LAADULLISET TUTKIMUSMENETELMÄT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TE 3- Terveys ja tutkimus Kansio 2 Otavan Opiston nettilukio
Advertisements

TIES322 Tietoliikenneprotokollat 2
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Johdatus tutkimusmetodologiaan
Paikallisesta sopimisesta työaikajärjestelyissä
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Metodologian ja menetelmien valinta
1 WiMAX-tekniikan rooli Suomessa Lasse Aslamaa Diplomityöseminaari Valvoja: Prof. Heikki Hämmäinen Ohjaaja: DI Timo Smura.
Tutkimussuunnitelma…
”Siellä minä olen heidän keskellään”
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
TUME II / Tilastollinen osuus
7 Terveyden tutkiminen.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä TEKNO A
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
OTANTATUTKIMUS OY Raporttia tai osia siitä ei saa edelleen toimittaa tai julkaista missään muodossa ilman Otantatutkimus Oy:n nimen mainitsemista. RAY:
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Valmiit aineistot Nelli Piattoeva. Luennon sisältö Yleiskuva valmiista aineistoista, pääpaino koulutuspoliittisissa asiakirjoissa Esimerkkejä tutkimuksista,
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
T IEDOSTA M ENESTYS MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Tutkimusraportti Kvartaali 2/2013 Keskeiset tulokset Innolink Research.
Johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityön toimijana
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
SoberIT jatko-opintoseminaari
Hajautettujen kurssien organisointi OSCu-hankkeessa ITK’04 Stiina Kojonen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Johdon laskentatoimen erityiskysymyksiä
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Sähköinen tenttipalvelu Tenttis – ominaisuudet ja toiminnot
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
BECS-C2201 Fysiologia.
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Lukija 2007.
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Tutkimusmetodiikan suuntauksia 2 ov Outi Cavén Dosentti, tutkimusjohtaja Telecom Business Research Center.
TU Työpsykologian ja johtamisen erikoistyö (5 op) Palauttamistyöpajojen valmistelu, tutkimusraportin kirjoittaminen Meri Jalonen
TU Työpsykologian ja johtamisen erikoistyö (5 op) Seminaari Peiliaineisto ja palauttamistyöpajojen valmistelu Meri Jalonen
Taidekasvatuksen paradigmat 2015 Miia Rinne: Maalauksia 35mm filmille Taiteellinen työskentely / taiteellinen tutkimus / taideperustainen tutkimus Milloin.
Säteilysuojelu-kurssi 0,5 op
Määrällinen tutkimus.
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
ENG3042. Kand Kandidaatintyö ja seminaari (10 op) ENY ENG3044
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
Tutkielman teko-ohjeet
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Johdantoseminaari.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksen abc.
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
Sähköiset yo-kirjotukset
Tieteellinen kirjoittaminen
ATT verkkokurssi tohtorikoulutettaville
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa
MYYNTITYÖN KEHITTÄMINEN LAADULLISIN MENETELMIN
Pirita Seitamaa-Hakkarainen Johdatus käsityötieteeseen
Kartta tutkimusmenetelmien maastosta
Esityksen transkriptio:

LAADULLISET TUTKIMUSMENETELMÄT Pertti Alasuutari Tampereen yliopisto

Kurssikuvaus Käydään läpi laadullisen tutkimuksen peruskysymyksiä kuten argumentaation luonnetta ja tutkimusprosessia, luotettavuuden kysymyksiä sekä suhdetta teoriaan Jokaiseen opetuspäivään sisältyy luentojen lisäksi ryhmätyönä tehtävä harjoitustehtävä ja sen pohjalta käytävä palautekeskustelu Kurssin voi suorittaa toimittamalla opetuskertojen yhteydessä tehtävien harjoitustöiden raportit Ari Sutiselle Poissaolo on korvattava tekemällä harjoitustehtävät sekä laatimalla esseen, jossa käytetään kirjallisuutena teosta Seale, Clive, Giampietro Gobo, Jaber F. Gubrium & David Silverman (2004) Qualitative Research Practice. London: Sage.

Sisältö 7.11. 16-20 Mitä laadullinen tutkimus on? Tutkimusongelma ja paikallinen selittäminen Harjoitustehtävä 1: miehen haastattelu 8.11.16-20 Fakta- ja näytenäkökulmat Kertomusten analysointi Harjoitustehtävä 2: äitiyden kokemukset 9.11.16-20 Diskurssien tutkimisesta Loppukeskustelu Harjoitustehtävä 3: OECD-viittaukset