Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KOLMIPORTAINEN TUKI TYTYRISSÄ 2013-2014. Kolmiportainen tuki Jokaiselle Suunnattu yleinen tuki kaikille n. 80% Tehostettu tuki joillekin n. 15% Erityinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KOLMIPORTAINEN TUKI TYTYRISSÄ 2013-2014. Kolmiportainen tuki Jokaiselle Suunnattu yleinen tuki kaikille n. 80% Tehostettu tuki joillekin n. 15% Erityinen."— Esityksen transkriptio:

1 KOLMIPORTAINEN TUKI TYTYRISSÄ 2013-2014

2 Kolmiportainen tuki Jokaiselle Suunnattu yleinen tuki kaikille n. 80% Tehostettu tuki joillekin n. 15% Erityinen tuki harvoille n. 5% pedagoginen arvio OHR Oppimissuunnitelma LO pedagoginen selvitys EO HOJKS OHR Monipuolinen kooste lapsen taidoista ja harjoiteltavista asioista Tehostamme toimintaa Mikä on? Miksi? Mitä tehdään? Miten seurataan? OPPILASTIIMI Onnis- tuiko?

3 Yleinen tuki Tehostettu tuki Erityinen tuki pedagoginen arvio (luokanopettaja/-ohjaaja +) oppimissuunnitelma (luokanopettaja/-ohjaaja +) pedagoginen selvitys ( moniammatillisesti) HOJKS (erityisopettaja +) osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut tukiopetus eriyttäminen oppilashuollolliset tukitoimet ohjaus- ja tukipalvelut elämänhallintataidot oppilaiden osallisuuden lisääminen oppilaanohjaus

4 YHTEISTYÖ Tiimirakenne 1-2, 3 ja 6, 4-5 (eo:n mukaan), resurssi- ja englannin opettaja tarkoituksenmukaisessa tiimissä Työparit (ent. luokka-astetiimi)/eo-palaveri, tarvittaessa työparien tukena/S2 ja Mamu. Oppilastiimit vuosiluokittain, 45 min. + 45 min. Noin kuuden viikon välein – Seulat ja niistä saadun tiedon jakaminen Ketkä tarvitsevat tukea? Millaista tukea, mitkä keinot käyttöön? Tiimin tukivalikko Mitä aiomme tehdä? Kuka tekee? Joustava ryhmittely Toiminta Tehosiko tuki? Resurssiopettaja ja englannin opettaja tarkoituksenmukaisessa tiimmissä

5 Samanaikaisopettajuus, eri muotojen kokeilu ja itselle mielekkäiden ja oppilaille tehokkaiden tapojen löytäminen Tutkitusti tehokkaiden opetustapojen kokeileminen ja käyttäminen Tiedon jakaminen ja yhdessä tekeminen, resurssien tehokas käyttäminen moniammatillisesti (eo, lo, avustaja, S2, resurssiopettaja, kielen opettaja)

6 Erilaisia kokeita/testejä eri tilanteisiin Koko luokan nopea ja tehokas seula – ennakoi tuen tarvetta – ei jäädä odottamaan epäonnistumista Vuosittain toteutettavat testit (Alkuseula ykkösille, Allut, R-mat, Makekot, sanelut) Diagnostiset testit Edistymisen seurannan välineet (lukuseuranta) – onko tukimuoto tehokas? – oppiiko oppilas?

7 TIIMIN TUKIPALETTI/esim. yhteistyö huoltajien kanssa ”räätälöity/eriy- tetty kotiläksy” tietokoneavus- teisen opetuksen käyttö aikataulutus/ vastuu eriyttäminen/ mitä ja miten tilalukujärjestys (mitkä tilat ovat milloinkin vapaana) erityisopettajan tunnit lukujärjestyk- sessä palkkitunteja (MA; AI) lukujärjestys, johon merkitty ajat jolloin kukin opettaja voi pitää tukiopetusta avustajan pitämät tuokiot (eo ohjaa miten tuokio vedetään) kaveriohjelmatmateriaalin käytön opastus (osaaja ohjaa muita) samanaikais- opetus pedagoginen oppilashuolto avustaja luokassa, ope pitää tehostetun tuen tuokiota Tiimi yhteinen säännöllinen suunnitteluaika Näkemys siitä, milloin oppilaalle laaditaan tehostetun tuen oppimissuunnitel ma kaikki AI ja MA tunnit eivät ole erityisopetus- tunteja/eo- resurssin suunniteltu käyttö Tieto miten pedagoginen arvio tehdään + tuntemus sen laatimisen tukimateriaaleista Oppimis- suunnitelma- lomake Tieto pedagogisen selvityksen laatimisesta ja siihen liittyvästä lomakkeistosta Tehostetun tuen seurannan keinot selvät

8 Opetettavassa asiassa on hyvä erottaa Kestävä ymmärtäminen välttämätön Tärkeää tietää ja osata Mielenkiintoista tietää

9 ARVIOINNIN PEDAGOGISET TEHTÄVÄT Oppimisen arviointi ”assessment of learning” Arviointi oppimisena ”assessment as learning” Arviointi oppimisen tukena ”assessment for learning” OPPIMINEN

10 6. ARVIOINTI diagnostinen jatkumo Taina Hämäläinen palaute ja tavoitteen asettaminen etukäteisarviointi (oppilastuntemus) formatiivinen arviointi (oppimisen aikana) summatiivinen arviointi (varmistaminen) ennakkokoe tarkistuslista itsearviointi kyselyt tarkkailu tiedonsiirto pienryhmätarkistus kaveriarviointi tarkkailu exit-kortit porfolio pistari itsearviointi jaksokoe esitelmä demonstraatio portfolio näyttely

11 Opetuksen järjestämisen periaatteita Pedagoginen arvio ja oppimissuunnitelma tehdään Wilmaan. Luokanopettaja erityisopettajan avustamana (muut mukana!) Pedagoginen selvitys ja HOJKS myös Wilmassa. EO tekee, luokanopettaja avustaa (muut mukana) Tukiopetusvälkät esim. sujuvan lukutaidon edistämiseksi. Säännöllisyys ja tehokkuus tuottaa tulosta. Oppilastiimi myös työnohjauksellinen, ns. pedagoginen OHR Vanhemmat mukaan varhaisessa vaiheessa

12 Salassapito Opetuksen ja kasvatuksen toteuttamiseksi tarpeellinen tieto jaetaan tiimin kesken. Kun olemme tietoisia oppilaiden henkilökohtaisesta tarpeista, osaamme puuttua tilanteisiin myös esimerkiksi välitunnilla oikein. Tieto oppimisvaikeudesta auttaa myös avustajaa omassa työssään.

13 Avustajan työnkuva Kouluavustaja on koulussa oppilaita varten. Auttaa oppilasta sisäistämään opittavat asiat ja harjoittelemaan opittua. Ohjaa yksittäisiä oppilaita ja pienryhmiä ja päinvastoin: tarvittaessa avustaja voi vetää isoa ryhmää opettajan opettaessa tuen tarvitsijoita. Opettajan pedagoginen vastuu! Pohtii tasaveroisena kumppanina opettajan kanssa oppilaiden tilanteita. Kantaa vastuuta ja toimii itsenäisesti opettajan ohjauksessa

14 Resurssien käyttö Moniammatillisesti yhdessä suunnitellen seuloihin, jatkuvaan arviointiin ja kokeisiin perustuen. Kaikkien luokka-asteen oppilaiden tilanteiden samanaikainen tarkastelu. Tukitoimien priorisointi (heikoimmat, keskitaso ja myös ylöspäin eriyttäminen) Luokassa useita aikuisia: eriyttäminen ja työnjako, ei askartelu, avustajan työnkuva olla oppilasta varten, ei opettajaa

15 Taina Hämäläinen oppilastuntemus opettajan ja oppilaan vuorovaikutus turvallinen oppimisympäristö oppilaiden keskinäinen kumppanuus keskeiset (välttämätön, tärkeä, kiva tietää) sisältö (laajennettu, kaikki, keskeiset, yksilöllinen) oppimaan oppiminen ja ajatteluntaidot joustavat ryhmittelyt samanaikaisopetus materiaali useita strategioita (yksin, pareittain, ryhmässä, opejohtoista jne.) huomioidaan valmiudet, kiinnostukset, oppimistavat osallisuus, aktiivisuus, valinta tarvittava lisäopetus alkuarviointi formatiivinen arviointi/jatkuva arviointi summatiivinen arviointi selkeät kriteerit onnistumiseen ERIYTTÄMINEN YHTEISÖLLISYYS 1 SISÄLTÖ 2 OPETUS eli prosessi 3 TUOTOS 4 ARVIOINTI 5 erilaiset tehtävät (kirjoitelmat, rakennelmat, näytelmät, haastattelut) erilaiset kokeet

16 OPPITUNNIT oppituntien systemaattinen rakenne, jotta oppilas voi ennakoida tunnin vaiheita eikä energiaa kulu hukkaan visuaalinen tuki, jos paljon opettajan puhetta (esim. tunnin runko etukäteen paperilla, havainnollistavat kuvat mutta myös konkreettiset materiaalit) joustava ja hyvätunnelmainen ympäristö, jossa voi myös kysyä, keskustella ja liikkua – oppia yhdessä, ellei tehtävä vaadi täydellistä keskittymistä tärkeää tuki ryhmään liittymiseen

17 Samanaikaisopetuksen mahdollisuudet KELPO-SIVUSTO Kohta: 0 YLEISTÄ Opetuksen ja oppimisen tuki  Tutkimus 24.4.2012 eriyttämisen veso (Taina Hämäläinen)

18 MATEMATIIKKA Koulussa Varga- Nemenyi- ja matematiikkaterapiakou lutuksen käyneitä Kymppi-kartoitus, uusi testi ja siihen liittyvä tukiopetuspaketti Tulossa matematiikan sanallistamisen koulutus 1-4-luokkien matematiikan sisällöt Koulun oma matematiikka-veso

19 TOIMINNALLINEN MATEMATIIKKA Yhdessä eteenpäin!


Lataa ppt "KOLMIPORTAINEN TUKI TYTYRISSÄ 2013-2014. Kolmiportainen tuki Jokaiselle Suunnattu yleinen tuki kaikille n. 80% Tehostettu tuki joillekin n. 15% Erityinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google