Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI 9.4.2015 Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI 9.4.2015 Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU."— Esityksen transkriptio:

1 KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI 9.4.2015 Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU

2 KESKI-POHJANMAAN LIITON ENNAKOINTIVERKOSTO -Maakuntaliiton lakisääteiseen ennakointitehtävään liittyvät ”nopean toiminnan joukot” -Ilkka Rintala kokoon kutsunut ja koordinoinut viime vuosina -Keskeisin prosessi KESU:n laatimiseen liittyvät työvoiman ja koulutuksen tarpeen alueelliset laskelmat ja niihin liittyvä vuoropuhelu (OKM/VATT) -Verkoston kautta jaettu myös maakuntaa koskevia tilastoja sekä muiden tuottamia ennakointiaineistoja (ETLA, Työhallinto ym.) -Verkostossa mukana seuraavat tahot: Centria ammattikorkeakoulu, Kokkolan yliopistokeskus, KP:n koulutusyhtymä, Kokkolan kaupunki, KOSEK, Kaustisen seutukunta, Pohjanmaan kauppakamari ja Pohjanmaan TE-toimisto -Jokaisella taholla myös omista lähtökohdista ja näkökulmista tapahtuvaa ennakointitoimintaa

3 KOULUTUKSEN MÄÄRÄLLINEN VS. LAADULLINEN ENNAKOINTI -Määrällistä ennakointitietoa on tarjolla paljon. Tarkoittaa siis suhdanteiden, työvoiman, työllisyyden, toimialojen, koulutusmäärien kysyntään ja tarjontaan liittyvää määrittelyä -Tutkintotavoitteisessa koulutuksessa pitäisi pystyä näkemään 3-6 vuoden päähän tulevaisuuteen kasvavat, nykytasolla pysyvät ja hiipuvat tutkinnot/toimialat/ammatit. -Laadullinen ennakointi - mitä eri alojen koulutuksista valmistuneiden tulisi tulevaisuudessa osata? Tämä on ehkä vieläkin tärkeämpi ja tällä hetkellä siinä olisi eniten tekemistä. -Systemaattinen, alakohtainen työelämätiedon kerääminen ja analysointi koulutuksen sisällöllisen kehittämisen tueksi olisi seuraava alueemme ennakoinnin kehittämiskohde ainakin ammatillisessa koulutuksessa.

4 ALUEELLINEN ENNAKOINTI -Maakunnat usein hieman keinotekoisia alueita työvoiman ja koulutuksen tarpeen ennakoinnissa -Tilastot ja ennakointitieto (toimialojen, ikäluokkien kehitys ym.) kuitenkin usein maakuntapohjaista -Esim. meillä Centrian, KPEDU:n ja Yliopistokeskuksen toiminta-alueet paljon laajemmat kuin Keski-Pohjanmaan maakunta -Työvoima ja opiskelijat liikkuvat sujuvasti yli maakuntarajojen, mikä tulisi ottaa huomioon esim. ammatillisen koulutuksen tarjontaa koskevissa päätöksissä

5 ENNAKOINTI VS. EDUNVALVONTA -Joskus on ollut vaikea erottaa puhutaanko esim. maakuntien tavoitteista vai todennäköisistä tulevaisuuden skenaarioista -Harva maakunta tai koulutuksen järjestäjä haluaisi vapaaehtoisesti vähentää esim. koulutustarjontaansa -Toimiva alueellinen tilasto- ja ennakointijärjestelmä on kuitenkin tärkeässä roolissa faktojen ja alueemme vahvuuksien esilletuomisessa

6 Kommentteja ennakointiverkostolta: ” ennakointityö on myös sisäistä ja ulkoista aluemarkkinointia” ”ennakointia ja -yhteistyötä tarvitaan, selkeät vastuut kumppaneilla, jokainen hoitaa oman tonttinsa, mutta pitää myös olla tilaisuuksia keskustella ja törmäyttää asioita” ”Hiljainen ja hajallaan oleva tieto meidän kaikkien takana ei tule koskaan ennakoinnin ”raaka-aineeksi”, jos sitä ei systemaattisesti kerätä ja analysoida” ”Maailma muuttuu koko ajan niin nopeasti, että ollaan jouduttu siirtymään jo osaksi ennakoinnista reagointiin. Toimivat ja joustavat työmarkkinat sekä koulutuksen ja työelämän kiinteä yhteistyö ovatkin aivan ratkaisevassa asemassa alueiden välisessä kilpailussa tulevaisuudessa”


Lataa ppt "KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI 9.4.2015 Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google