Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opettajankoulutusfoorumin tehtävät 1.Laaditaan opettajien perus-, perehdyt- tämis- ja täydennyskoulutusohjelma: - nykytila ja haasteet - visio opettajankoulutukselle.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opettajankoulutusfoorumin tehtävät 1.Laaditaan opettajien perus-, perehdyt- tämis- ja täydennyskoulutusohjelma: - nykytila ja haasteet - visio opettajankoulutukselle."— Esityksen transkriptio:

1

2 Opettajankoulutusfoorumin tehtävät 1.Laaditaan opettajien perus-, perehdyt- tämis- ja täydennyskoulutusohjelma: - nykytila ja haasteet - visio opettajankoulutukselle - tavoitteet tulevaisuuden opettajuudelle - kuusi strategista linjausta ja niihin liittyvät toimenpiteet. 2.Tuetaan paikallista visiointi- ja kehittämistyötä. 3.Käynnistetään ja tuetaan kehittämishankkeita, jotka uudistavat opettajien perus-, perehdyttämis- ja täydennyskoulutuksen ja ottavat huomioon opetuksen järjestäjien, koulujen, johtajien, opettajien ja verkostojen tarpeet. 4.Arvioidaan ohjelman toteutumista Opettajankoulutusfoorumin toimikausi ja kehittämisohjel- man toteutus ja arviointi päättyvät joulukuussa 2018

3 3 Useita toimintamal- leja ja menetelmiä Osaamisen kehittäminen, avoin vuorovaikutus, sidosryhmien osallistaminen Kansallisen tason strateginen johtaminen Tavoite ja keinot tavoitteen saavuttami- seksi Kokonaisval- tainen lähestyminen

4 Kärkihanke 1 eteneminen Mikä on tärkeää tulevaisuuden koulutuksessa? Tärkeintä opettajan- koulutuksen kehittämisessä (n=1809) Oppimaan oppiminen tärkeintä opettajankoulutuksessa

5 Kärkihanke 1 eteneminen TÄRKEÄÄ TULEVAISUUDEN KOULUTUKSESSA TÄRKEÄÄ OPETTAJANKOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ Keskeiset elementit koulutuksen visiotasolla 1.Oppimaan oppimisen taidot 2.Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot 3.Tiedon käsittely ja soveltaminen 4.Oppijalähtöisyys 5.Osallisuus ja osallistuminen 6.Työelämäyhteys 7.Erilaiset oppijat 8.Ihmisyys ja yleissivistys 9.Tasa-arvoisuus 1.Digitaalisuus 2.Opettajien asiantuntemus 3.Oppijalähtöisyys 4.Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot 5.Tiedon käsittely ja soveltaminen 6.Yhteistyö ja verkostot 7.Osallisuus ja osallistuminen 8.Erilaiset oppimisympäristöt

6 VISIO ”Luomme yhdessä parasta osaamista maailmaan!”

7 Tavoitteet 7 Uutta luova asian- tuntijuus ja toimijuus Oman osaamisen ja yhteisön jatkuva kehittäminen Laaja- alainen perus- osaaminen - Syvällinen oman alan osaaminen - Pedagoginen taitavuus - Yhteiskunnalliset, Globaalit ja eettiset kysymykset - Tunne-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot - Yrittäjämäinen asenne - Muutososaaminen - Opetussuunnitelmaosaaminen - Luovuus, uteliaisuus, riskinotto - Taito luoda yhdessä ja ottaa käyttöön uusia opetuksen innovaatioita (mm. digisosaaminen) - Taito reflektoida, arvioida - Taito muuttaa oma toimintaa - Pystyvyys ja toimijuus - Koulun toimintakulttuurin kehittäminen verkostoissa - Oman osaamisen kehittäminen Itsearviointeihin ja tutkimuk- seen perustuen - Verkostoituminen ja yhteisöosaaminen soveltaa kasvatustieteellistä tietoa käytäntöön hallitsee syvällisesti opetettavan tiedonalan, oppimiskokonaisuudet ja laaja-alaisen osaamisen tukemisen pedagogisesti ja ainedidaktisesti taitava yhdessä ja tiimeissä toimiminen ohjaa erilaisten oppijoiden opiskelu- oppimisprosessia käyttää fyysisiä ja digitaalisia opiskelu- ja oppimisympäristöjä vahva ammatillinen ote ja eettiset periaatteet sietää muutoksia ja on valmiudet yrittäjämäiseen toimintaan ennakoi ja tarkastelee muutoksia, on itse viemässä muutoksia hyvään suuntaan. yhteiskunnallinen ja kulttuurinen ymmärrys luo ja ottaa käyttöön opetuksen innovaatioita, kuten digitaalisia välineitä ja oppimisympäristöstä sekä käynnistää ja johtaa luovia prosesseja kehittää opetussuunnitelmia ja integroi yhteiskunnallisesti tärkeitä teemoja opetukseen ajattelee luovasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä ja oppilaitoksen ulkopuolisissa verkostoissa arvioi ja muuttaa omaa toimintaansa ja olosuhteita kehittää jatkuvasti osaamistaan tutkimukseen perustuen toimii moniammatillisissa tiimeissä ja verkostoissa sekä tukee ja valmentaa kollegoita arvioi osaamistaan ja johtaa itseään kehittää oppilaitoksen toimintakulttuuria yhteistyöverkostoissa pohtii ja reflektoi omia pedagogisia periaatteitaan opetus-opiskelu- oppimistilanteessa ja sen jälkeen verkottuu oppilaitoksessa, kumppaneiden ja perheiden kanssa

8 Kärkihanke 1 eteneminen Opettajankoulutuksen kehittämisohjelma Strategiset linjaukset ja toimenpiteet luonnos vs 17.8.2016 Kiitos!

9 Kärkihanke 1 eteneminen Strategiset linjaukset ja toimenpiteet 1. Rakennetaan opettajankoulutuksen osaamisen kehittämisestä suunnitelmallinen kokonaisuus 2. Uudistetaan opettajankoulutuksen rakenteita ja ennakoidaan osaamistarpeita 3. Vahvistetaan tutkimusperustaisuutta

10 Kärkihanke 1 eteneminen Strategiset linjaukset ja toimenpiteet 4. Edistetään oppijalähtöisyyttä, otetaan erilaiset oppijat huomioon ja tuetaan opiskeluympäristöjen monipuolistamista 5. Vahvistetaan opettajankoulutuksen yhteistyötä ja verkostoitumista 6. Vahvistetaan oppilaitosten johtamisosaamista

11 11 Opettajankouluttajien osaamisen kehittäminen - kehittämisohjelman toimeenpano (valtionavustukset) Kehittämishankkeita ja kokeiluja toteutetaan korkeakoulukohtaisesti ja korkeakoulujen keskinäisenä yhteistyönä. Ammatillisen osaamisen kehittämisessä tehdään yhteistyötä muiden asiantuntijaverkostojen kanssa (esim. LUMA SUOMI, eNorssi). Hankkeet yhdistävät yliopistotasolla ainelaitoksen, opettajankoulutusyksikön ja harjoittelukoulun (esim. opettajankoulutuksen opetussuunnitelmatyö, opettajankoulutuksen tutkintojen kehittäminen, korkeakoulun opettajankoulutusta profiloiva teema) uudistustyön Korkeakoulujen laajassa keskinäisessä ja verkostojen kehittämisyhteistyössä teemakohtaisia kokeiluja ja hankkeita (monikulttuurisuuden ja -kielisyyden kysymykset, ohjatun harjoittelun kehittäminen, erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden ja opiskelijoiden opetus ja ohjaus, verkosto- ja työelämäyhteistyö, digipedagogiikan ja -osaamisen kehittäminen)

12 ILMIÖLÄHTÖINEN OPETUSSUUNNITELMA OPETTAJANKOULUTUSLAITOS @jyu_okl

13 Yhdessä kohti uutta @jyu_okl

14 Ilmiölähtöinen OPS & toimintakulttuuri Toiminta- kulttuuri Eheys Ilmiöt & sisällöt Mistä ilmiöistä ja sisällöistä OPSimme rakentuu? Millainen toimintakulttuuri mahdollistaa OPSimme toteutumisen? Miten OPSimme sisällöt ja toimintakulttuuri kohtaavat? Miten rakennamme OPSimme yhdessä? Miten muutan opetussisältöjä? Miten muutan toimintaani? @jyu_okl


Lataa ppt "Opettajankoulutusfoorumin tehtävät 1.Laaditaan opettajien perus-, perehdyt- tämis- ja täydennyskoulutusohjelma: - nykytila ja haasteet - visio opettajankoulutukselle."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google