Takaisin kartalle – Seutukaupunkien kehittämismenetelmä Kommenttipuheenvuoro 14.9.2011 Paavo Salli Sastamalan seutukaupunki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tekijänoikeusfoorumi 2011 Markku Lamminluoto Kommenttipuheenvuoro operaattoreihin kohdistuvasta kieltotuomiomenettelystä.
Advertisements

Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Yhteistoiminnallinen oppiminen ja tiedon rakentaminen Esitys laadullisten lähestymistapojen kokeilemisesta HyvAMO-hankkeessa Heli Saarikoski,
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
PK-kehittämispalvelut
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Psyykkinen valmennus Tavoitteenasettelu Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Tutkimussuunnitelma…
 Kyky harkita asioita monipuolisesti ja järkevästi  Ongelmat tarkasti tai löyhästi määriteltyjä  Arki vs. tiede  Miten tutkimustieto pätee arjen ongelmissa?
Elinkeinokalatalouden strategian ja toimintaohjelman valmistelu
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Ajatuksia oppimisesta
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Keskustelu 1. ideoita tapaamisten sopimistarpeita oppimisen virtuaalisovelluksista kiinnostuneiden yhteistyön rakentaminen –EduFinland jo vahva verkosto,
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
CSC:n ja korkeakoulukentän yhteistyön kehittäminen Keskusteludokumentti Pekka Kähkipuro.
Seurakuntaopisto.fi Moninaisuus-Oivallus-Dialogi Kulttuurisensitiivistä työskentelyä? Annu K-F Presentaation nimi, esittelijän nimi,
Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling
Heikki Hyötyniemi Teknillinen korkeakoulu, Systeemitekniikan laboratorio 1. Älykäs WWW Totuus vai Todellisuus - tutkimuksen haasteet Heikki.
Yhteistyösuunnitelma kehyskuntien näkökulmasta. 1.Seutustrategiaa konkretisoivan seutuyhteistyön toimeenpanosuunnitelma -Keskitytty aivan oikein sen keskeisiin.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Refaktorointi ”Te olette tehneet tätä ennenkin”. Mitä on refaktorointi? (1/2) prosessi ohjelmakoodin laadun parantamiseksi ohjelman sisäisen rakenteen.
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Forssan kaupungin hankintapolitiikka, järkivihreät hankinnat
Laadullinen asennetutkimus
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry Hyvinkään kaupunki Lohjan Kaupunki Porvoon kaupunki Nuorisotutkimusseura Monialaisten yhteistyöverkostojen kehittämishanke.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Vesa Kanninen / Aalto-yliopisto Monikeskuksisuus, keskusverkko
Kokemustiedon osuus hv kertomuksessa
VALTAKUNNALLISESTI ARVOKKAAT MAISEMA-ALUEET
ERÄITÄ TIETEENFILOSOFISIA JAKOLINJOJA
Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Elintapaohjauksen toimintamallin ja palveluketjun kuvaus
Arvioinnista arkipäivää
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
Päihdetyön poikkeavat polut
RIVAKKA OTE! OTE-kärkihanke projekti 7: Polut hoitoon ja kuntoutukseen
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Muista nämä aineisto- tai dokumenttitehtävään vastatessasi:
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
Esityksen transkriptio:

Takaisin kartalle – Seutukaupunkien kehittämismenetelmä Kommenttipuheenvuoro Paavo Salli Sastamalan seutukaupunki

KESKUSTAAJAMAN RAKENNEOSAYLEISKAAVA MAANKÄYTÖN KEHITYSKUVAT Sastamala, perinteinen yleiskaavatasoinen suunnittelu 2011

KESKUSTAAJAMAN RAKENNEOSAYLEISKAAVA MAANKÄYTÖN KEHITYSKUVAT

KESKUSTAAJAMAN RAKENNEOSAYLEISKAAVA MAANKÄYTÖN KEHITYSKUVAT

KESKUSTAAJAMAN RAKENNEOSAYLEISKAAVA MAANKÄYTÖN KEHITYSKUVAT

KESKUSTAAJAMAN RAKENNEOSAYLEISKAAVA RAKENNEMALLIT (LAADITTU KEHITYSKUVIEN POHJALTA)

KESKUSTAAJAMAN RAKENNEOSAYLEISKAAVA RAKENNEMALLIT (LAADITTU KEHITYSKUVIEN POHJALTA)

LUONNOS Sastamala

EHDOTUS (ei vielä hyväksytty eikä asetettu nähtäville)

EHDOTUS MÄÄRÄYKSET (ei vielä hyväksytty eikä asetettu nähtäville)

Aamulehti Havainnollistaminen ja pelkistäminen sanomalehdessä 10/90 sääntö Esittäminen kaksiulotteisena.

Tiedonintressit kommenttien lähtökohtana Habermas, ym 1. Tekninen tiedonintressi –Tieto todellisuudesta, tutkimuksen kohteesta objektiivisesti ja luotettavasti hankittavien havaintojen avulla. Lainalaisuuksien etsiminen, ennustaminen, hallinta. Muuttuvassa todellisuudessa tietoon tulee viivettä. Positivistinen. 2. Kriittinen, emansipatorinen tiedonintressi – Kritiikki, itsetarkkailu, argumentaatio, erittely. Todellisten voimien paljastaminen, joka helpottaa niiden purkamista, ohjaamista tai kontrollointia. Emansipatorinen, vapauttava. 3. Tulkitseva, hermeneuttinen tiedonintressi –Ymmärryksen syventäminen, merkityksen tulkinta, tulkitsijan ja näkökulmien määrittely, argumentointi. Muutos ymmärryksen syvenemisen kautta. Hermeneuttinen kehä: Osa voidaan ymmärtää kokonaisuuden perusteella ja ymmärrys kokonaisuudesta hahmottuu osien merkityksen ymmärtämisen perusteella. 4. Luova, konstruktiivinen tiedonintressi –Ymmärtää laadullista uutta ja luoda edellytyksiä muutoksille vallitsevassa todellisuudessa. Rakentaa todellisuutta edustavan kohteen kanssa uusia malleja, kokeilla, soveltaa kehittää.

Kommentteja takaisin kartalle- kehittämismenetelmästä 1. Liittää osia kokonaisuudeksi, toiminnallisiksi verkostoiksi = auttaa seutukaupungin kehittämisen panoksenhaltijoita ymmärtämään kokonaisuuksia. Sisältää tehokasta visualisointia. Syventää ymmärrystä ja merkityssisältöjä. 2. Osoittaa ulkoisen näkemyksen avulla kohtia, joihin liittyviä mahdollisuuksia eivät seutukaupungissa pitkään asuneet liian tuttuina oivalla. Vapauttaa miellyttävällä tavalla, kriittisen asiantuntija-arvion perusteella tietoisuuden vallitsevasta todellisuudesta. Sisältää osallistumisprosessin 3. Luova ja konstruktiivinen ote. Saa panoksenhaltijan ajattelemaan investointeja ja hankkeiden toteuttamista. Saa katsojan toteuttamaan omasta tahdostaan. Syntyy paljon uutta piirrettäväksi kaavakartoille ja tuo seutukaupungit kuntarakennekartoille. 4. Seutukaupungit ovat toisistaan poikkeavia, erilaisia. Menetelmä lähtee erilaisuudesta ja rakentaa esiin niihin liittyvien vahvuuksien hyödyntämisen uudella tavalla. On sanottu, että inhimillisessä toiminnassa muutosta tulee edeltää ihmisellä olevan kokonaiskuvan laajeneminen. Tämä menetelmä laajentaa kokonaiskuvia ja suuntaa eri tahojen ponnistelun visioiden saavuttamiseksi. 5. Brändi: ”Sujuvan elämän seutukaupunki” Tämä kehittämismenetelmä tuo esiin kaupunkiyhdyskunnan kohdat, joissa sujuvan elämän edellytyksiä voidaan nykyisestäänkin parantaa. 6. Nostaako menetelmä esiin jonkun vastavoiman? Joku voi löytää liian utopistisia visualisointeja ja vaatia, että seutukaupunkeja täytyy suunnitella jalat maassa ja ottaa huomioon talouden realiteetit. Silloin on hyvä ottaa huomioon paradoksinäkökulma: Upeiden tulevaisuuskuvien kanssa tarvitaan talouden realismia. Tämä taas tapahtuu hankkeistamisessa ja rahoituksen järjestämistä koskevissa neuvotteluissa. Voimien paradoksista utopia vs. rahat syntyy todennäköisesti optimi, parempi lopputulos kuin ilman tätä menetelmää.