HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työelämän ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön haasteet Opettamisesta osaamiseen –seminaari, Metropolia Ammattikorkeakoulu
Advertisements

Tuloksia ja tuotoksia Moodle-on-Demand -hankkeesta Virtuaaliopetuksen päivät Outi Itäluoma.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
Kansalliskirjasto, DSpace ja julkaisuarkistot FinnOA:n julkaisuarkistoworkshop, Jyrki Ilva, Kansalliskirjasto
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
YV9TV1-07 Mikron käyttöönotto ja ylläpito Juha Korhonen
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Copyright © Tekes ”Tutkimusprojektin tulostiivistelmä” Janne Takalo-Mattila
PlugIT-tietoiskut •PlugIT-projektin tuotokset –Tiivistetty luettelo tällä hetkellä saatavilla olevista tuotoksista •Ohjelmistotuotannon nykytila ja tarvekartoitus.
Koulutuskeskus Salpaus Hyvä Yritys /Georges Segura - Outi Salmela Tervetuloa! Hyvä Yritys (ammatillinen oppimisympäristöjen kehittämishanke)
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
InSGML project University of Jyväskylä Oppimateriaalien rakenteistaminen- kaksi tapaustutkimusta inSGML projekti Anne Karjalainen.
Collaborative Creation of SME- business Intelligence in Russia FIRST 2011 Maija Kärnä OVET-seminaari
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Web University (WU) - Kansainvälinen etäopiskelu ja - työympäristö tietoverkossa Mindtrek Riitta Rinta-Filppula,
Projektikatselmus Publicum Teknillinen korkeakoulu Publicum-ryhmä.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Avoimen oppimisympäristön (A&O) suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista Ossi Nykänen DMI / Matematiikan laitos / Hypermedialaboratorio Tampereen.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Projektikatselmus Publicum Teknillinen korkeakoulu Publicum-ryhmä.
1 © Jukka Juslin Web-käyttöliittymä Jukka Juslin.
Soneran perehtymisohjelma - henkilöstökoulutusta verkossa. KM Esa Kähäri TaY, Hypermedialaboratorio Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT, KAMU-tavoitetutkimusten.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY TIMANTTI Kokemusperäisen tietämyksen jakaminen organisaatiossa TKK / BIT-tutkimuskeskus SAFIR-puoliväliseminaari.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Oppimisfoorumi Tilanne AKTIVA ▲ Hyria Koulutus Oy ▲ VirtuaaliAMK.
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio1 Kokemuksia ja realismia tietoverkko-opetuksesta Elsa Kallio Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tekniikan.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Mikko Luttinen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Vedonlyönti internetissä Mikko Luttinen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Korjausrakentaminen yliopistotasolla - TKK Esko Sistonen Ma. Prof. Teknillinen korkeakoulu, TKK KORJAUSRAKENTAMISEN KOULUTUKSEN TILA JA KEHITYSSUUNNAT.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Kansallinen palveluväylä
TIETOJENKÄSITTELYN OPETUS AMMATTI-KORKEAKOULUISSA
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen multimediaohjelman seminaari

TAVOITTEET oppimisympäristön suunnittelu Nokia Mobile Phonesin käyttöön oppimisympäristön rakentamisen toteuttaminen ja tuotteistaminen teknisten ja pedagogisten työvälineiden valinta toteutuksessa tarvittavien tietotaitojen ja osaamisen määrittely tukimateriaalin ja koulutusmateriaalin tuottaminen käyttäjille ympäristön testaus kansainvälisissä koulutusohjelmissa Tuomo Rintamäki,

PROJEKTIN VAIHEET Oppimisympäristön suunnitteluun ja toteutukseen osallistuvien henkilöiden ja heidän roolinsa analysointi (actor analysis) Oppimisteknologia-analyysi käyttäen kriteerejä: 1.oppiminen, 2. sopivuus, 3. omaksuttavuus, 4. kustannukset, 5. joustavuus Kahden pilottikurssin suunnittelu ja toteutus Arviointi ja johtopäätökset Tuomo Rintamäki,

Copyright- Helsinki University of Technology, Lifelong Learning Institute Dipoli, N&D

Course on Electromagnetic compatibility Kohderyhmä tekniset asiantuntijat (33 henkeä) Menetelmät luennot videoneuvotteluteitse, www-tukiympäristö sisältäen luennot ja harjoitukset, opiskelun tutorointi sähköpostilla ja puhelimitse, lähijaksot Tuomo Rintamäki,

Leading Science Course Kohderyhmä (johtava) tutkimushenkilöstö (20 henkeä) Menetelmät lähijaksot intensiiviseminaareina, www-opimisympäristö (Lotus Learning Space), jossa kurssimateriaalin ja kotitehtävien lisäksi henkilökohtaisen tutkimustyön tutorointi (5 yliopistoprofessoria tutoreina) Tuomo Rintamäki,

JOHTOPÄÄTÖKSET Kaikki koulutettava Kaikki täydennyskoulutusohjelman osapuolet on koulutettava, jotta he voivat hyödyntää uusia oppimisympäristöjä Tilannekohtainen modifiointi tarpeen vaikka yleiset yrityskohtaiset tekniset ja pedagogiset kriteerit olisikin tehty, on menetelmiä ja oppimisympäristöä kuitenkin räätälöitävä kohderyhmälle sopivaksi Tuomo Rintamäki,

JOHTOPÄÄTÖKSET (jatkoa) Materiaalin tuottaminen Opettajilta ei voi vaatia sitä että he osaisivat oppimateriaalin muokkauksen uusiin ympäristöihin sopivaksi; heitä on autettava Tekninen tuki opettajat ja tutorit tarvitsevat teknistä tukea koko kurssin ajan vaikka tuen tarve tullee vähenemään Tuomo Rintamäki,

JOHTOPÄÄTÖKSET (jatkoa) Menetelmien ja kanavien yhteistoiminnallisuus eri kanavien ja menetelmien yhteistoiminnallisuuteen ja yhteensopivuuteen on kiinnitettävä huomiota Kustannukset suuret kurssin ensimmäinen suunnittelu ja toteuttaminen uusissa oppimisympäristöissä maksaa paljon. Tukihenkilöiden määrä on jatkossa saatava pienemmäksi tai rooleja on yhdistettävä Tuomo Rintamäki,

JOHTOPÄÄTÖKSET (jatkoa) Tietoturva yritysten tietoturvavaatimukset on huomioitava toteutettaessa Internet-pohjaisia kursseja Ulkoasu oppimisympäristön ulkoasun on sovittava yrityksen graafiseen ohjeistukseen Tuomo Rintamäki,