Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum 21.5.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.
Advertisements

Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
LabLife3D Mikrobiologian ja kemian laboratorio virtuaalimaailma Second Lifessä Eero Palomäki ja Pekka Qvist LabLife3D:n kotisivut.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Matti Urhonen & Antti Kohtala TTE4SN Opiskelijan etiikka ja moraali Onko sitä?
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Oppimisen arviointikriteerit näkyviksi Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Palautteen antaminen ja saaminen
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
OHJAAJAN KOKEMUKSIA SÄHKÖISEN HOPS-TYÖKALUN KÄYTÖSTÄ espanjalainen filologia Elina Liikanen Romaanisten kielten laitos Oodi-päivät ?
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Ops-iltapäivä
Joustavat oppimispolut
Sähköiset yo-kirjotukset
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Esityksen transkriptio:

Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum

Vastuu opettajan ja opiskelijan vastuut kulkevat käsi kädessä ja ovat usein peilikuvia hyvä tieteellinen käytäntö

Opiskelijan vastuu opiskeleminen! luennoille ja muuhun opetukseen osallistuminen osallistuminen aktiivisesti opetustilaisuuksiin (kysymykset, keskustelu…) vaadittujen tehtävien suorittaminen eettinen ja rehellinen opiskelu opettajan ja muiden opiskelijoiden kunnioittaminen (esim. vastaanottoajat, deadlinet jne.) palautteen antaminen

Opettajan vastuu kaikkien opiskelijoiden tasa-arvoinen kohteleminen itsensä kehittäminen ja omien tietojen pitäminen ajan tasalla (opetusmenetelmät, pedagogiikka…) hyvän tieteellisen käytännön menetelmien osaaminen, noudattaminen ja opettaminen opiskelijoille tunnustuksen ja kritiikin antaminen

Opettajan tulee ymmärtää opiskelijoiden arvo tiedeyhteisölle, olla kiinnostunut heidän oppimisestaan, kunnioittaa heidän panostaan (input) ja hyödyntää annettua palautetta.

Opettajan tulee antaa opiskelijoille mahdollisuus olla aktiivisia ja omatoimisia opetuksessa, esim. esittämällä kysymyksiä, aktivoimalla opiskelijoita pienryhmissä, pyytämällä opiskelijoita arvioimaan oman oppimisensa jne. Tämä motivoi ja edesauttaa opiskelijoiden aktiivista osanottamista opetukseen.

Opettajan vastuulla on myös analysoida miksi opiskelijat eivät pärjää opinnoissaan; missä määrin on esimerkiksi kyse opiskelijan toiminnasta ja missä määrin kurssi- vaatimukset on mahdollisesti asetettu väärin.

Palaute opettajan tulee antaa opiskelijoille mahdollisuus palautteen antamiseen opiskelijoiden tulee käyttää mahdollisuutta hyväkseen ja antaa asiallista palautetta opettajan velvollisuus on analysoida palautetta ja hyödyntää sitä kehitystyössä. Mikäli ideoita ei voida käyttää hyväksi, tulisi opettajan silti vastata annettuihin ehdotuksiin. olisi suotavaa että palautteenkeruussa käytettäisiin myös refleksiivisiä kysymyksiä, opiskelijoiden tulisi arvioida myös omaa työtään. Tästäkin oppii omaan vastuun tuntemista.

Palautetta tästä alustuksesta? Palautetta tästä alustuksesta?