OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
S2-tiimin muistiinpanot
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Matemaattisen ajattelun oppimisympäristö MAO. Kehitystyö alkoi keväällä 2006 Oriveden yhteiskoulu (luokat 7. – 9.) Matematiikan opettajat: Sauli Hartikainen.
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
9.Lk Biologian laborointikurssi
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Rauhallinen maalaushetki iPadeilla Luokassa on yksi väkivaltainen lapsi.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Ideaali luokkahuone Ressussa
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Toimintaohjeet opelle
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Ops seminaari Askola.
1 Suunnitelmista käytäntöön Tvt Koulumestarin koulun arjessa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI TYTYRISSÄ Kolmiportainen tuki Jokaiselle Suunnattu yleinen tuki kaikille n. 80% Tehostettu tuki joillekin n. 15% Erityinen.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Tervetuloa vanhempainiltaan
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
OPH Tulevaisuuden oppimisympäristö oppimisen tukena Sylvään koululla
Tervetuloa.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Yhteisopettajuus arjessa
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

OPPILAS LUOKKAHUONEESSA

Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat O Tukeeko opettajan opetustapa oppilaan oppimistyyliä? O Oppimisen itsesäätelytaidot (oppilaan metakognitiiviset taidot) O Ryhmädynamiikka ja ryhmäkoko

Oppilas luokkahuoneessa opetuskäytännön kannalta O Miten erilaiset oppimistyylit huomioidaan luokassa? O Miten erilaiset oppilaat on huomioitu pedagogisesti luokassa? O Miten oppiminen näkyy luokkatyöskentelyssä? O Millaisia oheistoimintoja oppilas tekee oppitunnin aikana?

Miten erilaiset oppimistyylit huomioidaan luokassa? UBIKOtiia O Erilaisten oppimistyylien huomioiminen oli vaihtelevaa O Luokkakohtaisia eroja paljon; opettajan tietotaito erilaisista oppimistyyleistä ja oppilastuntemus O Opettajan sensitiivisyys O Visuaalinen, auditiivinen, kineettinen, verbaalinen oppiminen O Perinteiset esitystavat; liitutaulu, kirjat yms O TVT opetustavat; dataprojektori, älytaulu, iPad, dokumenttikamera, tietokone yms O Suurin ero tvt:n käytössä: opettajan ja oppilaan valmiudet O Oppilaiden sijoittaminen luokkiin (ikä, taitotaso) O HOJKS = henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma O Tuki- ja erityisopetus (tehostetun tuen portaat)

Miten erilaiset oppilaat on huomioitu pedagogisesti luokassa? joonas O Luokan istumajärjestys; oppilaiden sijoittaminen luokassa on mietitty O Erilaiset opetusmateriaalit; mukautetut oppikirjat, apuvälineet O Koulunkäyntiavustaja O UBIKO:n opetustilat O Tukiopetus O Luokkakoko ja luokkajako (integrointi)

Millaisia oheistoimintoja oppilas tekee oppitunnin aikana? tuomas O Kun keskittyminen herpaantuu… - Tuolilla heiluminen ym levoton liikehdintä - Esineiden räplääminen - Kynien teroittaminen - Kaverille puhuminen - Lappujen lähettäminen - Kellon tarkkailu - Piirteleminen - Tunnin aiheesta poikkeavaa toimintaa (Oman kirjan lukemista matikan tunnilla) O Riippuen oppilaasta oheistoiminnat voivat tukea keskittymistä

Miten oppiminen näkyy luokkatyöskentelyssä? pia O Oppimista tapahtuu… O Opettajajohtoisesti O Vertaisryhmässä O Itsenäisesti O Ongelmanratkaisu; onnistumisen tunne O Oppilailla erilaisia tapoja ilmaista oppimista O Onnistumisen tunteen jakaminen ulospäin tai sisäänpäin