Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Advertisements

Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
HEVOSOPPILAITOSTEN YHTEISTYÖPÄIVÄT
Omnian oppisopimustoimisto
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
YHDENMUKAISET LOMAKKEET
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN JÄRJESTÄMINEN PIRKANMAALLA Tuula Hoivala, Långvik
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
Nuorten oppisopimus 2+1 malli Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Nuorten oppisopimus 2+1 malli viimeinen vuosi oppisopimuksella
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Nuorten Oppisopimuskoulutus
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
HUIPPU Elokuu 2017.
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Nuorten oppisopimuskoulutus
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
Oppisopimuksella ammattilaiseksi
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Esityksen transkriptio:

Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen tutkinnon suorittamisen  Nopeuttaa opiskelijan valmistumista  Edistää työllistymistä

Opiskelijamäärät tutkintoaloittain Tilanne : 2+1-mallin mukaisesti opiskelee 63 opiskelijaa, 10 perustutkintoa:  Rakennusalan perustutkinto 11 opiskelijaa  Kone- ja metallialan perustutkinto 11 opiskelijaa  Hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinto 11 opiskelijaa  Autoalan perustutkinto 10 opiskelijaa  Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto 6 opiskelijaa  Sähkö-automaatiotekniikan perustutkinto 6 opiskelijaa  Talotekniikan perustutkinto 3 opiskelijaa  Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto 2 opiskelijaa  Turvallisuusalan perustutkinto 2 opiskelijaa  Elintarvikealan perustutkinto 1 opiskelija

Valmistelu yhdessä oppilaitoksen ja oppisopimuskeskuksen kanssa  Varmistaa johdon tuki ja oppilaitoksen opetussuunnitelman sopivuus 2+1 malliin  Opettajien perehdytys oppisopimuskoulutukseen  2+1 mallin prosessin suunnittelu  Henkilökohtaisen opiskeluohjelman rungon suunnittelu  Arvioinnista sopiminen ja todistusten tuottaminen  Opiskelijoille ja työnantajille tiedottaminen

Rahoitus  Oppisopimuskeskus hankkii tietopuolisen koulutuksen ja opiskelijan ohjauksen oppilaitoksesta  Oppilaitos varaa opettajille 40 h/opiskelija opiskelijan ja tpk:n ohjaukseen  Työnantajalle maksetaan koulutuskorvausta  Opiskelija saa opintososiaalisia etuuksia (n. 1 lähiopetuspäivä / vko)

Opiskelijan kriteerit  Ammattia täydentävät tutkinnon osat on suoritettu  Ikä 18 v  Alasta riippuen oltava mm. ajokortti, vartijakortti, tulityökortti, hygieniapassi  Itsenäinen ja vastuullinen ote työhön ja opiskeluun

Henkilökohtainen opiskeluohjelma  Ohjaava opettaja ja koulutustarkastaja laativat opiskelijalle henkilökohtaisen opiskeluohjelman, joka pohjautuu opiskelijan yksilöllisiin valintoihin  Ohjaava opettaja järjestää opinnot, ammattiosaamisen näytöt ja arvioi niitä yhdessä työpaikkakouluttajan kanssa  Opiskelijalla on mahdollisuus palata jatkamaan opintojaan ammattiopistoon

Työpaikalla tapahtuva oppiminen  Opiskelija hankkii työpaikan itse  Usein opiskelijan työssä oppimispaikka tai kesätyöpaikka  Koulutustarkastaja arvioi työpaikan soveltuvuuden yhdessä vastuuopettajan kanssa  Työpaikkakouluttajan sitouttaminen

Todistukset  Tutkintotodistus  Näyttötodistus  Todistus työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta

Arviointi  Opiskelijahallintojärjestelmässä opsokoulu mahdollistaa arvioinnin dokumentoinnin ja todistusten tuottamisen yhdessä oppisopimuskeskuksen kanssa  Opiskelija suorittaa työpaikallaan henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaiset ammattiosaamisen näytöt  Työpaikkakouluttaja ja opettaja arvioivat näytöt tutkinnonperusteiden arviointikriteereiden mukaan

Sudenkuoppia Opiskelija Opiskelijan rästit ennen oppisopimusta (”ikuisuusrästit”) Väärä motivaatio aloittaa oppisopimus (”helppo vaihtoehto”) Opiskelijan henkilökohtaiset ongelmat (päihteet, masennus tms. elämänhallintaan liittyvät asiat) Opiskelija ei koe teoriaa arvokkaaksi Työnantaja/työpaikkakouluttaja Työantajan/työpaikkakouluttajan sitoutumattomuus Kiire työpaikalla Ei perehdytä tutkintoon eli ei osata suunnitella työpaikalla tapahtuvaa oppimista Opiskelija on enemmän työntekijän kuin opiskelijan roolissa Riittämätön tiedottaminen 2+1-mallin opiskelijasta työyhteisössä

Sudenkuoppia Oppilaitos/opettaja Opettajalla ei ole riittävästi resurssia suunniteluun, yhteydenpitoon ja työpaikkakäynteihin Oppilaitoksen johto ei ole sitoutunut 2+1-malliin Opintojen räätälöinti yksittäisille opiskelijoille on hankalaa Työpaikkakäynneillä ei ole aikaa työpaikkakouluttajien ohjaamiseen

Hyöty opiskelijalle  Mahdollisuus nopeuttaa opintojen loppuun saattamista  Opiskelijalla on hyvät työllistymismahdollisuudet heti valmistumisen jälkeen  Työkokemus karttuu jo opintojen aikana  Opiskelijan jatko-opintokelpoisuus on taattu

Hyödyt työnantajalle  Oppisopimuksen kesto hyvä työantajalle (4kk – 12kk)  Työnantaja saa sitoutuneen työntekijän  Työnantaja voi myös ”täsmäkouluttaa” alan työtehtäviin

Hyödyt opettajalle / oppilaitokselle  Opettajalla on enemmän aikaa sitä tarvitseville, kun ryhmä pienenee  Opettajan työelämäyhteydet ja työelämäosaaminen vahvistuvat  Oppilaitoksessa tutkintoalojen toiminnot yhtenäistyvät  Oppisopimusopiskelu vahvistaa oppimiskäsitystä siitä, että työtä tekemällä työpaikalla oppii  Puskuri koulutuksen järjestäjän opiskelijamäärälle – aloituspaikkoja vapautuu

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus  Opiskelijat siirtyvät aiemmin työelämään ja työura pitenee

Opiskelijoiden palautetta 2+1 mallista  saa palkkaa  tekemällä oppimista, ei tarvitse istua koulussa  työpaikalla annetaan enemmän vastuuta kuin työssä oppijalle  monipuolisessa paikassa oppii enemmän kuin koulussa  saa helpommin töitä valmistumisen jälkeen, työllistyy omaan oppisopimuspaikkaan