Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia luokkakokoja vastaan * Oppilaiden ohjaaminen kouluihin ja opetusryhmiin pedagogisin perustein Lähikoulun ja erityiskoulun vaihtoehdot ja mahdollisuudet Huom: JOKAISELLA -> siis myös keskitasoisilla ja lahjakkailla. Nyt opettajan aikaa vievät pääasiassa heikot, tuettavat oppilaat. Annetaanko tällä tavalla heikkojen pudota, jos keskitytään suuressa ryhmässä lahjakkaisiin oppilaisiin? Vrt. uusi opiskeluhuoltolaki: ketään ei auteta väkisin Keskustan Pohjoisen alueen rehtorit / Leena Liusvaara
Oppimisympäristön turvallisuus * Oppilaiden sijoittelu, opetusryhmien koko Oikeudenmukainen arviointi * Oppiainekohtaiset kriteerit hyvän osaamisen tasosta * Kuntakohtaiset oppiainesisällöt - yhtenäiset arviointikäytännöt * Käytöksen ja huolellisuuden arviointi Käytösarvosana kätkee sisäänsä huolellisuuden arvostelua - kriteerit ovat tällä hetkellä hyvät, mutta niitä pitää säännöllisesti avata * Suuri kysymys: mitä arviointi palvelee? Oppilasta? Opettajaa? Vastaanottavaa tahoa? * Taide- ja taitoaineiden arviointi on erittäin ongelmallista. Opettajan subjektiivinen näkemys ja riski oppilaan ominaisuuksien arvioimisesta. -> arvioidaan sitä, mitä on ops:n mukaan opetettu. Ei vielä selvää kaikissa tilanteissa Keskustan Pohjoisen alueen rehtorit / Leena Liusvaara
Ihmisyyteen kasvaminen *kognitiivinen *affektiivinen…kasvu *sosiaalinen Mitä on tapahtunut ihmisyyteen kasvamisen hyväksi ensimmäisinä ikävuosina, 0-7 vuotiaana? Yhteiskuntakelpoisuus? Eettiset periaatteet, hyvät tavat Vaikka nykyisin on mobiiliyhteiskunnan erilaiset tarpeet, perusjutut ovat silti samoja – osata toimia toisten ihmisten kanssa – kasvattaminen tähän hetkeen, omata valmiudet kehittyä tulevaisuutta varten Opettajan oma tietoisuus siitä, mihin koulua tarvitaan? Miksi koulu on tärkeä? Keskustan Pohjoisen alueen rehtorit / Leena Liusvaara
Ihmisoikeudet ja tasa-arvo Peruslähtökohtana YK:n lastenoikeuksien julistus Sanktiot koulussa: yksilöllisyys, yksilöllisen kohtaamisen mahdollisuus? Sama kaikille ei välttämättä ole yhdenvertaista ja tasa- arvoista Keskustan Pohjoisen alueen rehtorit / Leena Liusvaara
Kulttuuritaustan huomioiminen Olla vahva oman kulttuurinsa kanssa – Viesti muille: arvostan omaa kulttuuritaustaani, se on minulle tärkeä. Myös muiden taustat ovat heille tärkeitä – kunnioitan siis myös niitä. Suomalaisuus Mitä on suomalaisuus? – Määrittely nykypäivänä Keskustan Pohjoisen alueen rehtorit / Leena Liusvaara
Ekologia Lajittelun ja jätehuollon opettaminen Kierrätysmateriaalien käyttäminen Uusioajatteluun kasvattaminen Osa suomalaisuutta? Keskustan Pohjoisen alueen rehtorit / Leena Liusvaara