Oikeussosiologia 7: Oikeustieteen opetus opiskelijapalautteen valossa Kaijus Ervasti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Open Source Courseware OSCu
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Pardian jäsentutkimus 2013: Työssäjaksaminen koetuksella jatkuvassa muutoksessa 1.
VOA-oppimispäiväkirja
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Tutorin muistio Tutor on ryhmän toiminnan asiantuntija. Ei siis välttämättä sisältöasiantuntija. ohjaa ja auttaa opiskelijoita näkemään aihetta eri näkökulmista.
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortiokokous
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Oikeussosiologia 1: Luentosarjan eteneminen ja lähtökohdat Kaijus Ervasti.
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Liikunta-alan tutkintonimikekysely – Yhteenveto tuloksista –
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
T IEDOSTA M ENESTYS MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Tutkimusraportti Kvartaali 3 / 2013 Keskeiset tulokset Etta Partanen.
Erikoistumisopintolautakunta Ilkka Virtanen KKA Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Raportti Korkeakoulujen arviointineuvostolle.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Orientoivat opinnot Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma Kunta- ja aluejohtamisen opintosuunta.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Opintori 2012 Juha Saunavaara, historiatieteet ja Japani-opinnot.
Liite Patu 8/ KIRKKONUMMEN KUNTA Palvelutuotannon käyttäjäkysely
Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen.
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Palautekysely Oodi- tuen käyttäjille 2012 Yhteenveto Oodi-tuen käyttäjille suunnatusta palautekyselystä Opiskelijarekisteri / Marjo Naumi / Palautekyselyn.
Valmistuneiden seuranta. Seurannan tausta ja kohderyhmä  Valmistuneiden nykyisten tilanteiden selvittäminen ja seurannan mallin luominen  Ammattiopistoissa.
Oppimisen arviointikriteerit näkyviksi Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
Hajautettujen kurssien organisointi OSCu-hankkeessa ITK’04 Stiina Kojonen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Oikeussosiologia 1: Luentosarjan eteneminen ja lähtökohdat
Mitä opetan ammatillisessa?
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos n. 900 tutkinto-opiskelijaa jatko-opiskelijoita n. 50 henkilökuntaa n. 50.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos 2  n. 900 tutkinto-opiskelijaa  jatko-opiskelijoita n. 50  henkilökuntaa n. 50  yli 1000 avoimen yliopiston.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Vastaustekniikka oppimispäiväkirja.
Sähköiset yo-kirjotukset
Heidi Enwald Informaatiotutkimus, HuTK
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Laaja-alainen arviointi
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Oikeussosiologia 7: Oikeustieteen opetus opiskelijapalautteen valossa Kaijus Ervasti

Oppimispäiväkirja  Oppimispäiväkirja palautetaan mennessä osoitteeseen  Luentojen päätyttyä arvio luentopäiväkirjassa seuraavia asioita omana jaksonaan:  Miten luentosarja toimi oppimisen näkökulmasta  Miten käytetyt opetusmenetelmät (esim. ryhmäpohdinnat, keskustelut, luennointi, oppimispäiväkirja, kysely) toimivat oppimisen näkökulmasta?  Mitä yhteistä ja mitä erilaista luentosarjalla oli suhteessa muihin tiedekunnan luentoihin?  Muuttiko luentosarja käsitystä oikeussosiologiasta ja sen merkityksestä oikeustieteessä; jos ei muuttanut, miksi ei; jos muutti, miksi?  Miten oikeustieteellisen tiedekunnan opetusta pitäisi kehittää?

Lähtökohtia  Tässä tarkastelun kohteena HY/oikeustiede  Oikeustieteen opetusta on pyritty jo pitkään kehittämään oppilaskeskeisempään suuntaan  Opetus painottuu edelleen massaluentoihin ja tentteihin  Opiskelijoiden hyvinvointitutkimuksen (HY) mukaan oikeustieteen opiskelijat kaikkein tyytymättömimpiä saamaansa opetukseen (Lavikainen & Nokso-Koivisto 2009)  On kritisoitu, ettei nykyinen opetus anna riittäviä valmiuksia juristin työhön nykyisin

Aineisto  Oikeussosiologian luennoilla (HY) toteutettu 2009 ja 2010 kyselyt asenteista ja oppimisesta oikeussosiologiassa  Taustatietojen valossa vastaajat näyttäisivät vastaavan keskiverto-opiskelijoita  Vuoden 2010 kyselyssä tehtiin myös yleisiä kysymyksiä oikeustieteen opetuksen piirteistä ja laadusta  Lisäksi vuosien 2009 ja 2010 kyselyiden yhteydessä kerättiin laadulliset aineistot, joissa käsiteltiin myös oikeustieteen opetusta

Onko oikeustieteen opetus laadukasta 2010 (n=83, ka 2,72)

Oikeustieteen opetuksessa käytetään monipuolisia metodeja 2010 (n=83, ka 2,1)

Oikeustieteen opetus on vuorovaikutteista 2010 (n=83, ka.1,84)

Onko oikeustieteen opetus oppilaskeskeistä 2010 (n=83, ka.1,90)

Oikeustieteen opetus on opettajakeskeistä 2010 (n=83, ka.3,61)

Oikeustieteen opetus antaa riittävät teoreettiset valmiudet 2010 (n=83, ka. 3,52)

Antaako oikeustieteen opetus riittävät käytännön valmiudet (n=83, ka. 2,07)

Oikeustieteen opetus kannustaa kriittiseen ajatteluun (n=83, ka. 2,98)

Oikeustieteen opettajista näkyy innostus opetukseen 2010 (n=83, ka. 2,72)

Olen saanut riittävästi tukea ja ohjausta opinnoissani (n=83, ka. 2,95)

Olen tyytyväinen nykyiseen oikeustieteen opetukseen 2010 (n=83, ka. 2,66)

En ole tyytyväinen nykyiseen oikeustieteen opetukseen (n=83, ka. 3,27)

Oikeustieteen opiskelijoiden suhtautuminen oikeussosiologiaan sekä eri juristiammattien koettu kiinnostavuus ennen ja jälkeen oikeussosiologian luentosarjan 2009 (n=58) Muuttujaennenjälkeenpareittainen t- testiarvo p-arvo ka (kh) Oikeussosiologian koettu hyöty Kiinnostus oikeussosiologiaa kohtaan2,7 (0,9)3,1 (0,6)-4,6≤0,001 Oikeussosiologian merkitys oikeustieteessä2,9 (0,7)3,3 (0,7)-4,9≤0,001 Oikeussosiologian yleissivistävä hyöty3,4 (0,8)3,7 (0,7)-3,20,002 Oikeussosiologian metodinen hyöty gradutyön kannalta3,0 (0,8)3,7 (0,9)-5,5≤0,001 Oikeussosiologian koettu hyöty juristiammatin kannalta Oikeussosiologian hyöty juristiammatin kannalta yleisesti 2,8 (0,8)3,2 (0,7)-3,7≤0,001 Tuomarin työn kannalta3,2 (0,7)3,6 (0,7)-5,2≤0,001 Lainvalmistelutyön kannalta3,8 (0,8)4,3 (0,8)-4,2≤0,001 Virkamiestyön kannalta3,1 (0,7)3,4 (0,8)-3,30,002 Asianajajan työn kannalta2,6 (0,8)2,8 (0,6)-2,40,022 Yksityissektorin juristin työn kannalta2,4 (0,7)2,6 (0,7)-2,10,038

Esimerkkejä laadullisista vastauksista (2009)  ”Normaalisti muilla tiedekunnan luennoilla on melko samankaltainen runko keskenään: käydään läpi teoriapuolta, tietyn lain tavoitteita ja sen soveltamista, poikkeussääntöjä, erikoisuuksia jne. Tämän jälkeen saatetaan perehtyä muutamaan KKO:n tapaukseen tiettyä luentosarjan aihealuetta koskien. Useimmiten luennoitsija ei tiedustele opiskelijoiden mielipiteitä käsiteltävistä asioista ja vielä harvemmin joku oma-aloitteisesti mitään kysyy.”  ”Oikeustieteellisen opetus perustuu pitkälti massaluentoihin, joissa aktiivinen osallistuminen luentoihin jää pääsääntöisesti minimaaliseksi. Passiivinen luento-opiskelu ja kirjojen lukeminen itsekseen tuottaa helposti ns. perinteisiä - ei niin taitavia - ammattilaisia suullisessa ilmaisussa. Itselläni on ’perusopintoina’ diplomi-insinöörin tutkinto ja harmikseni on todettava, että insinööriopiskelussakin ryhmätöitä harjoitettiin huomattavasti oikeusopintoja enemmän.”

Johtopäätöksiä  Opiskelijoiden mukaan opetus HY:ssä on opettaja-keskeistä, ei kovin vuorovaikutteista, vähän monipuolisia metodeja käyttävää, ei kovin innostunutta, eikä kovin paljon kriittiseen ajatteluun kannustavaa  Opiskelijat ovat tyytyväisiä opetuksen teoreettiseen tasoon  Opiskelijat kaipaavat enemmän käytännön valmiuksia  Tarvitaan systemaattista seurantatietoa opetuksen piirteistä ja laadusta oppiaineittain  Opetusta on syytä kehittää edelleen