Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

JAKSOSUUNNITELMA T IETO - JA VIESTINTÄTEKNIIKKA PEDAGOGISENA TYÖVÄLINEENÄ Sanna Kesti ( )
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
SOME opetuskäytössä – blogin käyttö opetuksessa
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
OHJAAMINEN.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Toimivat luokkatilat Ressuun Helsingin Eteläisen piirin OSUKE -hanke.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Minä oppijana 1 ov..
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
9.Lk Biologian laborointikurssi
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Oppimisorientaatioita
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
MOTIVAATIO.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
SULAUTUVASTA OPPIMISESTA NÄKYMÄTTÖMÄÄN OPPIMISEEN
Kohti kansallista digitaalista koulua
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa

Sisältö 1 Johdanto 2 Oppimisympäristö ja oppimisen strategiat 3 Affordanssiteoria 4 Blogin pedagoginen käytettävyys 5 Pedagoginen käytettävyys yläkoulussa 6 Pohdinta Lähteet

Johdanto  Verkko-opetus yhä merkitsevämmäksi osaksi opetusta eri kouluasteilla  blogialustat ovat helppokäyttöisiä ja mahdollistaa osallistumisen keskusteluihin  Blogit soveltuvat hyvin opetuskäyttöön  vaatii opettajilta kouluttautumista ja taitojen kehittämistä  Opettajan “läsnäolo” tehtävä näkyväksi  Työn tavoite esimerkin avulla kuvata blogin käyttöä opetuksessa

Oppimisympäristö ja oppimisen strategiat  tietoisia kognitiivisia toimintoja, joiden avulla oppija pyrkii saavuttamaan oppimistehtävälle asettamansa tavoitteet  ymmärtävän oppimisen voi saavuttaa todennäköisemmin käyttämällä oppimisen strategioita  oppimisympäristö ohjaa oppijan käyttämien strategioiden valintaa  hyperteksti ei tuota parempaa oppimista, vaan merkityksellisiä ovat tekstin prosessoinnin strategiat.

Oppimisen strategiat: 1. harjoittelustrategiat 2. eloborointistrategiat 3. organisointistrategiat 4. metakognitiiviset strategiat 5. affektiiviset strategiat  Verkko-oppimisympäristössä on helppo havaita oma ja muiden toimintaa  opettajan on helppo havaita, miten kukin oppija etenee ja milloin tukea tarvitaan

Affordanssiteoria  tarkoittaa toimijan ja ympäristön välistä vuorovaikutusta, jolloin huomioidaan opiskelijan ominaisuudet ja tarpeet sekä ympäristön tarjoamat mahdollisuudet  eivät ole ympäristön tai yksilön ominaisuuksia, resursseja tai piirteitä, vaan muodostuvat vuorovaikutuksessa, havaitsemisessa, toiminnasssa, oppimisessa näiden välille

Affordanssiteoria  Blogin tärkein käyttömahdollisuus on tiedon jakaminen tietylle intressiryhmälle  Blogi ei mahdollista reaaliaikaista läsnä- oloa, mutta asynkroninen keskustelu ja kommentointi kuuluvat blogin teknisiin omi- naisuuksiin

Blogin pedagoginen käytettävyys lukion opinnoissa  Käytettävyys onmitta siitä, miten hyvin käyttäjät voivat käyttää esim. oppimisympäristöä opiskelussa ja samalla saavuttaa asetetut tavoitteet  Esimerkkinä lukio-opintojen tukena kurssi- blogin käyttö  Opettaja aktiiivinen osallistuja esim. akti- voimalla ja kannustamalla

Esimerkkinä blogi lukio-opinnoissa  Blogista löytyisi tunneilla käyty materiaali, jos opiskelija joutuu olemaan pois tunnilta  Kurssiblogin sisältö; - ilmoitustaulu, jonne mm. tehtäväannot - keskustelukanava - palautekanava, kaksisuuntainen - linkkivinkit mm. julkaisuja tai vanhoja ylioppilaskokeita - linkki opiskelijan omaan oppimisblogiin → toimisi ainakin osana lukio-opintoja

Blogin käytön hyvät puolet 1. Opetus monipuolistuu 2. Kynnys tietokoneeseen madaltuu 3. Materiaalin saa blogiin opiskelijoiden saataville. 4. Opiskelumotivaatio lisääntyy 5. Erilainen oppimisympäristö, tukee erilaisia oppimistapoja 6.Tiedon jakaminen muille helppoa 7. opiskelijoiden toistensa kannustaminen  8. Oman oppimista seurata

Blogin käytön huonot puolet 1. Työläs 2. Käytön haastavuus 3. Ei tue kaikkia opiskelumutoja 4. Tarvittavat muut ohjelmat ja ympäristöt

Blogin pedagoginen käytettävyys yläkoulussa  Blogi ei välttämättä sovellu kaikkeen eikä ehkä yläkoulussa tapahtuvaan opiskeluun.  Motivaation merkitys  Ryhmätöiden tekemiseen wiki ja käsite- kartta  Verkko-oppimisympäristöä voisi käyttää yläkoulussa esim. Koetilanteessa  4bcc-1e83-4cc3-935b-7f5aa73c295d

Pohdinta