Sähköisiä testejä Martinlaakson lukiossa Johanna Parvinen (maa) Jarno Latva (maa, fy)
MAA1 kurssi sähköinen kirja Pitkä eMatematiikka (e oppi) omat tietokoneet tai tabletit Opiskelijat etenevät omaan tahtiin kirjan esimerkkien, videoiden ja tutkimustehtävien avulla, tehtävälista oppimispäiväkirjassa, opettaja kiertää ja auttaa luokassa, myös yhteisiä opetustuokioita opiskelijoilla TI-Nspire CAS - tietokoneohjelmisto polku itsearvioinnin apuna http://polku.opetus.tv
Sähköinen koe Toteutettiin TI-Nspire CAS Navigator NC- tietokoneohjelmiston avulla Opiskelijat opettajan kanssa samassa lähiverkossa Opettaja lähetti tehtävät suoraan ohjelmasta käsin Tehtävät monivalintaa, täydentämistä ja laskemista, perustehtäviä ja soveltavia Testin loputtua opettaja haki vastaukset omalle koneelle ja tallensi ne portfolioon Kone tarkisti tehtävät opettajan asettamien ohjeiden mukaan Opiskelijat saivat heti tietää testin tulokset
Luokkanäkymä Jokaisella on oma käyttäjätunnus ja salasana jolla kirjautuu luokkaan
Testissä oli 10 kysymystä, aikaa n. 45 min
Monivalintakysymyksiä
Tuottamistehtäviä
Useat tehtävät jaettu oli kahteen vierekkäiseen ruutuun, jolloin laskut ja kuvaajat pystyi piirtämään samalle sivulle kuin vastasi
Lopuksi opettajan ohjelmisto keräsi vastaukset Vastaukset tallentuivat portfolioon
MAA1 testin tuloksia Kokeen teki 25 opiskelijaa Keskiarvo oli 50/100 Osa opiskelijoista piti sähköisestä kokeesta ja kokivat sen helppona, osa piti sitä hankalana ja outona ja jännittivät uutta koemuotoa etukäteen Opiskelijat tottuneet perinteiseen kokeeseen 9 vuoden ajan TI-Nspiren -ohjelmiston käyttö koettiin helpoksi ja tutuksi Ne opiskelijat, joilla oli tabletti lainasivat koulun konetta, suurimmalla osalla oli oma kone Opiskelijoille vielä toinen kokeen osio koeviikolla, jossa ilman laskinta tehtävä osio (kaksiosainen yo koe kevät 2016) Sähköinen YO -koe matematiikassa 2019
MAA6 kurssin sähköinen koe Kurssikoe sähköisenä Fonterissa Aikaa kokeen tekemiseen 3 h, koetila auki 4 h Kaikki tehtävät monivalintakysymyksiä Kokeen tehtävät jaettu kahteen sivuun, perustehtävät ja soveltavammat Jokaisen tehtävän maksimipistemäärä on 2 pistettä Jokaisessa tehtävässä viisi vastausvaihtoehtoa Molemmissa sivuissa on 26 tehtävää, joista kone arpoo opiskelijalle 8 kpl Yhteensä opiskelija tekee 8+8=16 tehtävää Vastausvaihtoehdot jokaisella myös eri järjestyksessä
Kokeessa samaan aikaan 95 opiskelijaa, kaikki maa6 kurssilaiset (3 ryhmää) samaan aikaan Opiskelijat voivat tehdä kokeen missä haluavat Opiskelijoilla myös kaikki apuvälineet käytössä, kirja, netti, vihko, kaverit? Koemuoto toteutettu kolme kertaa Palaute ollut positiivista sekä opettajilta että oppilailta Kurssin arvioinnissa lisäksi tilastotutkimustehtävä, jossa sähköinen palautus Fronterin palautuskansioon ja vihko
Opiskelijoiden vastaukset tallentuvat portfolioon Opiskelijat näkevät pistemääränsä prosentteina heti
Esimerkkitehtäviä
MAA6 kokeen tuloksia 91 opiskelijaa teki kokeen Keskiarvo 19 p, kuvaa hyvin perinteisen kokeen jakaumaa
Socrative Fy1 kokeessa
Socrative Fy1 kokeessa Opiskelija liittyy opettajan ”huoneeseen” tietokoneella, älypuhelimella, tabletilla jne. www.b.socrative.com Student join room Huoneen nimi: jal Testi aktivoidaan ja opiskelija vastaa omaan tahtiin Lopuksi opiskeilja lähettää vastaukset: finish quiz
Socrative Fy1 kokeessa Kun kaikki ovat vastanneet, ohjelma tekee suoraan koonnin tuloksista. Tulokset saadaan sekä luokkakohtaisesti (Excel) tai opiskelijakohtaisesti (pdf)
Socrative Fy1 kokeessa Ruudunkaappaus excel-koonnista
Käyttökokemuksia Fysiikan tunneilla ollut käytössä aiheen esittelyssä. Opiskelijat äänestävät ensin alkuperäisten mielikuviensa perusteella. Äänestyksen aikana tulokset eivät ole näkyvissä. Ohjaa liikaa äänestyskäyttäytymistä. Esitän ensimmäiset tulokset. Yleensä kaikki vaihtoehdot saavat kannatusta. Seuraa keskustelua aiheesta ja mahdollinen uusi äänestys. Koetaan hyväksi tavaksi johdatella uuteen asiaan. Anonyymisti kaikki uskaltavat antaa mielipiteensä.