MIIHKALI TACHOVISKI HAASTAVA KÄYTTÄYTYMINEN JA SIIHEN PUUTTUMINEN.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin
Advertisements

Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Koulutuskeskus Salpaus Hyvä Yritys /Georges Segura - Outi Salmela Tervetuloa! Hyvä Yritys (ammatillinen oppimisympäristöjen kehittämishanke)
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Matemaattisen ajattelun oppimisympäristö MAO. Kehitystyö alkoi keväällä 2006 Oriveden yhteiskoulu (luokat 7. – 9.) Matematiikan opettajat: Sauli Hartikainen.
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
The Nature of Work and the Stress of Higher Status Scott Shieman, Yuko Kurashina Whitestone, Karen Van Gundy Journal of Health and Social Behavior 2006,
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Amiram D. Vinokur & Michelle van Ryn Social Support and Undermining in Close Relationships: Their Independent Effects on the Mental Health of Unemployed.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Positiivisesti Ryhmässä Oppiva Koulu
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
LASTEN SYRJÄYTYMISEN SYNTYMEKANISMIT
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
The Balance of Give and Take: Toward a Social Exchange Model of Burnout Wilmar B. Schaufeli Tiina Markkanen & Petra Tiihonen
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Sosiaalinen syrjäytyminen
Suuttumuksen hallinta
Viestinnällinen kieltenopetus (CLT)
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Raili Hildén Tervetuloa!. OSKU Kielten opetussuunnitelmien kehitys- ja tutkimushanke Yhteisseminaari Helsinki, Hotelli.
Kulttuuri-identiteetti (koulussa) Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys (POPS 2004) Päämääränä on auttaa oppilasta ymmärtämään suomalaisen ja eurooppalaisen.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Arviointi.
Kirsi Peltonen Yasaman Shirazi
Exploratory Practice (Allwrigth 2000)
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
Finnish Schools on the Move: Students’ physical activity and school-related social factors Henna Haapala.
Kielellinen erityisvaikeus
Esityksen transkriptio:

MIIHKALI TACHOVISKI HAASTAVA KÄYTTÄYTYMINEN JA SIIHEN PUUTTUMINEN

KUKA MIIHKALI? syntynyt Serbiassa, asuu Suomessa pikkuveljensä ja isänsä sekä tämän uuden suomalaisen vaimon kanssa syntynyt Serbiassa, asuu Suomessa pikkuveljensä ja isänsä sekä tämän uuden suomalaisen vaimon kanssa 8. luokalla 8. luokalla koulunvaihdoksia koulunvaihdoksia alhainen akateeminen suoriutuminen alhainen akateeminen suoriutuminen liikunnassa hyvä

KÄYTTÄYTYMINEN matematiikan tunnilla kommentoi, rummuttaa pöytää, kirja ei esillä matematiikan tunnilla kommentoi, rummuttaa pöytää, kirja ei esillä kiivastuu nopeasti kiivastuu nopeasti aggressiivinen, väkivaltainen aggressiivinen, väkivaltainen kerrotaan kiusanneen pienempiä kerrotaan kiusanneen pienempiä sosiaaliset taidot ja oman toiminnan ohjaaminen puutteellisia sosiaaliset taidot ja oman toiminnan ohjaaminen puutteellisia

SOSIAALISET SUHTEET istuu yksin luokassa istuu yksin luokassa sosiaalinen rooli? sosiaalinen rooli? viettää aikaa pikkuveljen kanssa viettää aikaa pikkuveljen kanssa isä on autoritaarinen isä on autoritaarinen negatiivinen käsitys Miihkalista toivoo koulun laittavan pojan kuriin suomalainen vaimo ei osallistu keskusteluun vanhempainvartissa suomalainen vaimo ei osallistu keskusteluun vanhempainvartissa

HAASTAVA KÄYTTÄYTYMINEN ulospäin suuntautunut ulospäin suuntautunut epäsosiaalisuus, aggressiivisuus, impulsiivisuus, hyperaktiivisuus (?) ja tarkkaavaisuuden ongelmat (?) sisäänpäin suuntautunut sisäänpäin suuntautunut vetäytyminen, ahdistuneisuus komorbiditeetti komorbiditeetti

TEORIAA (1): Koulumenestys ja käyttäytyminen heikko akateeminen suoriutuminen ja haastava käyttäytyminen päällekkäisiä heikko akateeminen suoriutuminen ja haastava käyttäytyminen päällekkäisiä useiden tekijöiden rooli huomioiminen vaikeaa eri tutkijat korostavat eri selitysmalleja tärkeää puuttua molempiin tärkeää puuttua molempiin kaksisuuntainen vaikutus kaksisuuntainen vaikutus ympäristöllä merkitsevä rooli ympäristöllä merkitsevä rooli (Sutherland et al. 2008)

TEORIAA (2): Oppimisympäristön vaikutus haastavasti käyttäytyvillä yleensä heikko tehtävään sitoutuminen haastavasti käyttäytyvillä yleensä heikko tehtävään sitoutuminen negatiivinen kommunikaatio opettajan kanssa negatiivinen kommunikaatio opettajan kanssa ohjeistus puuttuu pitäisi tarjota mahdollisuus osallistua positiivinen palaute interventiot myös opettajaan interventiot myös opettajaan (Sutherland et al. 2008)

TEORIAA (3):Aggressiivisesti käyttäytyvien poikien sosiaaliset roolit Kovat (37%) - korkea aggressiivisuus, suosittuja - atleettisia - keskeisessä asemassa luokassa - vertaisten mukaan 'cool' –tyyppejä Lahjakkaat ei-sosiaaliset (27%) - aggressiivisia, ei-suosittuja - akat. suoriutuminen keskitason yläpuolella - eivät yhtä keskeisessä asemassa luokassa kuin edelliset - vertaisten mukaan eivät 'cooleja' Ongelmalliset (36%) - korkea aggressiivisuus - ei-suosittuja - alhainen taso akateemisessa suoriutumisessa - toisarvoisia/sosiaalisesti eristettyjä

INTERVENTIOT Toiminnallinen arviointi Toiminnallinen arviointi Identifioidaan henkilö – ympäristö –suhteet, jotka tukevat kyseessä olevan käytöksen ilmenemistä/pois pysymistä. Identifioidaan henkilö – ympäristö –suhteet, jotka tukevat kyseessä olevan käytöksen ilmenemistä/pois pysymistä. Tausta Tausta - isä ja nykyinen vaimo, äiti, velipoika - oppimisvaikeudet? (matematiikka, suomen kieli, tarkkaavaisuus) Sosiaalinen rooli Sosiaalinen rooli - aggressiivisuus, ei-suosittu, alhainen akat.suoriutuminen, eristetty Sosiaaliset tavoitteet Sosiaaliset tavoitteet - kosto, huomion hakeminen, pilkan torjuminen (pikkuveli) Interaktiodynamiikka oppilaiden sekä oppilaiden ja opettajan kesken Interaktiodynamiikka oppilaiden sekä oppilaiden ja opettajan kesken

Positiivisen käytöksen tuki Tuki kohdistetaan positiivisen käytöksen kannalta riittämättömien ympäristötekijöiden parantamiseen. Tuki kohdistetaan positiivisen käytöksen kannalta riittämättömien ympäristötekijöiden parantamiseen. Perimmäinen tarkoitus saada oppilas osallistumaan positiiviseen vuorovaikutukseen Perimmäinen tarkoitus saada oppilas osallistumaan positiiviseen vuorovaikutukseen Opettajan kurinpitostrategiat positiivisemmiksi Opettajan kurinpitostrategiat positiivisemmiksi Kehitetään Miihkalin uusia positiivisia vertaissuhteita Kehitetään Miihkalin uusia positiivisia vertaissuhteita Interventiot koko sosiaaliseen kontekstiin Interventiot koko sosiaaliseen kontekstiin  luokka  koti

Ennaltaehkäisevät sekä korjaavat interventiot (Positiivisen käytöksen tuen lisäksi) mahdolliset interventiot oppimisvaikeuksiin mahdolliset interventiot oppimisvaikeuksiin oppilaan motivointi tunneilla oppilaan motivointi tunneilla aiheet, onnistumisen kokemukset aiheet, onnistumisen kokemukset

LÄHTEET (1) Hotulainen, R. (2009), luentosarja ”Käyttäytymisen haasteet”, syyskuu 2009, Helsingin yliopisto. Hotulainen, R. (2009), luentosarja ”Käyttäytymisen haasteet”, syyskuu 2009, Helsingin yliopisto. Lehtinen, T. (2009), luento , Helsingin yliopisto. Lehtinen, T. (2009), luento , Helsingin yliopisto. Sutherland, K. S., Lewis-Palmer, T., Stichter, J. & Morgan, P. L. (2008). Examining the Influence on Teacher Behavior and Classroom Context on the Behavioral and Academic Outcomes for Students With Emotional or Behavioral Disorders. The Journal of Special Education, 41(4), 223–233. Sutherland, K. S., Lewis-Palmer, T., Stichter, J. & Morgan, P. L. (2008). Examining the Influence on Teacher Behavior and Classroom Context on the Behavioral and Academic Outcomes for Students With Emotional or Behavioral Disorders. The Journal of Special Education, 41(4), 223–233.

LÄHTEET (2) Farmer, T. W., Farmer, E. M. Z. & Gut, D. M. (1999). Implications of Social Development Research for School-Based Interventions for Aggressive Youth with EBD. Journal of Emotional and Behavioral Disorders 7(3), 130–136. Farmer, T. W., Farmer, E. M. Z. & Gut, D. M. (1999). Implications of Social Development Research for School-Based Interventions for Aggressive Youth with EBD. Journal of Emotional and Behavioral Disorders 7(3), 130–136. Vainikainen, M.-P. (2009), luento , Helsingin yliopisto. Vainikainen, M.-P. (2009), luento , Helsingin yliopisto.