Median megatrendit Nuorten mediatodellisuus Antti Pentikäinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Itsensä kuvaava tieto Media Technology DIGIWORKSHOP klo Aamukahvi klo Käytännön työpaja … ohjelma.xml.
Advertisements

Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Kriittinen pedagogiikka ja mediakasvatus
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Helsingin kaupunginkirjaston kokemukset lukulaitteiden lainauksesta ja digisisällön neuvotteluista.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
11. tammikuuta 2010 Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Tommi Rajala1 Käyttöliittymäsuunnittelua kehitysmaiden ihmisille.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Kuluttajapoliittinen katsaus
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
1. Tunnetko oman kotiseutusi kansallispuvun?
Terveysosaaminen ja media
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2009 Kokemuksia sosiaalisen median käytöstä Luonnonvaraviestintätapaaminen Mikko Laine.
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Kokonaisuus - mitä Virtukampus tarkoittaa tekemisenä? Dokumentoikaa käytännön esimerkkejä jokapäiväisestä työskentelystä osana Virtukampusta.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Report from Working Group III User Requirements HIIT Retreat, Haukilampi
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Terveysosaaminen ja media
Sanoma Lehtimedia / Tiina Eskelinen
Julkaisijan iltapäivä Helsingin yliopistossa
Yhteisöälyn ABC Oulu Pauli Aalto-Setälä Liikkeenjohtaja ja journalisti
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
Kuulas goes Aller Media Tutkimuskumppanuus  Perustettu 2005  Joustavuus, nopeus ja näkemys yhdistettynä vahvaan tutkimusosaamiseen  Menetelmien monipuolinen.
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.
KASVATUS, KOULUTUS JA YHTEISKUNTA ( ) Pantzar
Tulevaisuuden urheiluseurat
MONILUKUTAITO Monilukutaito on kyky hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä ja -tilanteissa. Myös hahmottaa,
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Megatrendit Mitä ovat megatrendit? Mannermaa (1999) kuvaa megatrendejä seuraavasti Megatrendillä tarkoitetaan kehityksen suuria aaltoja tai linjoja Megatrendeillä.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain eri välineillä 2016
Kanavan suosio kasvaa mobiili turvallisuuskysymykset
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Osana sivistysteknologiaa
Pelit opetuksen tukena
Ulkomainonnan uniikit ominaisuudet
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain eri välineillä
Megatrendit.
Sanomalehtien lukemisella yhteys oppimistuloksiin
Facebook JYTY-koulutus
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Kansallisesta kokoelmapolitiikasta ja Varastokirjaston roolista siinä
LIITE vuotiaiden Audio-visuaalinen kulutus
Lukutaidon merkitys – opettajan näkökulma Tampereen yläkoulusta
Esityksen transkriptio:

Median megatrendit Nuorten mediatodellisuus Antti Pentikäinen

Digitaaliset natiivit vs. immigrantit Digitaaliset taidot eriytyvät eri sukupolvilla Uudet lukutaidot (medialukutaito, digitaalinen ja visuaalinen lukutaito) perinteisen lukutaidon rinnalle ImmigranttiKynäPaperiTelevisioSähköpostiKotona Katselija ja lukija KäyttäjäNatiiviNäppäimistöNäyttöTietokone Chat tai pikaviestin Mobiilisti missä vain Verkostoituja Tekijä ja osallistuja

Uuslukutaidottomuus 10 ―15 % aikuisväestöstä uuslukutaidottomia länsimaissa Esimerkiksi –pelilukutaidottomuus –verkkoasiointi –digitaalinen lukutaidottomuus –mobiililukutaidottomuus

Mediaa käytetään… tiedonhakuun sosiaaliseen liittymiseen töiden välttelemiseen töiden tekemiseen viihtymiseen ja ajanvietteeksi tottumuksesta = ei ole yhtä, vakiintunutta tapaa käyttää mediaa

Megatrendejä 1. Kuvallistuminen 2. Digitalisoituminen 3. Mobiilius, miniatyrisoituminen 4. Reaaliaikaisuus 5. Viihteellistyminen 6. Pornoistuminen

Megatrendejä 7. Globaali vs. fragmentoitunut media 8. Sosiaalisuus ja verkottuminen 9. Pelillisyys 10. Kuluttajista tuottajia 11. Luovuus ja yksilöllisyys 12. Muokkautuva tieto

1. Kuvallistuminen Printistä ruutuun, tekstistä kuvaan, still- kuvasta liikkuvaan kuvaan

2. Digitalisoituminen

3. Mobiilius, miniatyrisoituminen

4. Reaaliaikaisuus

5. Viihteellistyminen

6. Pornoistuminen

7. Globaali vs. fragmentoitunut

8. Sosiaalisuus ja verkottuminen

9. Pelillisyys

10. Kuluttajista tuottajia

11. Luovuus ja yksilöllisyys

12. Muokkautuva tieto

Trendit tiivistettynä Vaivattomuus Vaivattomuus Elämyksellisyys Elämyksellisyys Yksilöllisyys Yksilöllisyys Yhteisöllisyys Yhteisöllisyys

Ilmassa Joustavuus ja säätelyn purkaminen Turvaaminen ja rajoittaminen Väestön ikääntyminen Median kulutus kasvussa Uudet teknologiat Paikkatiedot Tekijänoikeuden muuttuminen

Tehtävä Miten koulu voisi ottaa huomioon nuorten mediatodellisuuden? Pitäisikö edes? Miksi tai miksi ei? Käytännön ideoita? Filosofisia lähtökohtia? 2-4 hengen ryhmät Puretaan yhteisesti

Median megatrendejä KuvallistuminenDigitalisoituminen Mobiilius, miniatyrisoituminen ReaaliaikaisuusViihteellistyminenPornoistuminen Globaali vs. fragmentoitunut media Sosiaalisuus ja verkottuminen Pelillisyys Kuluttajista tuottajia Luovuus ja yksilöllisyys Muokkautuva tieto