OPPILAS LUOKKAHUONEESSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Harvialan koulu ja päiväkoti
S2-tiimin muistiinpanot
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Rauhallinen maalaushetki iPadeilla Luokassa on yksi väkivaltainen lapsi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Ideaali luokkahuone Ressussa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Toimintaohjeet opelle
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Ops seminaari Askola.
1 Suunnitelmista käytäntöön Tvt Koulumestarin koulun arjessa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Vanhempien mielipiteitä
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
Tervetuloa vanhempainiltaan
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
OPH Tulevaisuuden oppimisympäristö oppimisen tukena Sylvään koululla
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Yhteisopettajuus arjessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

OPPILAS LUOKKAHUONEESSA

Mikä vaikuttaa oppimiseen? Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali Motivaatio Emootiot Opettajan pedagogiset valinnat Tukeeko opettajan opetustapa oppilaan oppimistyyliä? Oppimisen itsesäätelytaidot (oppilaan metakognitiiviset taidot) Ryhmädynamiikka ja ryhmäkoko

Oppilas luokkahuoneessa opetuskäytännön kannalta Miten erilaiset oppimistyylit huomioidaan luokassa? Miten erilaiset oppilaat on huomioitu pedagogisesti luokassa? Miten oppiminen näkyy luokkatyöskentelyssä? Millaisia oheistoimintoja oppilas tekee oppitunnin aikana?

Miten erilaiset oppimistyylit huomioidaan luokassa? Erilaisten oppimistyylien huomioiminen oli vaihtelevaa Luokkakohtaisia eroja paljon; opettajan tietotaito erilaisista oppimistyyleistä ja oppilastuntemus vaihteli Opettajan sensitiivisyys Visuaalinen, auditiivinen, kineettinen, verbaalinen oppiminen ja niiden hyödyntäminen Perinteiset esitystavat; liitutaulu, kirjat, musiikki yms TVT opetustavat; dataprojektori, älytaulu, iPad, dokumenttikamera, tietokone yms Oppilaiden sijoittaminen luokkiin (ikä, taitotaso) HOJKS = henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma Tuki- ja erityisopetus (tehostetun tuen portaat)

UBIKO UBIKO-projekti on opetushallituksen rahoittama hanke Yhteisöllinen ja situationaalinen oppiminen Tutkii ymmärtävää oppimista Oppilaan metakognitiiviset taidot Oppilaiden henkilökohtaiset oppimisprosessit ja henkilökohtainen tapa oppia Pyrkimyksenä vaikuttaa opetussuunnitelmaan ja saada oppilas ymmärtämään omaa oppimistaan Teknologian ja ympäristön vaikutus oppimisprosessiin UBIKO=”Teknologia solu” Lukuvuosi on jaettu jaksoihin jokaisella jaksolla oma, kaikki oppiaineet läpileikkaava TEEMA, jonka ympärille opetussisällöt rakennetaan

Miten erilaiset oppilaat on huomioitu pedagogisesti luokassa? Luokan istumajärjestys; oppilaiden sijoittaminen luokassa on mietitty Erilaiset opetusmateriaalit; mukautetut oppikirjat, apuvälineet Koulunkäyntiavustaja UBIKO:n opetustilat Tukiopetus Luokkakoko ja luokkajako (integrointi)

Millaisia oheistoimintoja oppilas tekee oppitunnin aikana? Kun keskittyminen herpaantuu… Tuolilla heiluminen ym levoton liikehdintä Esineiden räplääminen Kynien teroittaminen Kaverille puhuminen Lappujen lähettäminen Kellon tarkkailu Piirteleminen Tunnin aiheesta poikkeavaa toimintaa (Oman kirjan lukemista matikan tunnilla) Riippuen oppilaasta oheistoiminnat voivat tukea keskittymistä

Miten oppiminen näkyy luokkatyöskentelyssä? Oppimista tapahtuu… Opettajajohtoisesti Vertaisryhmässä (yhteisöllinen ja yhteistyöllinen) Itsenäisesti Opettaja johdattaa ongelman äärelle sekä antaa välineet ongelman ratkaisemiseen Oppilas saa itse ratkaista ongelman; onnistumisen tunne Oppilailla erilaisia tapoja ilmaista oppimista Onnistumisen tunteen jakaminen ulospäin tai sisäänpäin Virheen kautta oppiminen