Puheenjohtajana toimiminen Osallistujana toimiminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Advertisements

HEKMI OY/ PALVELUKESKUS KASKI
Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Eeva-Leena Aittoniemi
Paras aika tehdä kivitilaukset?. Riittävän ajoissa!
NEUVOTTELU = toimintaa, jossa kaksi tai useampia osapuolia pyrkii kohti yhteisymmärrystä sellaisessa osapuolille yhteisessä asiassa, jossa heidän tavoitteensa.
Menettelytavat ja ennakkoehdot
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
Suullisen esityksen esittäminen
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Muistin apuvälineet ennen koetta
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelun lähtökohdat:  Kodin ja koulun yhteistyön monipuolistaminen ja uusien yhteistyömuotojen etsiminen.
Minä oppijana 1 ov..
Palautetaidot ja opponointi
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Suomen Jääkiekkoliitto1. KUNNIOITA PELIÄ MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA Suomen Jääkiekkoliitto2.
Huolen puheeksiottaminen
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Sykettä Savilahdella –hankkeen ohjausryhmän toiminta vuosina
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue s Selitä institutionaalinen keskustelu. Millainen on tavoitteellinen keskustelija? Millaisia rooleja ryhmän.
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
Palautetaidot ja opponointi
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Kommunikaatio parisuhteessa
TEHOKAS PALAVERI Puheenjohtajana toimiminen Osallistujana toimiminen
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Ohjeita esityksen pitämiseen
TN Esityksen havainnollistaminen ”If you can’t use your head, use overhead.” ”If you can’t use your head, use overhead.” Vauhdikkaat multimediashow’t.
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Viestintätaidot Toisen varapiirikuvernöörin koulutus.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Sanomalehtien Liitto © TNS Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä vuotiaat, N=554, % ”Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on sinulle NETISSÄ?
Tietoa välittävä puheenvuoro = TIETOISKU Sari Toivakka / DOKTUM1.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Erilaisia ryhmäviestintä- tilanteita
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Tutkielman teko-ohjeet
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Puhetilanteen kieli.
Tietoa välittävä puheenvuoro
Yhteistoiminnallinen kokous
Puheenjohtajana toimiminen Osallistujana toimiminen
Puheen esittäminen katsekontakti kuuluva, selvä ja ilmeikäs puhe
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Onnistunut palaveri = näkökulmia, ideoita, päätöksiä, osallistumista, sitoutumista, oppimista, tiedon välittämistä… Sari Toivakka, Kauhavan lukio
Keinoja jäsenten pysyvyyden parantamiseksi
Volitioprosessi, tahdon!
[Projektin nimi]: Jälkianalyysi
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
PIKAOPAS NEUVOTTELIJALLE
Kuinka autan puhelimessa
Esityksen transkriptio:

Puheenjohtajana toimiminen Osallistujana toimiminen TEHOKAS PALAVERI Puheenjohtajana toimiminen Osallistujana toimiminen

Tavoitteena on, että puheenjohtaja osaa suunnitella ja valmistautua osaa valmistella asialistan hallitsee jämäkän aloituksen osaa toimia tavoitteellisesti hallitsee erilaiset työskentelytavat osaa jakaa palaverin selkeisiin vaiheisiin osaa edistää rakentavaa vuorovaikutusta ymmärtää palaverin osallistujien erilaiset roolit hallitsee päätöksen teon eri vaiheet ymmärtää päätösten dokumentoinnin merkityksen

Tavoitteena on, että osallistuja ymmärtää osallistujan velvollisuudet ymmärtää valmistautumisen merkityksen ja tietää, mitä siihen kuuluu ymmärtää hedelmällisen vuorovaikutuksen perusteet osaa käyttää ytimekkäitä, rakentavia ja oikea-aikaisia puheenvuoroja

MIKSI PALAVEREJA PIDETÄÄN synergian hyödyntäminen ryhmän jäsenten kokemusten, tietojen ja mielipiteiden yhteisvaikutus käsiteltävän asian jalostuminen päätösten toimeenpanon nopeutuminen tuen saaminen päätöksiin tiedottaminen, palautteen saaminen vuorovaikutustaidot

ERILAISIA PALAVEREJA kahdenkeskiset keskustelut esim. työhönottohaastattelu, kehityskeskustelu ryhmässä tapahtuva ideointi esim. aivoriihi projektiryhmän toiminta kestää rajallisen ajan asioiden johdonmukainen käsittely, ajan tehokas käyttö puhelinkeskustelu videoneuvottelu

VALMISTAUTUMINEN PALAVERIIN edellisen palaverin arviointi (mikä meni hyvin?) asialistan valmistaminen perehtyminen käsiteltäviin asioihin (taustatiedot) ulkoiset olosuhteet (tila, välineet, istumajärjestys) palaveriaika (ajankohdan merkitys) osallistuja-analyysi (tehtävät, valtuudet, vaikuttamismahdollisuudet, luonne) ongelmien ennakointi (eturistiriidat, mielipide-erot, henkilösuhteet)

HYVÄ ASIALISTA asialistan valmistaminen tavoitteellisuus aineiston seulominen, muokkaaminen ja lajittelu tavoitteellisuus asiayhteys ja asian käsittelyn tarkoitus informatiivisuus selkeä ja täsmällinen kuva käsiteltävän asian luonteesta liitteissä tiiviissä muodossa taustatiedot asioiden käsittelyjärjestys looginen käsittelyjärjestys 1) ilmoitusasiat ja nopeasti päätettävät asiat 2) vaikeammat asiat 3) keskusteluasiat ajan käyttö jämäkkyys, aikataulussa pysyminen käsiteltävien asioiden tärkeys asialistan toimittaminen osallistujille liitteineen ajoissa - ei liian!

KUINKA PUHEENJOHTAJA OHJAA TOIMINTAA tavoitteiden pitäminen esillä toiminnan suhde tavoitteiden saavuttamiseen yhteenvedot, tulkinnat, selvennys oleelliseen keskittyminen, seuraamisen helpottaminen kysymykset yhteenveto + kysymykset uudet työskentelytavat vaihtelu, lukkiutuneen tilanteen laukaiseminen tauotus

AIKATAULU pidä aikataulu aloita ajallaan lopeta ajallaan pyri pysymään asialistan osoittamassa aikataulussa säästä vähemmän tärkeistä aloita ajallaan lopeta ajallaan

VAIHEISTAMINEN puheenjohtajan yksi tärkeimmistä tehtävistä on pitää huoli siitä, että kaikki osallistuja ovat samassa käsittelyvaiheessa kaaos! toiminnan koordinointi muistuttaminen meneillään olevasta vaiheesta asialistassa pysyminen

OSALLISTUMINEN KESKUSTELUUN kieli selkeä, täsmällinen, johdonmukainen, vakuuttava sävyltään asiallinen ja toisia kunnioittava tiedon tulva ehdotus voi hukkua havainnollistaminen kielellinen ja kuvallinen havainnollistaminen esimerkit, vertailut

Hyvä puheenvuoro on selkeä, hahmottunut keskustelijalle itselleen on lyhyehkö, niin että muillekin keskustelijoille jää tilaa on jäsentynyt muodoltaan ehdotukseksi, mielipiteeksi, kysymykseksi… liittyy sisällöltään käsiteltävään aiheeseen ottaa huomioon edeltävät puheenvuorot sisältää yksi tai kaksi keskeistä ajatusta; perustelee

HYVÄN KUUNTELUN ESTEITÄ ennakkoluulot: ”Onpas tylsä aihe” pika-arvio puhujasta yksityiskohtiin takertuminen huonot muistiinpanot (ei ollenkaan/liikaa/jäsentelemätön) supattelu

Hyvä kuuntelija kuuntelee aktiivisesti sanaton viestintä toimii on katsekontaktissa nyökyttelee silloin tällöin, hymyilee sopivissa kohdissa keho on tarkkaavainen: eteenpäin nojautuminen

ILMAPIIRI YHTEISTYÖHENKINEN KILPAILEVA toisella puolella on yhteistyökumppani palaverissa etsitään uusia ratkaisuja tai näkökulmia neuvotteluratkaisuja etsitään yhdessä vastaantulo tulkitaan yhteistyöhalun merkiksi kumpikin osapuoli tuntee vastuuta onnistumisesta osallistuminen on spontaania ja rakentavaa KILPAILEVA edessä on vastustaja tai tunkeilija palaverissa etsitään voittajia tai häviäjiä neuvottelija on valvomassa vain omia etujaan vastaantulo tulkitaan vastarinnan murtamiseksi vastuu epäonnistumisesta sysätään vastapuolelle osallistuminen tähtää vastapuolen perustelujen kumoamiseen