dokumentoitava ja toteutettava systemaattisesti Muutosten vaikutukset on analysoitava Vaatimusdokumentit on päivitettävä
21
Vaatimustenhallinta ohjelmistotuotekehityksessä
Asiakas- ja käyttäjätarpeet Muutokset Vaatimukset Tuotekehitysprojekti Tuotteen versio Vaatimukset Tuotekehitysprojekti Tuotteen versio Vaatimukset Tuotekehitysprojekti Tuotteen versio
22
Vaatimusten muutostenhallinta
hyväksytty vaatimusdokumentti muutospyyntö päivitetty vaatimusdokumentti muutoshistoria Vaatimusten muutostenhallinta- prosessi rekisteröinti analyysi päätös dokumentointi
23
Vaihtoehtoinen tapa hallita muutoksia
Ei hyväksytä muutoksia tuotekehitysprojektin aikana Vaatii nopeata versiosykliä
24
Yhteenveto Vaatimustenhallinnan avulla voidaan parantaa ohjelmistotuotteiden laatua Yritykset voisivat hyödyntää paremmin vaatimustenhallinnan potentiaalia Vaatimustenhallintakäytäntöjen parantaminen voidaan aloittaa pienellä panostuksella
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.