KummiWiki Verkostoituminen ja jaettu asiantuntijuus yrittäjyyden oppimisympäristönä Turku 6.5.2009 Sirkka Hulkkonen Omnia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Advertisements

Y RITTELIÄS JA HYVINVOIVA V ARSINAIS -S UOMI. 2 Kestävää kilpailukykyä ja aktiivista osaamista jokaiselle. Varsinais-Suomen koulutusstrategian visio 2015+
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Koko koulun projektiksi  lähtökohdat  teeman kehittäminen  päiväkoti- alakoulu-yläkoulu  toimijat  vapaavalintaisuus.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Tulevaisuus … Tieto – tiedon käyttö Oppiminen Yksilölliset opintopolut Elinikäisen oppimisen avaintaidot Geneerinen kyvykkyys Verkostoyhteiskunta.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
ToMuT-hanke Visiotyökirja Pasi Silander ToMuT-hanke Mitä pitää kyetä näkemään tulevaisuuden visioita varten? Millaista näkemystä tarvitaan? Mitä.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Pilvipalvelun käyttö opiskelun tukena case: Petri Lounaskorpi
Ops seminaari Askola.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LUKION OPS-PROSESSIN AIKATAULUTUSTA OPS 2016.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Opettajankoulutusfoorumin tehtävät 1.Laaditaan opettajien perus-, perehdyt- tämis- ja täydennyskoulutusohjelma: - nykytila ja haasteet - visio opettajankoulutukselle.
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
YRITTÄJYYSKASVATUSKYSELY. Kyselyn tavoitteet Osa Äänekosken ohjauksen -hanketta Asenteet Kiinnostus yhteistyöhön Opettajat Yritykset Oppilaat.
HYVÄ PAHA PELI - tiellä oppimispeleihin RAAHEN OPETUSTOIMI peda.net/veraja/raahe/lukio/oppiaineet/hyvapahapeli mediakasvatuksen oppisisältöjä oppijalähtöisesti.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Kaj Tawast, Marianne Kilpi, Jyri Kunttu ja Sara Airola.
Yhteistyö ylempi amk –koulutuksissa Case SaKaRa Yliopettaja, YTT Kaarina Kantele RAMK.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Konstruktivismi Tekijä Bogi
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Heli Potinkara, Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu
YHTEISOPETTAJUUS YRITTÄJYYTTÄ EDISTÄMÄSSÄ
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
CASE: Satakunnan yhteinen ALL IN –yrityskiihdyttämö
Hanke
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Esityksen transkriptio:

KummiWiki Verkostoituminen ja jaettu asiantuntijuus yrittäjyyden oppimisympäristönä Turku Sirkka Hulkkonen Omnia

Työryhmä pohti, millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan. Esiin nousi kolme kysymystä:  Miten lisätä työelämäyhteistyötä ja yrittäjyyden tuntemista?  Miten parantaa verkko-oppimisen taitoja?  Miten valmentaa oppijaa saavuttamaan erinomaiset elinikäisen oppimisen avaintaidot? Lähtökohdat

KummiWiki syntyy Yrittäjyyttä tarkastellaan ilmiönä Yrittäjyyskasvatus on asennekasvatusta, jolla tavoitellaan  myönteistä suhtautumista yrittäjyyteen  vastuullista toimintatapaa  yrittäjyyden näkemistä uravaihtoehtona Parhaiten tavoitteet saavutetaan yhteistyössä yrittäjien kanssa (kummit) Oppimisessa hyödynnetään sosiaalista mediaa

Verkostoituminen ja jaettu asiantuntijuus oppimisympäristönä - malli Kummi (yrittäjä, asian- tuntija) -Avaa ovet yritykseen -Kertoo oman tarinansa -Keskustelukumppani -Saa ideoita nuorilta Paikalliset yritykset, järjestöt Opettaja, ohjaaja - Luo kohtaamisia -Saa työelämäsuhteita - Pedagoginen asiantuntija - Laadunvarmistaja - Mallintaa oppimisprosessia Lukio + ammatillinen Opiskelija, oppilas - Kuule, näkee, havainnoi - Ihmettelee, kysyy, jakaa ajatuksia - Tutkii - Reflektoi, rakentaa uutta tietoa vuoro- vaikutuksessa asian- tuntijoiden ja vertaisten kanssa wiki