Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa 9.2.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Advertisements

ECVET tulee, oletko valmis!
Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
”Me teimme sen yhdessä”
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Silta -hanke Maahanmuuttajanuoren tukeminen ja ohjaaminen Vantaa Silta-ryhmä Vantaan aikuisopisto Espoo Omnia Aikuisopisto.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Liikkuva koulu –hankkeen toimenpiteet
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Ohjaus työtehtävänä.
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
2 Saireke = Sairaalaopetuksen kehittämistoiminta • Saireke (OPM  OPH) - käytänteiden yhtenäistäminen, nivelvaihe • Laatukriteerit (OKM)
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Kiviniityn koulu Kelpo –hanke 2010 –  Kysely opettajille koulutustarpeista ja sen mukaisesti kohdennettu koulutuksia. Koulutuksia ollut omassa.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
VERKOSTON VOIMAA! - Oppilaitosten kestävän kehityksen kriteerien ja ohjelmien maastouttaminen - oppimisympäristöhanke Juulia Tuominen
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
LAHDEN ALUEREHTORIMALLI __________________________ seutukehittäjä Kari Hahl Suunnittelu- ja kehittämispäällikkö Marja Spoof.
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
www.nuorisokanuuna.fi1 Toimintasuunnitelmasta 2014 poimittua Seinäjoki.
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ops 2016 ja arviointi.
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Romanilasten perusopetuksen tukeminen Kehittämishankkeen esittely Raimo Salo Oulun kaupungin opetustoimi Oulun kaupungin.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
TAMPEREEN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
ELÄMÄNI SANKARI RY.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Kelpo-hanke Amisto
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Opetustoimi osana Jyväskylää
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Esityksen transkriptio:

Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa

Saireke-työ 2010 Helsingin hanketta varten on perustettu moniammatillinen ohjausryhmä, johon kuuluu sairaalakoulun, opetusviraston, hoitotahon ja sosiaalitoimen edustus. Hanketta koordinoi Auroran ja Lastenlinnan koulun rehtori Sirpa Lautjärvi. Helsingin sairaalakoulujen henkilökunnalle jaetaan työryhmittäin vastuualueita, esimerkiksi fronter, koulutusten järjestäminen, opetussuunnitelmatyön osa-alueet jne. Saireke-hankkeessa hyödynnetään Helsingin kaupungin PYH- resurssia (pedagogiset yhdyshenkilöt), fronter-oppimisalustaa sekä tehdään yhteistyötä KELPO-hankeen sekä oppilaiden kotien, hoitotahon ja sosiaalitoimen kanssa.

Aluetyö sisältää: Helsingin sairaalakoulujen yhteistyön yhteiset koulutusiltapäivät ja uusien työntekijöiden perehdyttämiskoulutukset Koulutusiltapäivän Etelä-Suomen sairaalakoulujen kanssa Valtakunnallisille sairaalaopetuspäiville osallistumisen Helsingin osaamiskeskustoiminnan kehittämisen sairaalaopetuksen osalta yhteistyössä Helsingin muun opetustoimen kanssa: hyvien käytänteiden jakaminen, PYH-työ ja fronter-oppimisalusta Helsingin sairaalakoulujen yhteisen opetussuunnitelman tekemisen: sairaalaopetuksen toimintakulttuurin ja käytänteiden auki kirjoittaminen ja kehittäminen

Kansallisen osaamisen kehittäminen: Kansallinen hanke sisältää aikaisemman Saireke-työn tulosten juurruttamista ja syventämistä: nivelvaihetyö, kouluintegraation tukeminen, seurantatutkimuksen koordinoiminen ja Dvd- projektin jatkotyö Seurantatutkimuksen koordinointi: vastuuopettajien koulutuspäivä, yhteistyö Helsingin yliopiston sekä oppimisenarviointikeskuksen kanssa Dvd-projektin ”Koulu haastavuuden kesyttäjänä” jatkotyö: Dvd:n levittäminen ja kouluttaminen materiaalin avulla Lisäksi hankkeessa alkaa uusi projekti ”Tukea toiselle asteelle”, jonka tavoitteena on tukea jatko-opintoihin siirtyvien sairaalakoulun oppilaiden osallisuutta ja kerätä tietoa integroitumisen edellytyksistä ja ongelmakohdista

Helsingin sairaalakoulujen yhteinen opetussuunnitelma Tavoitteena on Helsingin suomenkielisen sairaalaopetuksen toimintakulttuurin auki kirjoittaminen ja kehittäminen sekä sairaalaopetuksen opetussuunnitelman mallintaminen. Taustana on käytössä olevat opetussuunnitelmat ja nivelvaiheoppaan pohjalta laaditut yksiköiden käytännekansiot. Hanke toteutetaan kaikkien koulujen ja yksiköiden yhteistyönä. Lisäksi työssä hyödynnetään moniammatillista ohjausryhmää, oppilaita, huoltajia ja yhteistyökumppaneita. Opetussuunnitelma sisältää mm. arvopohjan, toimintakulttuurista, tietoa neurologisesti, somaattisesti ja psykiatrisesti oireilevien oppilaiden opetuksesta, avohoidollisista oppilaspaikoista, lausuntokäytänteistä, arvioinnista, opetuksen eheyttämisestä ja eriyttämisestä sekä yhteistyöstä kodin, hoitotahon ja sosiaalitoimen kanssa.

Tukea toiselle asteelle Sairaalaopetuksen oppilaiden koulupolun yhtenä pulmakohtana on ollut nivel toisen asteen opintoihin. Myös tiedon saanti ja seuranta on koettu ongelmaksi jatko-opintoihin siirtyneiden oppilaiden kohdalla. Tämä on tullut esille erityisesti seurantatutkimuksen aineiston keruun yhteydessä. Tarve ammatillisten oppilaitoksen konsultaatioihin on ainakin Helsingissä lisääntynyt. Hankkeen tavoitteena on tukea sairaalakoulussa peruskoulunsa päättäneiden nuorten integroitumista jatko-opintoihin tarjoamalla aikuisjohtoista keskustelua vertaisten kanssa, saada tietoa opintoihin liittyvistä pulmakohdista sekä testata tapaamisia seurannan ja tukemisen mallina. Tarkoitus on, että nuoret pohtivat yhdessä ratkaisumalleja opinnoissa kohtaamiin haasteisiin. Helsingissä järjestetään kaksi ryhmää, jotka kokoontuvat 4-5 kertaa syksyn 2010 aikana. Piia Ruutu (Auroran koulu) ja Jarmo Lehtonen (Haartmanin koulu) toimivat ryhmän ohjaajina.