Palautteenanto, puuttuminen ja puheeksi ottaminen: Esimiesviestintä Palautteenanto, puuttuminen ja puheeksi ottaminen: keskustelutaito esimerkiksi alkoholin liikakäytön tai työpaikkakiusaamisen yhteydessä
Palautteenanto Työskentelyä koskevaa informaatiota Suoraa/epäsuoraa Sanallista/kirjallista Tavoitteena vaikuttaa työtapoihin, -motivaatioon ja käyttäytymiseen
Hyvä palaute: Myönteinen 2. Selvitetään asia 1. Kerrotaan asia 2. Selvitetään asia 3. Lopussa muistutus hyvästä asiasta Kielteinen 1. Johdattelu asiaan 2. Esitä perusteet ja syyt 3. Ilmaise kielteinen viesti myönteiseen sävyyn 4. Päätä palaute myönteisesti
Huono palaute Naputtaminen Tiuskiminen Pikkuasioihin takertuminen
Puuttuminen Häiriötilanne työpaikalla: Esimerkkejä häiriötilanteista: Edellyttää esimiehen välitöntä puuttumista Puuttumatta jättäminen voi olla syrjintää Häirintä voi tulla myös työyhteisön ulkopuolelta Esimerkkejä häiriötilanteista: Työpaikkakiusaaminen Sukupuolinen häirintä ja ahdistelu
Puheeksi ottaminen Varhaisen puuttumisen malli Tietty määrä sairauspoissaoloja Tekemättömät työt Virheet, myöhästelyt Määritellään mahdollinen työkykyyn tai kuormittumiseen liittyvä ongelma Ratkaisu ja jatkotoimenpiteet
Ohjeet esimiehelle Muista purilainen Ota asiat puheeksi Hymyile ja kiitä Ole asiallinen Älä syyllistä Ole jämpti