RAE-arvioinnin tarkoitus / Tampereen yliopisto Saada kunkin alan kv. asiantuntijoilta ajantasaista tietoa ja näkemyksiä tutkimuksen nykytilasta ja potentiaalista.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Pirkanmaan brändin nykytila-analyysi Katri Tanni, Differo Oy
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Mikä vaikuttaa asiakkaiden lojaalisuuteen? Add Value - Asiakaspaneelit Autamme sinua rakentamaan vahvoja asiakassuhteita.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Tutkimussuunnitelma…
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
Forssa Oppilaitosyhteistyön hyödyntäminen kyläsuunnitelmaa tehtäessä Kristiina Mattila, Yhteistyössä Vierumäki nousuun-hanke.
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Kokoelmakartta Kymenlaakson amk:n kirjastossa / Jyväskylä.
Suomen Akatemian bibliometriikkatyö: Miten bibiliometrisiä menetelmiä hyödynnetään Tieteen tila -hankkeessa? OKM:n bibliometriikkaseminaari
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Yliopistojen tutkimusarvioinnit ja bibliometriikka
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Yliopistotutkimuksen tuottavuus ja vaikuttavuus - profiiliryhmän selvityksiä Olli Poropudas, opetusneuvos Opetus- ja kulttuuriministeriö Bibliometriikka.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Luottamushenkilöiden ja virkamiesten näkemykset kuntien roolista ilmastokysymyksen ratkomisessa Luottamushenkilöt:
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
CSC:n rooli bibliometrisen aineiston tuottamisessa
Tutkimus VKK-Metron kehittämistyössä Tuulikki Venninen Tutkijatohtori, Helsingin yliopisto
Yliopistolakiuudistuksen vaikutusten arviointi Heljä Misukka Koulutusjohtaja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkijan identifioinnin esiselvitys 2013 Tuija Raaska RAKETTI-TIEHA –ohjausryhmän kokous.
Tutkijan identifiointi kansallisella tasolla Hanna-Mari Puuska, CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Opetus- ja kulttuuriministeriön bibliometriikkatyön linjauksia vuodelle 2015 Olli Poropudas, opetusneuvos Opetus- ja kulttuuriministeriö Bibliometriikka.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Bibliometriikan hyödyntäminen, bio/lääketieteen tutkijan kommentti Tomi P. Mäkelä, Helsingin yliopisto.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Ehdotus CSC:n bibliometriikkapalveluista 1.Korkeakoulujen vuosittainen julkaisutiedonkeruu 2.Korkeakoulujen julkaisutietojen tilastointi ja raportit 3.WoS-
TUHAT tutkimustietojärjestelmä Matri-seminaari Arja Lappalainen
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Henkilöstötiedonkeruun kehittäminen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Johdatus tietojärjestelmätieteeseen Luento
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Nousevan alan perustiedot
Datan hallinnan asiantuntijan työnkuva ja siinä tarvittava osaaminen
OKM:N HALLINNONALALLE
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Tuotteen tai palvelun myynti
OKM T&K TIETOJEN TIETOPOHJA Ylitarkastaja Jukka Haapamäki.
Yliopistokirjastot bibliometriikan osaajina ja toimijoina
Strategiatyö 2018 Jyväskylän yliopisto Yliopiston hallitus
AVOIN TIEDE JULKAISUTIEDONHALLINTA METRIIKKA
Esityksen transkriptio:

RAE-arvioinnin tarkoitus / Tampereen yliopisto Saada kunkin alan kv. asiantuntijoilta ajantasaista tietoa ja näkemyksiä tutkimuksen nykytilasta ja potentiaalista verrattuna samojen alojen kv. tutkimuksen tasoon Saada ehdotuksia ja ideoita tutkimuksen kehittämiseksi edelleen sekä tunnistaa vahvat tutkimusalueet ja -ryhmät ja potentiaali Tukea yliopiston ja yksiköiden strategiatyötä Kehittää oikeanlaisia välineitä oman toimintamme seurantaan ja arviointiin

RAE-arvioinnin konsepti / TaY 2014 Kaikki tutkimus arvioidaan, osa arviointiyksiköistä tieteenalayksiköitä, osa pienempiä yhteisöjä. Arviointiperiodi Arvioinnin kolme keskeistä elementtiä: -Itsearvioinnit Pohjana tilastotiedot, ml. julkaisutilastot, joka lähetettiin myöhemmin myös panelisteille -Julkaisuanalyysit Kirjaston tekemät analyysit (erit. Jufo- ja Scopus-pohjaiset) CWTS:ltä Leidenista tilatut viittausanalyysit Molemmat lähetettiin panelisteille ja yksiköille n. 5 viikkoa ennen panelistien vierailuja Temaattiset analyysit Kaupin kampukselle -Paneeliarvioinnit Pohjautuvat ennakkomateriaaleihin ja vierailuihin

Pohdittavaa 1: bibliometristen analyysien suunnittelu Arvioinnin perusratkaisut koskevat paneeliarviointia ja bibliometriikkaa yhtälailla: arviointiyksiköiden määrittely, arviointiperiodi, tutkimusaktiivinen henkilökunta Julkaisuanalyysit vaativat paljon työtä – miten hinnan ja hyödyt voisi suhteuttaa? Yliopistojen osaamistaso kasvussa > sudenkuoppia voidaan välttää esim. kun tilataan ulkopuolelta Bibliometristen analyysien suunnitteluun pitäisi saada vahvemmin yliopistoyhteisö mukaan (esim. tiedeneuvosto) – vaikeutena se, että ne ja niiden hyöty ymmärretään kovin eri tavoin, asiaan herätään kun analyysit jo tehty Omien analyysien (kirjaston tekemät) suunnittelussa muiden yo:jen mallit (HY, OY) suureksi hyödyksi

… Bibl. analyysien suunnittelu.. Yhteistyö tutkimushallinnon ja kirjaston kanssa jossain määrin uutta mutta erittäin hedelmällistä, hyödyttänee muutakin yhteistyötä Oppimisprosessi molemmille Kirjastolla tieto siitä, millaisesta bibliometriikasta yksiköt/yksilöt olleet kiinnostuneita Arviointitoimistolla ”maallikon rooli” > miten analyysit kannattaa esittää eli miten ne ”kirjoitetaan auki”, mikä on merkittävää tietoa kenellekin Mikä aineisto vastaa mihinkin kysymykseen? o Esim. TaY ja TTY: viisi arviointikriteeriä

Pohdittavaa 2: bibl. analyysien hyödyntäminen Auttavat yksiköiden itseymmärrystä, vahvistavat kehittämistoimien tietopohjaa > luetaanko meidän julkaisuja?! (me osana kv. yhteisöä) > mitkä lehdet/kustantajat meillä eniten käytössä ja mikä on niiden taso? > mihin ollaan menossa? trendit (viittaukset, Jufo-tasot) > mille aloille sijoitumme (WoS-luokituksen ongelmallisuus?) > kannattaako yhteistyö? Niiden toimittaminen sekä paneeleille että yksiköille ennen panelistivierailuja hyväksi arvioinnin avoimuudelle ja legitimiteetille – mutta käyttävätkö panelistit niitä ja miten? Kuinka paljon tukea yksiköille/yksilöille analyysien tulkintaan?

… bibl. analyysien hyödyntäminen Miten suhtautua pelkoon, että panelistit ja yo:n johto ”tuijottavat vain numeroita” ja julkaisuanalyysit saavat suhteettoman suuren merkityksen arvioinnissa? Onko eettistä tehdä/julkistaa WoS-pohjaiset sitaatioanalyysit, jos internal/external coverage on huono? (missä kulkee raja?) Jufo on jo suhteellisen hyväksytty luokittelutapa Analyysien toistaminen samalta pohjalta esim. 3 vuoden kuluttua olisi mielekästä > miten olemme kehittyneet? Onko bibliometrisen osaaminen itseisarvo nykyisessä yliopistomaailmassa? (Keiden kaikkien pitäisi näitä taitoja oppia?) Yliopistojen yksikkökohtaisten sitaatioanalyysien suhteuttaminen esim. Nordforskin, Akatemian ym. tekemiin on vaikeaa; toisaalta hyvä että käytetään eri lähtökohtia ja metodeita