KIELTENOPETUSTA TYÖSALISSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Advertisements

Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työpaikkaohjaajakoulutus
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ESIMIEHEN VALMENNUSPAKETTI Maahanmuuttajan kielitaito • Maahanmuuttajilla on usein monenlaisia todistuksia suomen kielen taidostaan. • Erilaiset kurssitodistukset.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Ekami / Rakennusalan pilotti
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
ATTO –aineiden integrointi
Mitä opetan ammatillisessa?
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
Kielivalinnat 2. luokalla
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
TET =Työelämään tutustuminen
MIKSI LUKIOON???.
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
Opetussuunnitelmassa 2016
Englanti 8. lk LV – 2017.
= YLIOPPILAS-KIRJOITUKSIIN VALMENTAVA KOULUTUS
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
TET =Työelämään tutustuminen
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Kahden tutkinnon polku
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
KIELTENOPETUSTA TYÖSALISSA
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

KIELTENOPETUSTA TYÖSALISSA (Jousto - Joustokaks / FOJO – Orimattila) www.salpaus.fi

Tekstin ymmärtäminen ja kirjallinen viestintä ENGLANTI 1-2 KURSSIEN ARVIOINNIN KOHTEET: Tiedonhankinta Tekstin ymmärtäminen ja kirjallinen viestintä Vuorovaikutus työelämän kielenkäyttötilanteissa Kielen ja kulttuurin tuntemus KIELENOPPIMISEN OSA-ALUEITA: 1.KUULLUN YMMÄRTÄMINEN 2.PUHUMINEN 3.LUETUN YMMÄRTÄMINEN 4.KIRJOITTAMINEN OPS

KIELTENOPETUS TYÖSALISSA VAATII HUOLELLISTA SUUNNITTELUA YHTEISTYÖ Yhteistyö moneen eri suuntaan (ammatillisten ja muiden atto –aineiden oppiainesisältöjen hyödyntäminen) OPETTAJAT Käytössä toinen opettaja/ohjaaja/ erityisopettaja (mahdollisuus intensiivisempään oppimiseen, kaikilla tekemistä – kaikilla ohjausta) TYÖSALIN TUNTEMUS Työsalin tuntemus tärkeä osa tehtävien suunnittelua TEHTÄVÄT PAJASSA Tarkoituksenmukaisten ja toimivien tehtävätyyppien suunnittelu

KIELTENOPETUS TYÖSALISSA LUO HAASTEITA ARVIOINTI Miten arvioida työsalissa tehtyjä tehtäviä? OPISKELIJOIDEN AKTIVOINTI TYÖSALISSA Kaikkien opiskelijoiden aktivointi työsalitehtäviä tehdessä (toisen opettajan läsnäolo auttaa) KURSSIKÄYTÄNTEET Työsalissa vai teorialuokassa? Informaation kulku? Kurssikäytänteet tulevat hitaammin tutuksi opiskelijoille. POISSAOLOT Oppimistulokset jäävät vähäisiksi, jos opiskelija on osallistunut pelkästään työsaliosioihin. TYÖSALISSA PALJON LIIKKUVIA OSIA Työsalitehtävät vaativat opiskelijalta pitkäjänteisyyttä ja kykyä keskittyä oppimaan meluisassa ympäristössä. Monenlaiset asiat voivat keskeyttää tekemisen salissa.

OPITTUA & TULEVAISUUS 1/2 TEORIA ENNEN KÄYTÄNTÖÄ Oppimistulokset hyviä jos käytäntö aloitetaan teoriaosuudella teorialuokassa, sen jälkeen opitut asiat siirretään käytännön tasolle työsaliin. AMMATILLISTEN OPPISISÄLTÖJEN HYÖDYNTÄMINEN Ammatillisilla tunneilla tehtyjen konkreettisten töiden hyödyntäminen (esim. kiuas ja kesägrilli levyseppähitsaajilla). OPISKELIJOIDEN KIELITAIDOSTA Lähtötason huomiointi  Opiskelijoiden kielitaitotasoa vastaavat ja hieman vaativammat tehtävät. Liian soveltavat ja vaikeat tehtävät turhauttavat opiskelijaa. TEKNOLOGIAN KÄYTTÖ TYÖSALISSA Esimerkiksi tablettien käyttö saattaisi lisätä pitkäjänteisyyttä tehtävien teossa: Kuvien & Videoiden taltioiminen sekä nettisanakirjojen käyttö salissa.

OPITTUA & TULEVAISUUS 2/2 MYÖS KIELIOPPIA TARVITAAN Käskymuodot, kohteliaisuus työpaikalla, prepositiot yms. TYÖELÄMÄN SUULLISET SMALL TALK –TAIDOT Mistä ja miten keskustella englanniksi kahvitauolla? OMAN ALAN NÄKYMINEN KIELTENOPINNOISSA Opiskeltavaan alaan liittyvät kielten tehtävät innostavat opiskelijoita oppimaan. OPISKELIJAT YKSILÖITÄ Ryhmät erittäin heterogeenisiä. Yksilöllisten polkujen mahdollistaminen.

LUOKKAHUONETUNTEJA JA OHJAUSTA TARVITAAN OPISKELUTAITOJEN KEHITTYMINEN Luokkahuonetunnit tärkeitä opiskelutaitojen kehittymisen kannalta. Teorialuokassa opettajan on helpompi kertoa, miten asioita kannattaa tehdä. KOHTI KÄYTÄNTÖÄ Luokassa tapahtuva ohjaus edeltää soveltavia salitehtäviä. Pelkät soveltavat tehtävät työsalissa liian haastavia heikoimmille. Jos uusi sana on käsitelty luokkahuoneessa, se on helpompi ottaa käyttöön saliharjoitusta tehdessä. UUSIEN SANOJEN ÄÄNTÄMISEN HARJOITTELU Suullisen kielitaidon vahvistaminen keskeisessä osassa kursseilla (uuden ammattisanaston ääntäminen heikkoa, vaatii paljon harjoitusta). Mekaaniset puheharjoitukset luokkahuoneessa toimivat hyvin silloin kun kielitaito vaati vielä kehittämistä.

YRITYSVIERAILUT (Orfer ja Orima) 1/2 Vierailut yrityksissä: Orfer ja Orima Läsnä: Frans Winstén (opetusalapäällikkö) Krista Velling (opinto-ohjaaja) Ari Mansikkaniemi (ammatillinen opetus/metalli) Mikko Tähkänen (matematiikka) ja Eerika Grönlund (englanti) Aiheina: tutustuminen yrityksen toimintaan ja opiskelijoiden työtehtäviin kokemuksia työssäoppimisjaksoista yritysten toiveet työssäoppimisjaksojen suhteen keskustelua 5. jakson atto –aineiden suorittamisesta työssäoppimispaikalta käsin Tutustumiskierros (Orfer)

YRITYSVIERAILUT 2/2 IDEOITA KIELTENOPETUKSEEN: Työhakemus työssäoppimispaikkaan englanniksi Työssäoppimispaikkaan liittyvä käyntikortti englanniksi Työpäivien raportointi englanniksi Työssäoppimispaikan englanninkielisen materiaalin (käyttöohjeet & manuaalit) hyödyntäminen Englanninkielisen käyttöohjeen/opastustekstin teko koneisiin / työtehtäviin MUUTA: Suullisen viestinnän/puheviestinnän kehittäminen niin suomeksi kuin englanniksikin  Omasta työstä kertominen, asioiden nimeäminen, äänenkäyttö pajassa

ATTO –AINEITA TYÖSSÄOPPIMALLA 1/2 KOMEN12OKO –ryhmä suorittaa 5. jaksossa osan ATTO –kursseistaan työssäoppimispaikaltaan käsin Kurssin tapaamiset aloitetaan jo 4. jakson lopussa (tapaamisten määrä ja sisältö suunnitteluasteella) Tarkoituksena tehtävätyyppien osalta tehdä yhteistyötä äidinkielen ja englannin osalta (toisiaan tukevat tehtävät) Ei useita lyhyitä tehtäviä, vaan isompia kokonaisuuksia

ATTO –AINEITA TYÖSSÄOPPIMALLA 2/2 Toteutus vaatii opiskelijoilta hyviä opiskelutaitoja, sitoutumista aikatauluihin ja kykyä itsenäiseen opiskeluun ja tiedonhakuun Onnistuuko suullisen kielitaidon harjoituttaminen työssäoppimispaikalta käsin? (Suullinen kielitaito keskeinen osa työelämän kielitaitoa käytännönläheisillä aloilla ja työtehtävissä.) Miten huomioidaan erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat?