Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Leaderin tulevaisuus Rohkeus, riskit ja rajat Leaderin tulevaisuus Rohkeus, riskit ja rajat Länsi-Suomen kiertokirjeen anti Antti Saartenoja.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Jyrki Kalliolahti TIES
•Miksi ? •Mitä valmiina? •Mitä maksaa? •Miten tehdään? •Mitä saadaan?
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Norssi ja Varis juttusilla
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Luokan määrittely class-määreellä tMyn1 Luokan määrittely class-määreellä Luokan määrittely tarkoittaa luokan tietojäsenten esittelyä ja jäsenfunktioiden.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Suomen mielenterveysseura
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Palautteen antaminen ja saaminen
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Opettajat Kuninkaanhaka
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Ops seminaari Askola.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Tervetuloa Joensuun Lyseon peruskouluun
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia luokkakokoja vastaan * Oppilaiden ohjaaminen kouluihin ja opetusryhmiin pedagogisin perustein Lähikoulun ja erityiskoulun vaihtoehdot ja mahdollisuudet Huom: JOKAISELLA -> siis myös keskitasoisilla ja lahjakkailla. Nyt opettajan aikaa vievät pääasiassa heikot, tuettavat oppilaat. Annetaanko tällä tavalla heikkojen pudota, jos keskitytään suuressa ryhmässä lahjakkaisiin oppilaisiin? Vrt. uusi opiskeluhuoltolaki: ketään ei auteta väkisin Keskustan Pohjoisen alueen rehtorit / Leena Liusvaara

Oppimisympäristön turvallisuus * Oppilaiden sijoittelu, opetusryhmien koko Oikeudenmukainen arviointi * Oppiainekohtaiset kriteerit hyvän osaamisen tasosta * Kuntakohtaiset oppiainesisällöt - yhtenäiset arviointikäytännöt * Käytöksen ja huolellisuuden arviointi Käytösarvosana kätkee sisäänsä huolellisuuden arvostelua - kriteerit ovat tällä hetkellä hyvät, mutta niitä pitää säännöllisesti avata * Suuri kysymys: mitä arviointi palvelee? Oppilasta? Opettajaa? Vastaanottavaa tahoa? * Taide- ja taitoaineiden arviointi on erittäin ongelmallista. Opettajan subjektiivinen näkemys ja riski oppilaan ominaisuuksien arvioimisesta. -> arvioidaan sitä, mitä on ops:n mukaan opetettu. Ei vielä selvää kaikissa tilanteissa Keskustan Pohjoisen alueen rehtorit / Leena Liusvaara

Ihmisyyteen kasvaminen *kognitiivinen *affektiivinen…kasvu *sosiaalinen Mitä on tapahtunut ihmisyyteen kasvamisen hyväksi ensimmäisinä ikävuosina, 0-7 vuotiaana? Yhteiskuntakelpoisuus? Eettiset periaatteet, hyvät tavat Vaikka nykyisin on mobiiliyhteiskunnan erilaiset tarpeet, perusjutut ovat silti samoja – osata toimia toisten ihmisten kanssa – kasvattaminen tähän hetkeen, omata valmiudet kehittyä tulevaisuutta varten Opettajan oma tietoisuus siitä, mihin koulua tarvitaan? Miksi koulu on tärkeä? Keskustan Pohjoisen alueen rehtorit / Leena Liusvaara

Ihmisoikeudet ja tasa-arvo Peruslähtökohtana YK:n lastenoikeuksien julistus Sanktiot koulussa: yksilöllisyys, yksilöllisen kohtaamisen mahdollisuus? Sama kaikille ei välttämättä ole yhdenvertaista ja tasa- arvoista Keskustan Pohjoisen alueen rehtorit / Leena Liusvaara

Kulttuuritaustan huomioiminen Olla vahva oman kulttuurinsa kanssa – Viesti muille: arvostan omaa kulttuuritaustaani, se on minulle tärkeä. Myös muiden taustat ovat heille tärkeitä – kunnioitan siis myös niitä. Suomalaisuus Mitä on suomalaisuus? – Määrittely nykypäivänä Keskustan Pohjoisen alueen rehtorit / Leena Liusvaara

Ekologia Lajittelun ja jätehuollon opettaminen Kierrätysmateriaalien käyttäminen Uusioajatteluun kasvattaminen Osa suomalaisuutta? Keskustan Pohjoisen alueen rehtorit / Leena Liusvaara